Dag 13 Van Cusco naar Aguas Calientes

Peru, Aguas Calientes

Beetje vroeg op, half 5, maar dat mag de pret niet drukken, het klapstuk ligt in het verschiet. Een busrit naar het station van Cusco en een spectaculaire treinreis voeren ons langs welig begroeide bergwanden naar Aguas Calientes.
Helaas zitten we niet naast elkaar, zelfs niet in hetzelfde rijtuig en Vanja is de enige. Gertso is zo lief te ruilen van plek, de schat, ik geef hem 2 zoenen. Alleen komt er op het volgende station een passagier voor de plek naast Vanja, we gaan het zien. Mooie trein met ramen in het plafond voor het mooie uitzicht, hij rijdt maar max 50 km p/u zodat we alles goed kunnen zien. Bij bijzondere plekken houdt hij zelfs in en wordt er iets verteld door de speaker. We krijgen een heerlijk bakkie cocathee en een reuze chocochipkoek, mag ook wel een kaartje kost 78 dollar.
Op de enige stop onderweg stapt niemand in, de purser komt heel lief zeggen dat ik kan blijven zitten. Brutaal vraag ik of hij Gertso ook terug kan halen en ja het lukt. Ik vraag de 2 zoenen terug die ik Gertso vanochtend vroeg heb gegeven. Hij kan naast Mirjam zitten. Zo ook weer compleet. Hij verteld meteen iets over de omgeving, bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Onderweg even pindat bijwerken.
Mooie vergezichten, hoge bergen en kleine dorpjes trekken aan ons voorbij. Maar we ons verheugen op morgen, dan staat namelijk het archeologische complex Machu Picchu, op een paar kilometer hiervandaan, op ons programma. De bijnaam van Aguas Calientes? Machu Picchu Town! We brengen in dit drukbezochte dorp, ingeklemd tussen de bergen, een rustige middag, avond en nacht door in Hotel Presidente, Avenida Imperio los Incas 135.

Aguas Calientes, officieel Machupicchu ligt op 2040 meter hoogte en is een woonkern (pueblo) in het gelijknamige distrito van de Urubamba-provincia, in de Cuzco-regio van Peru. Het is bekend door het wereldwonder Machu Picchu, dat een paar kilometer verderop ligt. De enige manier om in Aguas Calientes te komen is met de trein, of lopend over de Inca Trail. Er zijn veel restaurants, muzikanten en hotels. Er is ook een warmwaterbron, waar de naam van dit dorp op is gebaseerd. Aguas betekent namelijk het water in het Spaans, en Calientes betekent warm.
Aguas Calientes heeft verschillende treinsporen vanaf de stad Cusco. De reizigerstreinen worden voornamelijk door toeristen gebruikt die naar Machu Picchu willen. Ook rijden er goederentreinen voor de bevoorrading. Naast het treinstation is een grote overdekte markt, met aansluitend de winkelstraten en het plein waar een groot standbeeld van een Inka opstaat.

Het hotel ligt in het hart van Aguas Calientes naast de rivier Vilcanota, waar onze kamer ook ligt. Het hotel beschikt over een receptie, restaurant, bar/cafetaria en gratis wifi. De kamer is voorzien van een televisie en telefoon. Er is een badkamer met douche en toilet.

We gaan een kopje cappuccino drinken bij Toto met Gertso, hij praat ons bij over de Amazone, wat ons zoal te wachten staat. Ook dat wordt een een belevenis, wel weer een hele andere.

We lopen een stukje, maar gaan toch maar eerst lekker een hapje eten, weer bij Toto.
Daarna wandelen we naar de overdekte markt en door het rommelige labyrint van straatjes, bruggetjes en treinsporen. Het spoor loopt hier gewoon midden door het stadje, geen hek of spoorbomen, uitkijken dus.
We kopen een lekkere clubsandwich bij de Franse Boulanger voor vanavond.

Gelukkig maar dat we dat gedaan hebben, want het gaat regenen en het blijft regenen tot het donker wordt.

Even lekker douchen. Vanja roept brrrr geen warm water, nog maar even laten doorlopen, soms duurt het lang hier, maar nee warm wordt het niet. Laat ik de rechter knop eens opendraaien denkt Vanja en ja hoor, heerlijk warm water. De wastafelknoppen werken gewoon normaal, ze dachten, laten we de doucheknoppen maar eens andersom doen, soms is 't ff anders in Peru.

Vroeg op, morgen om 🕔 loopt de wekker weer.