Wijnen, wijnen, wijnen

Italië, Siena

Goedemorgen, hoe Toscaans kun je wakker worden :-) een cypres tegen de blauwe lucht vanuit mijn dakraam.
Een lange(r) (gemaakte) reisdag vandaag. We mogen pas laat aankomen (tussen 5 en half 6) en maken we wat omwegen om de dag door te komen, we moeten hier vóór 11 uur vertrekken.
Lekker rustig aan opstarten en alles weer reisvast maken. Nog wat extra water mee, ik vul het tankje en al mijn flesjes, wel even spoelen natuurlijk, schud een flesje, maar vergeet de dop vast te draaien, dus die schiet eraf, ben meteen gedoucht, maar wel met mijn kleren aan :-). Alle accu's opgeladen. Voorbereid op de komende nacht zonder voorzieningen. En zelfs geen netwerk-bereik, dus jullie gaan dit verhaal pas morgen lezen.

Ik ga weer op weg naar de volgende standplaats op onze route, Radda in Chianti (139 km). Vandaag rijden we via Arezzo, door het Chiantigebied, naar de Società Agricola Monterinaldi srl, een groot wijnbedrijf.

Casa Cantoniera, deze bouwwerken zie je langs veel Italiaanse wegen. Ze dienden als opslag voor onderhoudsmaterialen en als onderkomens voor de mensen die de wegen onderhielden. Ze woonden er meestal met hun gezinnen. Oorspronkelijk lagen deze casa ongeveer 5km uit elkaar. Ze waren eigendom van ANAS (een Italiaanse overheidsorganisatie). De gebouwen hebben een bijzondere kleur:'Pompeisch rood'. Sinds de jaren '80 van de vorige eeuw hebben de meeste casa hun functie verloren. Ook zijn er veel afgebroken.

Ik ben er een aantal tegen gekomen, maar heb er maar 2 kunnen fotograferen, ik kan niet overal stoppen jammer genoeg.

De coördinaten om naar de parkeerplaats van Arezzo te komen kloppen niet, maar ik heb de naam ergens op een bordje gezien en zo kom ik er toch. Mooie camperplaats aan de voet van het stadje.

Alie en Jan zijn er al en vragen of ik met hen mee wil lopen, gezellig!

Arrezo is een van de rijkste stadjes van Toscane. Hier worden gouden sieraden gemaakt voor juweliers in heel Europa. Arezzo is prachtig gelegen op de samenkomst van verschillende valleien. Het is een prachtige, romantische stad met veel bezienswaardigheden en een heerlijke sfeer. Roltrappen brengen je naar de stad. Je komt uit op het plein voor de dom.
Bezienswaardigheden: San Francesco Basilica, deze Franciscaner kerk heeft in het koor beroemde fresco uit de renaissance.
De Pieve di Santa Maria, deze romaanse kerk is de oudste kerk van Arezzo en heeft een bijzondere gevel.
Piazza Grande, rond dit centrale plein van Arezzo staan karakteristieke gebouwen.
Dom San Donato, de kleurrijke vensters en de fresco 'Heilige Magdalena' zijn belangrijke elementen van deze kathedraal. Ze staat op het hoogste punt van het centrum.

Via roltrappen komen we in het stadje, bijzonder! We bezoeken de Dom, imposant en lopen verder. Inmiddels komen we ook Marianne en Rien tegen, zij willen een bakkie doen en ik ook, Alie en Jan gaan hun eigen weg en wij gaan op een terras aan de Piazza Grande zitten en besluiten meteen maar een hapje te eten, heerlijk bruschetta's met van alles uit de streek.
Bijzonder genoeg heb ik geen één juwelierszaak gezien. Het grote plein wordt in gereedheid gebracht voor de paardenrennen, een groot festijn in diverse plaatsen van Italië. Grote tribunes en heel veel zand.
Langzaam lopen we, dit maal via de trappen terug naar de camper. Tijd om naar de boer met lokale producten te gaan heb ik niet meer helaas. Goed dat ik dat niet gedaan heb, de weg is erg slecht, dus doorrijden is er niet bij. Ik ben net op tijd bij de winenery, het is nog wel een gedoe alle campers goed op z'n plek te krijgen, het terrein loopt erg scheef, mopperaars genoeg dus.

Het Castillio van Monterinaldi valt onder het dorp Radda in Chianti. Het ligt in het centrum van de Chianti Classico. In een document van 1010 wordt de heer van Monterinaldi al genoemd. Grote delen van het kasteel, zoals de verdedigingswerken, de belangrijkste toren en 3 huizen zijn in 1268 verwoest. In de Tweede Wereldoorlog is er ook veel verwoest. Nog maar een deel van het kasteel met enkele huizen van vroeger bleven er over. Tegenwoordig is het Castillio van Monterinaldi (onze overnachtingsplek) het centrum van het gelijknamige wijnbedrijf, La Pesanella, dat niet ver van het kasteel af ligt. De Agricola Monterinaldi, die sinds 1961 in het bezit is van de familie Ciampi, is een van de modernste bedrijven in de druiventeelt. Het bedrijf is 55 hectare groot met 5.000 druivenstruiken per hectare. Op het terrein komt de schildpad voor. Dit dier is min of meer het logo van het bedrijf geworden.

We krijgen een rondleiding door het bedrijf, uitleg over hoe de wijnen gemaakt worden, zien we de verschillende soorten houten-en rvs vaten en het winkeltje, daar moet je natuurlijk doorheen :-).
Bij het voortreffelijke 4 gangen diner krijgen we een proeverij van een aantal daar geproduceerde wijnen. Én die zijn heel erg lekker!! Als kado van de NKC krijgen we een fles "purple turtle". Díe neem ik mee voor thuis.
In het pikkedonker,
onder een prachtige sterrenhemel (heel voorzichtig, voetje voor voetje) terug naar ons campertje.
Lekker slapen in mijn scheve bedje.

Truste.

Ha, volgens mij stond je zonder voorzieningen? Heb je dan wel wifi of internet? Ik ben benieuwd naar je verslag van deze dag en hoe de wijngaard is geweest en natuurlijk ook de proeverij. Is de wijn daar lekker? Ik heb een keer een fles Lambrusco, een rode gedronken in de Toscane, zo lekker hebben we hem nooit meer gedronken. Hier is het meestal bocht! Je bent er bijna! groet, Ron