Dag 5 Persepolis تخت جمشید en Naksh-E Rostam نقش رستم

Iran, Shiraz

Vandaag vroeg op pad, het gaat 37° worden. En dat is best pittig tussen de stenen.

Persepolis, wat betekent de stad van Parse, was de ceremoniële hoofdstad van het Achaemeniden keizerrijk die regeerden in het Midden-Oosten en gebieden daarbuiten, 550-330 voor Christus. Het koninklijk paleis was het symbool van grootheid, roem en een centrum voor diverse festivals en feesten, vooral Nowruz, (Nieuwjaar) en voor het ontvangen van de gezanten uit andere landen. Er waren op het hoogtepunt 28 landen aangesloten bij het Perzische rijk. Wat hebben Darius I, Alexander de Grote, de laatste Sjah gemeen? Persepolis, alle drie zijn met deze bijzondere plaats verbonden. De schoonheid van de ruïne van wat eens één van de mooiste paleizen van de wereld was, maakt nog steeds een diepe indruk. Ongeschonden reliëfs laten zien hoe onderdanen uit heel het rijk hun vorst geschenken brengen.

Wat is het indrukwekkend, gigantische stenen op elkaar gezet zonder hijskraan. Je kan het niet begrijpen hoe dit ooit gebouwd is.
Frans en Frans hebben beide een vr bril gehuurd, kun je zien hoe het er vroeger heeft gezien, erg bijzonder. Ik ben niet zo van de 3d, maar waag me er toch af en toe aan er even in te kijken.
We lopen er zo'n 2 uur doorheen met uitleg van Reza. Heel veel beeltenissen in steen zijn perfect bewaard gebleven.

Dan rijden we een kwartiertje verder naar Naqsh-e Rustam.

Naqsh-e Rustam is een archeologische vindplaats met bas-reliëfs in Iran. Het ligt ongeveer 12 km ten noordwesten van Persepolis. De site wordt ook wel de 'necropolis' van Persepolis genoemd. De naam Naqsh-e Rustam is afkomstig van de lokale bedoeïenen. Zij dachten dat de held Rustam uit de Perzische mythologie (onder meer de Shahnameh) afgebeeld was op de bas-reliëfs. De locatie bevat vier graven van Achaemenidische vorsten. Hoog in de rotswand zijn 4 grafkamers uitgehouwen, waaronder die van Darius en Xerxes, zes reliëfs uit de tijd van de Sassaniden. De locatie bevat ook een losstaand bouwwerk: de Ka'ba-ye Zartosht oftewel de kubus van de Zoroastriërs, waarvan niet duidelijk is waarvoor het gebouwd is.

Ook dit is weer heel bijzonder en gigantisch groot als je ervoor staat. Kijk maar naar de mensjes op de voorgrond, dat geeft een klein beetje beeld van de verhoudingen.
Reza houdt een praatje in de bloedhitte, het inmiddels idd zo'n 37° geworden. En zoals hij is, is het een lang verhaal. Hij wil graag zijn kennis op ons overbrengen, niets mis mee natuurlijk, maar bij deze temperatuur.......

We lunchen dichtbij Naqsh-e Rustam.
Een smakelijk buffet staat voor ons klaar in een mooie tuin.
Op de terugweg zetten we een aantal af bij de rozentuin. De middag is verder vrij, lekker even op eigen houtje er op uit. Ina, Frans en ik gaan even bijkomen op onze koele kamer en straks naar de burcht.
Voor het luttele bedrag van €1,60 mogen we naar binnen. Eenvoudig, geen opsmuk, maar niet minder mooi, we zijn blij dit ook nog even meegepakt te hebben. Ik heb een geweldig souvenir gescoord en ben 1 miljoen rials lichter. We lopen nog even naar het plein van de sfeervolle Vakil Moskee die tussen 1753 en 1773 werd gebouwd en drinken gezellig iets met elkaar. Vandaag geen diner voor mij, ik doe het met een soepje en wat nootjes, vandaag al meer dan genoeg gegeten bij de lunch.

Morgen een lange reisdag voor de boeg. Bye bye.