Op de fiets naar Texel

Nederland, Den Helder

Ik werd wakker na niet zo'n lekkere nacht, mijn maag wil niet zo, al een paar dagen. Ik dacht, blijf ik liggen, nee, huppakee eruit muts, zei ik tegen mezelf en gaan met die banaan. Nou ja, wel eerst even met de veerboot oversteken, want mijn rode fiets is natuurlijk geen waterfiets :-). De boot had ik al thuis gereserveerd en ik kan opstappen wanneer ik wil. Coco staat netjes op de camperplaats te wachten tot ik aan het eind van de middag weer terug kom. Ik mag gewoon op Willemsoord blijven staan, zelfs voor 4 nachten, top!
Ook bij het veer is alles toppie geregeld. Ik heb gezellig zitten kletsen met een Fries echtpaar, die een dagje naar hun dochter gingen, ook lekker op de fiets.
Zoveel aanspraak als je alleen bent, ik klets wel ;-).

De Waddenzee, een pitstop voor trekvogels. Het rijke bodemleven is de "Wadden brandstof" waarmee vogels hun trektocht tussen de broedgebieden boven de poolcirkel en de ovenwinterings gebieden in de tropen kunnen voortzetten. Ik kom zelfs een paar Lepelaars tege, al is het uit de verte.

Texel is een fietseiland bij uitstek, met prachtige fietspaden, maar dat wist ik natuurlijk al van een paar jaar geleden, toen ik er bijna 2 weken heb doorgebracht en zeker wist dat ik er ooit nog eens naar toe terug zou gaan. Om optimaal te genieten van de grote veelzijdigheid aan bos, heide, duinen, polders en andere landschappen is een fietstocht ideaal én die ga ik dus ook maken, de tocht "In het spoor van Jan Wolkers", gevonden op internet. Ik ben benieuwd welke sporen ik ga tegenkomen.

Het weer is nog niet je van het, wind, best fris en heel weinig zon, voorlopig komen de voorspellingen nog niet echt uit. Een jasje heb ik dan ook wel nodig op de fiets.
Ik kom veel herkenbaars tegen, als eerste het witte kerkje in Den Hoorn, waar Jan Wolkers op keek toen hij op Texel woonde, het geloof had hij allang afgezworen.

Een heerlijke cappuccino bij een voor mij bekend terras, wat inmiddels wel van eigenaar was gewisseld en daarmee was het museumgehalte van toen dan ook wel verdwenen. Een leuk stoer wijfie hielp mee, helaas was ze veel en veel te jong, maar ze vond mij reuze interessant:-).

Ik fiets langs het strand van paal 12, waar Jan dagelijks kwam genieten op het terras als zijn vrouw Karina in zee ging zwemmen.

Jan had veel met zeehonden, op Rottumerplaat redde hij een huiler, die later bij Ecomare terecht kwam, waar hij dagelijks naar ging kijken of het wel goed ging.

Het was duidelijk "zijn" eiland en een beetje van mij, ik vind het er ook heerlijk, zeker met de zon, die inmiddels wat uitbundiger tevoorschijn is gekomen.

Wachtend op het veer terug, spreken 2 Italiaanse dames me aan in zeer gebrekkig Engels, maar ze proberen het wel. Ze willen naar Oudeschild, laat ik dat nu net ook opgezocht hebben. Ik leg ze het gebruik van "onze" witte paddenstoelen uit, ze moesten er erg om lachen, maar waren er wel blij mee. Ze bleven zwaaien :-).

Mijn schuld vereffend bij de cp baas, vanochtend vroeg was er nog niemand aanwezig, er zat een kaartje op mijn raam dat ik me moest melden, maar dat had ik nou net al gedaan :-). Ze zijn super vriendelijk hier!

Geniet nog heerlijk in mijn stoeltje van de zon en zo is er alweer een dag voorbij gevlogen.
Ik heb genoten! Texel was en blijft geweldig!

Fijne avond!

Geweldig mooi eiland, geniet ervan Yvonne!

Imke 2023-08-14 20:42:45

Flink verhaal,mooie dag Yvonne. Heerlijk om weer onderweg te zijn. Ben benieuwd naar het vervolg. Groet Ron

Ron 2023-08-14 22:15:09

Top dag zo te horen, geniet!