Dag 8

Cuba, Santiago de Cuba

Na het ontbijt reizen we verder naar Santiago de Cuba.
Op onze route brengen we eerst een bezoek aan het stadscentrum van Bayamo. Verrassing van E. een bodega met salsa muziek en een opgelegd drankje, hij weet het mooi te verpakken.
Deze stad heeft een lange historie van rebellie en vanwege het feit dat de inwoners de stad in 1869 in brand staken om zo te verhinderen dat het gezag weer in handen zou vallen van koloniale troepen, werd 'La Bayamesa' later tot het Cubaanse volkslied verkozen.
Lekker gelunchend, wel opgelegd, konden niet van de kaart eten en wéér Nederlandse prijzen! Toch jammer. Een bandje, ja ook betalen. Ze weten het wel te brengen hier, oftewel "de toerist een poot uit te draaien".

Vervolgens naar het dorpje El Cobre, waar zich de beroemdste kerk van Cuba bevindt; de 'Basílica de Nuestra Señora de la Caridad del Cobre'; het heiligdom van de beschermvrouwe van Cuba, prachtig. Jammer van alle mannetjes die als vliegen op ons af kwamen en ons zogenaamd een gratis souvenir gaven, maar later om 5 cuc's vroegen voor hun arme vrouw en kindertjes.

Santiago de Cuba
wordt, voorafgegaan door Havana, wel gezien als de tweede stad van Cuba. De aan de zuidkust gelegen stad heeft 423.392 inwoners en was vroeger de hoofdstad van Cuba. Tegenwoordig is ze de hoofdstad van de gelijknamige provincie Santiago de Cuba.

Santiago de Cuba ligt tegenover Jamaica en Haïti, wat de Caraïbische sfeer verklaart in tegenstelling tot Havana, dat tegenover Florida ligt.

De stad ging de recente geschiedenis in op 26 juli 1953 met de aanval van een groep revolutionairen onder leiding van Fidel Castro op de Moncada kazerne buiten de stad. De aanval die mislukte, legde de basis voor de Cubaanse Revolutie waaraan in december 1958 in Santa Clara een einde kwam.

De komende twee nachten verblijven in Hotel Versalles,Alturas de Versalles KM1, inclusief diner.
Lekker gegeten, het licht viel uit dus gezellig de kaarsjes aan. Nog even naar de voorstelling, viel tegen, maar gezellig dat het was!! Mochito heerlijk, we bleven met zijn vieren over. Veel lol, altijd lachen met Geraldine. Natuurlijk wéér discussie over de fooien, nog geen reis meegemaakt waar dat niet zo was pff.
Laat mijn bed in, maar gelukkig niet zo heel vroeg op pad morgen.