Dag 13 Mérida

Mexico, Mérida

Mérida werd gesticht in 1542 door de Spaanse conquistador Francisco de Montejo, bijgenaamd El Mozo. De stad werd gesticht op de plaats van een Mayanederzetting en is genoemd naar de gelijknamige stad in Extremadura in Spanje. In sommige koloniale gebouwen komen Maya-afbeeldingen voor, omdat men oude gebouwen 'hergebruikt' heeft. Vanwege de stadsmuren heeft Mérida zich in de koloniale tijd succesvol weten te verdedigen tegen Mayaopstanden. De kathedraal van Mérida werd gebouwd tussen 1561 en 1598, en is daarmee de oudste van Amerika. In 1821 werd in Mérida de onafhankelijkheid van Yucatán uitgeroepen, maar al snel daarna werd besloten Yucatán bij Mexico aan te sluiten. In de jaren dertig en veertig van de negentiende eeuw was Mérida desalniettemin kortstondig de hoofdstad van de onafhankelijke Republiek Yucatán. Tijdens het Porfiriaat werd Mérida een welvarende stad door de productie van henequén (een soort agave) in haar omgeving. Mérida was de Amerikaanse cultuurhoofdstad in 2000.

Een volle vrije dag in Mérida. Zoals de meeste koloniale steden, is het centrum van Mérida opgebouwd volgens een schaakbordsysteem. Straten die van noord naar zuid lopen hebben even nummers, en straten die van oost naar west lopen oneven, heel handig voor mijn oriëntatie ;-). Zo kan ik zelfs de weg niet kwijtraken, alhoewel ;-) ;-). In het centrum, met als centrale plein het Plaza Grande, zijn vele koloniale gebouwen te bezichtigen. Aan dit plein bevinden zich de kathedraal van Mérida, en de Casa de Montejo, het voormalige paleis van Montejo, de stichter van Mérida, en het Palacio Municipal (raadhuis). Aan de Calle 60 bevinden zich het Parque Hidalgo met daarnaast de Iglesia de Jesus (Kerk van Jezus), die in 1618 door jezuïeten als deel van hun klooster is gesticht. Haaks op de Calle 60 loopt de Calle 47, of Paseo Montejo, met talrijke villa's uit de 19e eeuw. of ga op zoek naar Mexicaanse souvenirs: in Mérida liggen de prijzen soms lager dan bijvoorbeeld aan de kust.

Gisterenmiddag hebben Jose en ik, de stad al verkend natuurlijk, maar we waren best moe en het regende, dus eigenlijk waren we het best snel zat. Maar achteraf hebben we de belangrijkste bezienswaardigheden toch wel gezien.
Afhankelijk van hoelaat we vanmiddag terug zijn geef ik het nog een kans, maar eerst beginnen we de dag met een natuurlijke highlight. En ga ik mee met de optionele boottocht door de adembenemende Ría Celestún-lagune in dit UNESCO Biosfeerreservaat leven talrijke roze flamingo’s! Trouwens, op 2 na gaat iedereen weer mee. De mangrovebossen, maagdelijk witte zandstranden en helderblauwe water zijn bovendien het domein van krokodillen, toekans, pelikanen en andere exotische fauna en flora. ’s Morgens brengt een busje ons in ongeveer 1,5 uur naar een boot die klaarligt in Ría Celestún.
Wat een belevenis!! We varen in sneltreinvaart naar waar de flamingo 's flaneren. Duizenden bij elkaar, één roze waas. De boot vaart tot vlakbij, ze zijn zó sierlijk en maken een flink lawaai met zijn allen. Geweldig om dit mee te maken. Een half uurtje later varen we aan de andere kant van de lagune terug, opeens maak de boot een scherpe bocht naar links en varen we de mangrove in, wéér wauw!! Wat gaaf, langs wortels en bomen, de boot past er precies door. Dan ineens zien we roze lepelaars in een boom, een zeearend in een andere boom en een stukje verder pelikanen. Stukje verder gaan we van de boot om natuurlijk bronnen te zien.
Helaas gaan we weer in een bloedvaart terug naar het haventje, ik had het niet willen missen! Aan het begin van de middag zijn we weer terug in Mérida, na eerst met ons busje de chique huizen langs de Paseo de Montejo te hebben bekeken, heel anders dan het deel van Merida waar wij in ons hotel zitten. Ik vond het nog niet eens mooi. Enorme huizen in vele kleuren, met veel opsmuk, zoals zuilen.

We brengen onze spullen naar de kamer, kopen wat souvenirs en gaan een hapje eten met Finy en Leo, gezellig. Heerlijk gegeten, nachos met kaas, quacamole, tomaten, crème fraiche én galapeno pepertjes, mèt natuurlijk een Sol biertje.
José en ik hebben allebei hetzelfde idee(alweer :-)) en gaan heerlijk een poosje in het hotelzwembad vertoeven, even van de zon genieten, dat is er nog niet echt van gekomen, Finy en Karin hadden zaten er ook al. Gezellig!!
Nog een laatste cappuccino bij de buren (Starbucks) en een borrel door Ilonka georganiseerd ter afscheid van Rafaël en Francisco, zij verlaten ons in Playa del Carmen.

Vandaag weer twee zieken, Thomas en Ilonka zijn geveld door een íets, verkeerd eten, of wat dan ook, zij zijn de zoveelste.

Morgen vertrekken we heel vroeg, dus vast douchen en koffer op orde (dat was wel nodig) en betijds slapen.

Weer een heel verhaal, tot in Playa del Carmen!