Amman en Dode zee 103 km

Jordanië, Amman

Na het ontbijt maken we een stadstour door Amman. Een leuke manier om meer te zien van deze metropool! Amman staat bekend om zijn fascinerende mix van historische bezienswaardigheden en moderne wijken. Eerst bezoeken we de beroemde Citadel, bovenop de hoogste heuvel van de stad, gelukkig brengt de bus ons naar bovenwant dat had een énorme klim geweest.
We bekijken de opgravingen van het oude Amman, zoals de imposante Hercules-tempel, het Umayyad-paleis en de diverse Byzantijnse kerken, ook het archeologisch museum bezoeken we. Het is genieten van het weidse uitzicht over de zandkleurige, gestapelde huisjes in de omgeving. Zo bijzonder! Wel hutje mutje.

Na de gebruikelijke plaspauze, dalen we af naar de voet van de heuvel, om het Romeinse amfitheater te bewonderen, eigenlijk maar voor één foto, het is zwart geblakerd, omdat het vlak naast de doorgaande drukke autoweg ligt en dus niet echt mooi meer.
We krijgen vrije tijd om zelf door de souk en langs de vele winkeltjes van de oude stad te dwalen. Vooral de kleurige en geurige kruidenmarkt is erg leuk. Eindelijk scoren we bananen :-) :-). Cola hadden we gisteren al gevonden, wel de lokale, maar goed te drinken.

Amman عمان, (in de oudheid: Philadelphia), is de hoofdstad van Jordanië. In 2022 telde de stad 4.300.000 inwoners. Amman is een moderne wereldstad. Nog steeds stijgt het aantal inwoners sterk. Economisch gaat het zo goed in Amman dat veel buitenlandse ondernemingen zich er vestigen. De effectenbeurs van Amman heet de Amman Stock Exchange. Belangrijke middelen van vervoer zijn de bus, de taxi, en de gedeelde taxi. Binnen het Jordaanse transportsysteem is Amman het voornaamste knooppunt. De stad ligt in het noordwesten van het land, slechts enkele tientallen kilometers verwijderd van de Westelijke Jordaanoever en de Dode Zee. De stad is ontstaan in een dal, maar door de bevolkingstoename werden later ook de omliggende heuvels bebouwd. In de buurt van Amman zijn archeologische vondsten gedaan uit de neolithische tijd. In de Romeinse periode maakte Amman, toen Philadelphia, deel uit van de steden van de Dekapolis. Uit de Grieks-Romeinse periode zijn resten van de stadsmuren, een tempel gewijd aan Zeus-Ammon, een odeon en een amfitheater bewaard gebleven. Het moderne Amman werd gesticht in 1878, toen het Ottomaanse Rijk hier een groep Tsjerkessische immigranten huisvestte. Zij vormden tot halverwege de twintigste eeuw de meerderheid van de bevolking. Het was onder andere door een omvangrijke immigratie van Palestijnen, die vanwege het Arabisch-Israëlisch conflict vanaf 1948 naar Jordanië vluchtten, dat de stad een grote groei doormaakte. Vooral na 1967 was er een zeer sterke immigratie. Het gewapend conflict van Zwarte September werd uitgevochten in Amman.

De Dode Zee is één van de meest bijzondere plekken van het land. Miljoenen jaren geleden was de Dode Zee nog een normale oceaan, maar door de extreme warmte en droogte verdampt het water waardoor zout en mineralen overblijven. De Dode Zee is zo erg verdampt dat er geen aansluiting meer is met de zee en het nu een meer is geworden. De Dode Zee ligt in het noorden van Jordanië en is verdeeld over de landen Jordanië, de Westelijke Jordaanoever van Palestina en Israël. De Dode Zee ligt 429 meter onder de zeespiegel, waarmee dit het laagste punt ter wereld is. Elk jaar daalt de Dode Zee met ongeveer 1 meter door klimaatveranderingen. Wat de Dode Zee zo bijzonder maakt, is het hoge zoutgehalte van 33%. Dit is 10 keer hoger dan een normale zee en daarom blijf je zonder moeite drijven. Daarnaast bevat de Dode Zee 40 verschillende mineralen. Het hoge zoutgehalte en de vele minarelen zorgen voor een reinigende werking voor je huid. Wanneer je de Dode Zee uitkomt, voel je je als herboren! Op de meeste plekken waar je de Dode Zee ingaat heb je een grote emmer met modder staan. Deze modder bevat ook deze 40 mineralen en is daarom erg goed voor je huid. Smeer je in met modder, dobber in de Dode Zee en ik weet zeker dat je daarna een babyhuid hebt!

In de middag staat een bezoek aan de Dode Zee op het programma. We rijden de stad uit en zitten ineens midden in een woestijnlandschap.

B&B (geen Bed en Breakfast vol liefde, maar benen en buik, zoals ik ons heb genoemd) de zoute zee in, maar eerst een lekkere lunch in het Ramada hotel waar we 3 uur gebruik mogen maken van de faculteiten en dus ook na het strand het heerlijke zwembad. Het is inmiddels 30°, zó lekker!

De hotelshuttlebus brengt ons naar het strand.
Wat een belevenis, drijven zonder er iets voor te doen, heerlijk, dan smeren met zwarte modder, 20 minuten op laten drogen. Je gaat er daardoor erg verschrompeld uitzien, veel lol, dat ieg én je wordt er nog lekker zacht van ook, de mineralen kruipen ons huidje in.
Afspoelen in de zee kost even wat moeite, maar we worden weer schoon.
Genieten nog een half uurtje van de zon, wat een weldaad, waarna de shuttle ons weer naar het hotel terugbrengt en we nog nadouchen om de laatste blubber van ons af te krijgen. Even het zwembad in, Tineke van 81 geniet al gillend van de glijbaan, ik hoop dat ik er op die leeftijd ook nog zo aan toe ben!

Weer op Amman aan, naar ons eigen hotel, met onderweg vertellingen van onze reisleider waar inmiddels niet iedereen meer even goed naar luistert, hij is nl erg lang van stof en van de herhalingen. Hij spreekt best goed Nederlands, maar wel met grappige woorden. Ze kweken hier nl ophangtomaten, ach bij ons heten ze gewoon trostomaten, wat is nou leuker ;-).

In de avond komt de groep weer samen voor het diner en lopen we daarna nog naar het kleine supermarktje voor cola en chips voor morgen onderweg.

Het was weer een indrukwekkende dag, tot morgen.

hoe krijg je het toch voor elkaar om zo weinig mensen op de foto te krijgen

thijs 2024-03-12 21:41:06

Ha Yvonne, Wat een mooie dag met dito plaatjes. Ben benieuwd naar de dag van morgen. Volgens mij is het elke dag smullen van wat jullie gaan zien. Groet Ron

ronrabbelier8 2024-03-12 23:48:45

Het is hier niet echt druk thijs