Dag 12

Sri Lanka, Bandarawela

Bandarawela ( Singalees : බණ්ඩාරවෙල, uitgesproken [Bandarawela] ; Tamil : பண்டாரவளை) is een grote stad, gelegen in Badulla District , Uva Province, Sri Lanka , dat is 28 km afstand van Badulla. Als gevolg van grotere hoogte, Bandarawela heeft een milde weersomstandigheden gedurende het hele jaar dus is populair onder de burgers om de vakantie door te brengen met hun familieleden. Bandarawela stad, getint met een koloniaal verleden rust onder de weelderige bebossing heeft zijn niche gevonden onder haar bezoekers als basis voor eco-toerisme.
Geschiedenis van de Bandarawela gebied is afkomstig uit de tijd van grote Singalese koning Valagamba die terug viel en gehergroepeerd in de regio Dhowa om te vechten tegen Chola indringers .
Gedurende de periode van de Britse koloniale tijdperk, de stad zich heeft voorgedaan snelle ontwikkeling van de infrastructuur en het menselijk potentieel als gevolg van theeplantages en de migratie van de Britse en de plaatselijke bevolking van het gebied. Een groot deel van het verleden bewijzen behoort tot die periode. Gebouwen resterende gebouwd in de Britse koloniale periode met de Britse architectonische invloeden zoals de Bandarawela Hotel, het Cargilles gebouw, de tennisclub, enz.
Bandarawela was een van de Singalese meerderheid gebieden in Sri Lanka vóór de oprichting van theeplantages onder Brits bestuur. Tegenwoordig is er een mix cultuur als gevolg van de migratie van Tamils ​​naar de plantage sector thee arbeiders uit India onder de Britse koloniale tijd. Dit Tamil communityhve werd volwaardig burgerschap verleend tijdens de UNP regering periode 1978-1988 door beëdigde verklaring wet nr 39 van 1988. [1] De gegevens van de andere etnische groepen in dit gebied in clude Boers uit Perzië, Chinese families en Malayalies.
Bandarawela staat bekend als het kamp in Ceylon van de Boer krijgsgevangenen en sommige van de gebouwen opgetrokken voor de tijdelijke huisvesting van de gevangenen worden nu gebruikt in het kader van de permanente gezondheid kamp recuperatie hier vastgesteld voor de marine, militairen en vrijwilligers.

Vandaag rijden we door de prachtige theeplantages richting het koloniale stadje Nuwara Eliya op een hoogte van 1900 meter. De route die we afleggen is adembenemend en onderweg zien we de vele theepluksters aan het werk. We bezoeken een theefabriekje, waar het hele proces van thee maken wordt uitgelegd. We krijgen wat thee te proeven, maar we vinden het niet echt lekker. Natuurlijk worden we door een winkel geleid waar we allerlei soorten kunnen kopen, maar ook hier zijn de prijzen veel te hoog.
We lunchen op een prachtige plek bij een waterval van 130m hoog. Wij lopen samen naar de voet en maken mooie foto's.
Weer buffet-eten, niet heel bijzonder deze keer.
Het is mogelijk om een stuk van onze route per trein af te leggen, een éénvoudige, maar spectaculaire treinreis door de schitterende natuur en dat doen we natuurlijk. We stappen op in Nuwara Eliya en bijna 2u later zijn we in Bandarawela, helaas zit het weer deze keer niet mee, veel regen, maar vooral laaghangende bewolking, waardoor de uitzichten wel iets minder zijn.
De trein zelf is al een belevenis op zich, hij ziet er nog geen eens oud uit, maar als hij gaat rijden lijkt het of hij uit elkaar getrokken wordt, wat een kabaal. De airco is een reuzen ventilator die in de ronte draait. De railsen zitten maar met 1 nagel vast ipv met 2 en de bielzen hebben hun beste tijd wel gehad. Maar het mag de pret niet drukken, het blijft elke reis toch weer een belevenis, Martijn hangt af en toe uit de deur om foto's te maken. Ook een belevenis!

Vanavond "set diner" geen buffet, maar 5 gangen.

Vroeg naar bed, Martijn moet morgen om 4u op voor de wandeling naar Horton Plains, ik blijf lekker hier.

We overnachten 1 nacht in Bandarawela Hotel, 14, Welimada Road, Bandarawela 90100.