Rondje kerken

Frankrijk, Giffaumont-Champaubert

Ik hoor je het al zeggen Margreet "weer kerken" ja, én hele bijzondere, ik heb ze jaren geleden al eens gezien in Noorwegen. Van hout, soms ook samen van stenen gebouwd.

Ik heb een fietstocht uitgestippeld langs een aantal van deze bouwwerken.

De vakwerkbouwstijl werd van de vijftiende tot de negentiende eeuw toegepast. De meeste kerken zijn beschermd door monumentenzorg of ingeschreven in het monumentenregister. Dit zijn bouwkundige hoogstandjes, mogelijk gemaakt door de genie van de bouwers uit die tijd. Het feit dat ze in deze streek staan heeft veel met de omgeving te maken. In deze natte streek waren geen steengroeven te vinden, dus moest men bouwen met wat er wel was: hout uit de uitgestrekte bosgebieden. De houten balken vormden het geraamte van de kerk, de openingen werden opgevuld met een mengsel van stro en leem. Dat laatste was hier in de natte streek ook volop voorradig. De kerken zijn meestal sober ingericht*.

8 kerken, min 1, want die was vorig jaar afgebrand (ik zoeken, maar kon die natuurlijk niet vinden), heb ik aangedaan in een rondje van dik 48 km. Google had ik niet nodig, het kaartje van de Tourist Office voldeed met de wegen bordjes. Prima te doen zonder te verdwalen. Jaja!
Heerlijk fietsweer en ik heb genoten. De ene kerk mooier dan de andere. Gedeeltelijk of helemaal van hout, of van steen, de een gesloten en een in restauratie. Bijzonder om te zien, allemaal met de begraafplaats voor de deur.

Dik 3 uur onderweg geweest en dat voel ik in de benen ;-). Merk dat ik in de winter geen afstanden heb gefietst, maar dat komt nu wel goed ;-).
Ook die kip ben ik deze keer wel tegengekomen, koeien, ezels en een eenzame fietser, die wel in het Frans ging vertellen welke kerken ik nog meer moest bezoeken. Nou, ik had mijn eigen rondje.
Maar geen 1 restaurant gezien, dus vanavond in de herkansing, alhoewel er slecht weer op komst is, ook voor morgen helaas, dus rijd ik weer een stukje verder en wel naar Langres, een oude bekende van vele jaren geleden.

Alhoewel ik alleen eten op een terras niet echt gezellig vind, heb ik heerlijk gegeten én een heerlijk ijsje toe.