Naar Greetsiel

Duitsland, Norden

Het is best aardig weer en ik ga weer lekker op het fietsje. Er is regen en onweer voorspeld, maar dat komt pas tegen de middag, ik merk het wel, heb mijn Zuidwester in de fietstas.

Het is een kleine 23 km fietsen naar Greetsiel, wat op papier een authentiek vissersdorp moet zijn.
Ik fiets, met tegenwind, over de Waddendijk, prachtig! Maar dat zien jullie wel aan de foto's. Ik geniet hier zo van.
De fietspaden na de dijk zijn een stuk minder, wat slecht en Google weet er dan ook niet veel raad mee. Ineens houdt het fietspad op en word je het bos ingestuurd, letterlijk. Gelukkig staan er gele bordjes met richtingspijlen, dat dan weer wel. Verder over betonplaten met gaten, scheuren en verzakkingen. Maar ik kom er. Via de haven rijd ik het dorp in, zo leuk, die kleine huisjes met de vissersschepen ervoor uit vervlogen jaren, die wel nog steeds dienst doen. Ook hier wordt voornamelijk op garnalen gevist en die ga ik dan ook maar eens proeven. Een broodje met alles? Vraagt de dame bij de bakker, waar ze behalve brood en gebak, ook belegde broodjes verkopen. Gerne, zeg ik, in goed Duits ;-).
Ik eet het later op aan de kade, maar loop eerst het dorpje rond.
Idd superleuk, ook toeristisch, maar dit doet hier geen afbreuk aan de authenticiteit.
Als ik geniet van mijn krabben brötchen (zo heet dat hier), wordt het toch wel erg donker en als ik na het kopen van een paar plankwaardigheden mijn fiets opzoek, vallen de eerste druppels.
Regenjas aan, cappuchon op en (korte)broekspijpen omhoog, fietsen maar, ik zal niet nat worden, behalve mijn benen en handen dan. Het regent behoorlijk door, maar raar genoeg is het nog lekker ook en fijn, de wind in de rug! Als ik het bos weer in ga wordt het langzaam droger.
Ik heb nog bijna een muis gekilld, hij/zij stak vlak voor me over, maar ik kon net op tijd met piepende banden remmen, muis heel naar de overkant, hij piepte nog net niet dankjewel ;-).
Als ik bij Coco aankom schijnt de zon weer en daar maak ik natuurlijk gebruik van, beentjes omhoog, heerlijk.

Mijn Duitse buurman zit om een praatje verlegen en komt met een landkaart laten zien, waar hij denkt, dat mijn camper vandaan komt, er bestaat nl een plaatsje Twist, de typenaam van de Chausson (Coco), in de Achterhoek, ik help hem uit de droom.
Trouwens een Duitser die best goed Nederlands spreekt. Hij woont aan de grens, heeft Nederlandse vrienden en kent Gouda.

Lekker gekookt en nu naar binnen, het is fris geworden. Straks lekker in mijn bedje B&B vol liefde kijken en nog een stukkie lezen. Het lezen is er trouwens in gebleven, ook thuis, het is gelukt :-).

Fijne avond, Tschüss.

Mooi de wadden en het vissersdorpje