Dag 10

Nederland, Borger-Odoorn

Vroeg wakker en weer mijn bed uit om de nevel boven het veld en de opkomende zon te fotograferen. Serene stilte!! Kamperen op zijn best.
Ga nog lekker terug mijn bedje in, maar hoor M&R ook al kletsen, hij gaat lekker vers brood halen bij de bakker waar we gisteren koffie hebben gedronken in het dorp.
Martijn weg, camping wakker, nee hoor hij rijdt heel rustig over de camping :-)

Na het ontbijt, ik weer op mijn eigen fietsje en R&M op degehuurde fiets naar Wildlands, 12 km en 35 minuten, dat is een makkie vandaag.
Onderweg 2 hunebedden meegepakt, daar konden we toch niet voorbij rijden. Ook prachtige paddestoelen, rood met witte stippen (kabouter Spillebeen zagen we niet, Martijn heeft nog even met zijn telefoonlicht bijgeschenen, maar nee, hij was op pad, ik moest ze toch wel fotograferen.

We rijden Emmen in en zo tegen Wildlands aan, gewoon midden in het centrum, een enorm gebouw en wat een park.
Pracht, grote dierenverblijven, waar de dieren lekker de natuur hun gang kunnen laten gaan. De coronamaatregelingen maken dat het eenrichtingsverkeer is, eigenlijk wel zo fijn, je slaat niets over zo.
We varen door de jungle en rijden met een safaritruck over de savanne, midden door de dieren heen, ze kijken gewoon even op, als je voorbij komt, oh jullie ook hierVan de olifanten kunnen we geen genoeg krijgen, ze zijn heerlijk aan het badderen en spelen in hun vijver, zo gaaf en ze hebben het naar hun zin!!
De lompe nijlpaarden lopen op hun gemak door het water en steken af en toe hun neusgaten boven water om even adem te halen, ze zweven een soort van door het water en dat zien we later als we onder de grond in het basin kunnen kijken.
Ik sta neus aan bek met een struisvogel, zo grappig, hij pikt er lustig op los, gelukkig zit er glas tussen.
Een leeuw ligt lekker loom onder een boom in de schaduw, ook hij heeft het warm en zoals het bord verteld, slaapt hij 18 van de 24 uur, lekker hoor, de vrouwtjes en welpen liggen bij elkaar, aan de andere kant van het enorme terrein.
Het is vandaag 30 graden, knap warm en helemaal voor half september natuurlijk, we zijn blij als we even in de schaduw kunnen lopen.
De jungle is een enorme hal met veel soorten vogels, die er lustig op los kwetteren, bloemen, vlinders, bomen en planten en erg vochtig , wat maakt dat het nog warmer aanvoelt.
De populatie bavianen is erg groot, het is een leefgemeenschap waar de rangorde duidelijk zichtbaar is, maar er zijn meerdere soorten apen te zien, slingerapen, resusaapjes en gibbons en ik ben er vast nog vergeten.
Ik heb me vergaapt aan de sneeuwuilen, ik kon ze van dichtbij zo goed zien en wie mij kent weet dat de uil mijn favoriete vogel is.
Er is zelfs een 8baan, maar we horen dat het wachten langer duurt dan het ritje. R&M gaan naar boven en kunnen zo doorlopen, het is idd een kort ritje, maar het was wel grappig volgens Martijn.

We hebben er een dikke 5 uur rondgelopen en genoten van alle dieren en de prachtige opbouw van de verblijven en het park, de dieren hebben het hier erg naar hun zin, zo lijkt het althans.
We stappen weer op onze fiets en en gaan op ons gemak naar de camping terug.
Even relaxen, vast een beetje de boel op orde, morgen vertrekken we hier. R&M naar huis en ik weer naar een ander plekje, waarheen, ik weet het nog niet, de camping op mijn lijstje is helaas vol en internet werkt weer niet, dus morgen onderweg maar zoeken.

Lekker nog eten van eergisteren, douchen en samen nog iets drinken in de camper, het is weer heel vochtig buiten en we hebben de stoelen en tafel al (droog) opgeruimd.
Het was weer een fantastische dag!