Dag 7 Arequipa

Peru, Arequipa

Gisterenavond even ons pinverhaal aan Vanja voorgelezen, we moesten er zelf heel hard om lachen, dus ik hoop dat jullie ook genieten van onze belevenissen.

Na een heerlijk ontbijtje in de tuin neemt Gertso ons mee. Hij wacht om half 10 op ons om ons een beetje wegwijs te maken in het pareltje Arequipa. Hierbij zien we in vogelvlucht de indrukwekkende kathedraal en het enorme en fotogenieke Santa Catalinaklooster. Dit klooster ligt in het hart van Arequipa en lijkt met haar wirwar van straatjes, hoge kleurrijke muren, binnenplaatsjes, tuinen en talrijke gebouwen een stad op zich. De traditionele inrichting en de schilderijen zijn zeer de moeite waard.

De rest van de dag gaan we de stad op eigen houtje verkennen. We gaan op ons gemak een kopje koffie op een van de balkons aan het prachtige Plaza de Armas. Bestellen een cortado, tenminste dat staat op de menukaart. We krijgen een kop gekleurd water met koffiemelk brrrr. Vanja zegt, daar drink ik niet van, ik neem een slokje, maar het is echt niet te drinken. Vanja staat op en brengt het terug naar binnen. Ze probeert de ober duidelijk te maken met handen en voeten hoe je een echte cortado maakt. We horen allerlei geluiden, alles wordt uit de kast getrokken, het expresso-apparaat opgepoets en de bus koffie komt onder uit de kast. We krijgen een espresso met een kannetje koffiemelk. Het smaakt best goed, kostte wat moeite, maar dan heb je ook wat. We slenteren door de steegjes, langs de mooiste gebouwen die herinneren aan de koloniale tijd. We bezoeken enkele van de vele fraaie kerken en natuurlijk het Catalinaklooster in de stad. Wat een prachtige kleurrijke plek. En met de strakblauwe lucht geeft dat natuurlijk hele mooie plaatjes.

We gaan lunchen bij Zig Zag een gezellig en goed restaurant volgens Gertso en hij had zeker gelijk!! Een heerlijke hamburger op een hete plaat, we krijgen een enorme papieren slab om tegen het spetteren, met alles erop en eraan en kruiden ice tea, huisgemaakt. Top en wat een gastvrijheid!

Verkennen nog meer straatjes, bezichtigen nog een paar kerkjes en komen wat later op de dag, midden in een processie terecht, heel indrukwekkend.

Lopen terug naar Plaza de Armas en gaan via de supermarkt, waar we weer liters water scoren voor morgen en broodjes voor vanavond, terug naar het hotel.
Even de voetjes rust geven.

Na een lekker broodje (Edammer) kaas, nog even terug naar de Plaza de Armas om de avondsfeer te proeven. Stuk frisser dan vanmiddag, maar toch de korte broek aangehouden. Grappig, de plaatselijke bevolking loopt met handschoenen, lange broeken en alpaca mutsen, ze hebben het koud, blazen zelfs in hun handen. Na een uurtje en wat mooie avond foto's terug naar het hotel. Onderweg nog even banaantjes en Sportdrink kopen voor morgen.

Douchen, tas op orde en lekker slapen.