Dag 11

Sri Lanka, Kandy

Vandaag een vrije dag, even los van de groep, doen waar we zelf zin in hebben.

Geen wekker vandaag, maar toch redelijk vroeg op pad. We nemen een tuktuk naar beneden en gaan als eerste naar de lokale markt. Een kleurrijk geheel van winkeltjes in kleding, batik, buddhabeeldjes, fruit en kruiden. De verkopers zijn opdringers, maar ook aardig, nee is nee, gelukkig. Ik koop wat kleine souvenirtjes voor mijn welbekende plankje én een mooi houten buddhabeeldje, van sandelwood, bij Mapa een leuk mannetje.
Martijn heeft gisteren een Ganesha gezien bij de woodcraftshop voor een paar duizend euro, hij zoekt hier naar een wat ander formaat en vooral een andere prijs, ook die vinden we bij Mapa, hij heeft de dag van zijn leven, buigt als we weggaan, grappig! Maar wij hebben gevonden wat we zochten, we zwaaien tot we hem niet meer kunnen zien.
We lopen nog wat rond, maar het gaat behoorlijk regenen en we besluiten mijn souvenirtjes maar even naar het hotel te brengen, zodat we er niet de hele dag mee hoeven te lopen.
Onderhandelen is niet zo Martijn z'n ding en laat het aan mij over, voor 500 rps naar het hotel en weer naar de stad.
We willen op een ander plekje afgezet worden en met Google maps laat Martijn zien waar we heen willen.
Hij wil graag naar de Kandy Music Store, maar we kunnen die niet vinden, een jongen heeft in de gaten dat we op zoek zijn en wil ons de weg wel wijzen, hij moet toevallig toch die kant op, haha. We willen zelf lopen, maar hij blijft ons volgen en probeert ons stiekem toch te krijgen, waar hij ons hebben wil, een muziekwinkel van een vriendje blijkt. Ze hebben een prachtig ukelele, maar veel te duur, we lopen weg en weer achtervolgt hij ons. Ik geef aan wat de max prijs voor Martijn is, maar met mij wil hij zeker niet onderhandelen, ik ben te stellig. Martijn heeft al laten blijken dat hij het instrumentje prachtig vindt. Dus een makkelijk prooi, denkt hij. Na verloop van tijd geeft hij het toch maar op en kunnen we rustig verder lopen.
We eten iets bij de lokale bakker voor lokale prijzen en het is nog heerlijk ook.
We komen Binnur en haar man (weet zijn naam nog steeds niet) tegen en zij wijzen ons een super koffietentje. Zelfs Wi-Fi, even appen met onze liefjes 💕
We lopen nog even naar de tempel van de tand, aan de zijkant zijn nog 3 kleine tempels, Martijn gaat naar binnen, maar is snel weer terug, niet zo bijzonder. Voordat we langs het meer naar de begraafplaats lopen, is er rep en roer bij de tempel van de tand en wat een geluk, er gaat een feestelijke optocht plaatsvinden (Pula) met trommelaars, dansers én olifanten!
Martijn gaat het terrein op, ik ben niet "decent" dus blijf achter de hekken, waar het ook goed te volgen is.
Een kleurrijk spektakel!
Ik maak een praatje met een Canadese jongen, die al maanden in z'n uppie aan het reizen is.
Een uurtje later dan gepland lopen we alsnog omhoog naar de begraafplaats, waar veel Engelse graven en een paar Nederlandse te vinden zijn, uit de jaren 17 en 1800.
Niet echt heel bijzonder, maar toch de moeite waard. We krijgen wat uitleg van de beheerder. Op veel grafstenen staat aangegeven waaraan de doden zijn overleden. De meeste begravenen zijn erg jong gestorven, veel aan cholera.

We lopen het laatste stuk omhoog naar het hotel, goed te doen! We hebben onze beweging voor vandaag wel weer gehad!

Even appen in het zwembad en gezellig kletsen met Loes. Blijkt dat Joop en Tineke terug naar huis moeten, Joop z'n broer is overleden, erg sneu. We horen net dat ze niet teruggaan, maar de reis afmaken.

Eten, even met horten en stoten skypen met huize van de Locht, waar Vanja en Ruby aan de kaasfondue zijn, koffer herschikken, nog even lekker douchen en slapen.
Welterusten en tot morgen. Voor ons weer een reisdag.