Op weg naar Siena

Italië, San Gimignano

Het weer is weer prachtig, strak blauwe lucht. De regen van gisteren heeft het lekker opgefrist.
Geen haast vandaag, wat huishoudelijke taken en dan weer lekker op pad.
Vandaag een korte rit van 41 km naar Siena via Monteriggioni, door weer een schitterend landschap en zelfs een stuk grote weg, genieten dus. Met een facultatief bezoek, met een extra (geregeld door de NKC, omdat de bustocht in Verona, wegens Covid niet door kan gaan) stadswandeling in Siena. Jullie weten dat dit voor mij inhoudt "ik ga" :-). Vandaag mogen we weer lekker vroeg aankomen op Camping Colleverde in Siena, rond 12.30 uur, zodat we genoeg tijd hebben om 's middags en 's avonds de stad te bezoeken.

Relaxed opstarten vandaag en gaan........eerst nog via de Lidl, die, zo lijkt het ieg, zowat op elke hoek van een dorp zit. Lekkere broodjes en wat fruit gehaald en weer verder naar het tussenpunt voor vandaag.
Ik vind de parkeerplaats makkelijk, er zijn aparte plaatsen voor campers, dat is fijn. Een paar trappen op en zo loop ik meteen het stadje in. Het is nog rustig gelukkig.

Monteriggioni is een van de best bewaarde middeleeuwse vestingplaatsen van Italië en ligt aan de “Via Francigena” een oude pelgrimsroute tussen het westen van Europa en Rome. Aanvankelijk was deze belangrijke handelsweg en strategische verbinding in handen van de lokale adel. Met de stichting van Monteriggioni probeerde de stad Siena, aan het begin van de 13e eeuw, deze weg te beheersen en te beschermen tegen aanvallen vanuit Florence. De vesting Monteriggioni is in korte tijd gebouwd. De burcht was helemaal door een stenen muur van meer dan 550m omsloten en ligt op een natuurlijke heuvel. Vanuit de 14 wachttorens werd de omgeving in de gaten gehouden. Twee poorten vormden de toegang tot de vesting: de Porta Romana in het zuiden en de Porta Fiorentina in het noorden. De troepen van Karel V veroverden in het midden van de 16de eeuw de vesting. Zowel de vesting als de omgeving kwamen daarna weer in handen van de lokale adel. De materialen van de muren en de torens werden daarna gebruikt voor andere doeleinden. In de tijd van Mussolini volgde een grote restauratie. De burcht met de torens kreeg daarbij het huidige aanzien. Aan het einde van de 13e eeuw werd in Monteriggioni de “Chiesa di Santa Maria” gebouwd. Deze eenvoudige, romaanse kerk bestond voor het grootste deel uit travertijn.

De weg kwijt raken is lastig hier, je loopt gewoon een rondje langs de muur en komt gewoon weer terug bij de poort, handig hoor voor mij, hoef ik niet op te letten :-), ik maak natuurlijk wel wat uitstapjes naar de zijstraatjes, waar veel kunstenaars te vinden zijn en daar vind ik iets moois voor thuis. Houten cypressen op een stukje boomstam.
Een uurtje later rijd ik weer verder, nog een kleine 20 minuutjes naar de camping.
Ik ben niet de eerste en ook niet de laatste. We staan op een veld in een ronding, gezellig met de neuzen naar het midden. Ik krijg een uitdagingsplek toegewezen van Piet, maar voor mij was het peanuts.

Ik ga met Marianne mee naar het zwembad, heerlijk even afkoelen, want het is weer knap warm geworden. Alie sluit ook nog even aan. Heerlijk even lekker in de zon, ik geniet.
Dan is het alweer tijd om de bus te pakken naar Siena voor de stadswandeling. En dat was een belevenis, de bus pakt een straatje, maar eerst moeten wel wat zaken verschoven worden, zelfs etende mensen, voordat hij er door kan, zo smal is dat straatje.

Siena heeft vooral tijdens de middeleeuwen een goede naam gekregen op het gebied van kunst. Rondom het jaar 1348 werd de stad getroffen door de pest. Mede hierdoor heeft Siena de toen aanwezige competitie en strijd met Florence verloren. Desalniettemin heeft Siena zijn aantrekkingskracht op de vele bezoekers vast weten te houden en kunnen we nog altijd genieten van het vele moois dat de stad te bieden heeft.
Bezienswaardigheden:
De Dominikanenkerk, als zijnde een neogotisch kloostercomplex waarvan de kerk, gewijd aan Sint-Catharina van Siena, een representatief voorbeeld is van het oeuvre van de Gentse architect Auguste Van Assche (1826-1907), die een belangrijk figuur was binnen de Belgische neogotiek. In de kerk is het hoofd en de Duin van Catharina als relikwie te bekijken.
Het plein (‘il Campo’) werd al in 14e eeuw met een bijzondere vorm van bestrating aangelegd. De rode baksteen vormt namelijk een visgraat motief en wordt verdeeld in 9 banen. Dit is een verwijzing naar de 'Raad van Negen’, die tijdens de 13e en 14e eeuw de stad bestuurden. De opmerkelijke vierkante fontein is de Gaia fontein. De naam, die verwijst naar vreugde, werd aan deze fontein gegeven, omdat hier het water de stad binnenkwam, afkomstig uit kilometers lange waterleidingen. Verder is het Piazza del Campo bekend om de paardenraces die er gehouden worden. Aan dit plein ligt het prachtige paleis, Palazzo Pubblico. Bijzonder zijn het wapen van de invloedrijke familie Medici, standbeelden van allerlei heiligen en de prachtige klokkentoren Torre del Mangia.
Duomo di Siena, de dom is opgetrokken uit wit en zwart marmer, de kleuren van de stad Siena. Het ontwerp is van de Italiaanse beeldhouwer Giovanni di Agostino. Het geheel zoals hij het bedacht had is helaas nooit afgekomen. De pest die de stad teisterde rond 1348 heeft de bouw een tijdlang stilgelegd. Vervolgens hebben de grootse plannen geen doorgang kunnen vinden, omdat er ernstige fouten in de constructie werden ontdekt. De gevel is prachtig gedecoreerd met beeldhouwwerken van verschillende apostelen, profeten en aartsvaders. Ook binnen is veel moois te bewonderen. Maar we zijn te laat, de mis gaat beginnen en we mogen er niet meer in.

Wat een geluk hebben we, de trommelaars en vaandelzwaaiers trekken in hun kleurig kledij door de stad. Best een spektakel om mee te beleven.
Wat een mooie stad met prachtige gebouwen, pleinen en kerken uit vervlogen tijden. Na de wandeling genieten we nog na op het "il Campo" ik met een April Spritz, heerlijk. Zo leuk, ik krijg een bordje erbij met wat hapjes, lekker hoor.

We moeten nog 3 kwartier wachten op de bus en eten een stuk heerlijk pizza en een ijsje toe op het busstation.

Moe maar voldaan van alle indrukken vandaag, ga ik met de beentjes omhoog naar huis bellen en jullie mijn verhaal weer vertellen.

Wat een prachtige stad! Leuk dat er trommelaars en vaandelzwaaiers te zien waren. Nu nog wat paarden erbij ;-) Wat zie je veel moois in een aantal dagen! En leuk om te lezen. Je bent er bijna! Groet, Ron