Laatste dag Texel

Nederland, Den Hoorn

Helaas alweer de laatste dag op dit mooie, fijne, relaxte en gezellige eiland.

De camper tikt weer, de zon schijnt, wat een mazzel.

We gaan (fietsen natuurlijk) naar Oudeschild, Oudeschild ligt uitgestrekt achter de hoge Deltadijk aan de oostkant (de waddenkant) van het eiland. Het is de enige bruikbare haven van Texel. Het is de thuishaven van de Texelse Noordzeekotters, in het weekend liggen deze in de vissershaven afgemeerd. Er is ook een passantenhaven met 250 ligplaatsen. Deze haven houdt bij laagwater voldoende water voor kielboten.

Wij vinden de Waddenkant het mooist, ruig en meer te zien.
We gaan er vandaag nog van genieten, afscheid nemen van al het moois en natuurlijk de schapen én vanmiddag een rondleiding in de Texelse bierbrouwerij.

See You later alligator.

We rijden naar Novalis, waar we de zorgboerderij van dichtbij bekijken, varkens met heel veel biggen, de kassen met groenten, de vele kruiden, zo voor het plukken, de oesterzwammenkwekerij, gewoon in een zeecontainer en de houtzagerij, waar de banken en tafels van plakken boom worden gemaakt, die je overal op Texel tegenkomt.
Verder door naar Oudeschild, waar we nog het souvenirswinkeltje "Mien Skuurtje" aandoen, we willen graag een meerpaaltje voor bij de plankjesverzameling.
Stukje terug naar de Texelse brouwerij, we zijn ruim op tijd, aanmelden en nog een kwartiertje wachten op het terras. Het ziet er erg gezellig en gemoedelijk uit.
Ruud, onze rondleider, neemt ons mee naar binnen en begint zijn uitleg, een verteller is het, met een grapje tussendoor weet hij ons naar zijn verhaal te laten luisteren.
Wij vinden het erg interessant. I.v.m. corona we helaas de brouwerij niet in, maar een leuke film van een uur, maar in werkelijkheid 3 minuten (grapje van Ruud) laat ons het proces in een notedop zien. Aan het einde van de uitleg krijgen we een proeverij van 4 heerlijke biertjes, skiller wit, Texels geheim, vuurbaak en springtij, elk met een hartig, bijpassend hapje (schapenkaas, olijf, gebrande amandelen en lamsworst). Er worden 12 speciaal bieren gebrouwen, een gewoon pilsje hebben ze er niet. 4,2 miljoen liter wordt er hier per jaar gebrouwen, waarvan er eenderde op Texel zelf blijft. De rest gaat naar de overkant, zoals het vaste land hier wordt genoemd. We hebben weer genoten. Lunchen doen we heerlijk in de zon op het terras van van der Star, dé visboer van Texel en idd was het super lekker, frietjes met kibbeling, wat hebben we het toch slecht.
Stappen weer op ons fietsje, we willen nog even afscheid nemen van de Waddenkant van het eiland. We rijden een stuk over de dijk en maken weer wat mooie foto's, het weer is steeds beter geworden en de lucht is inmiddels weer strak blauw.
We rijden door de vissershaven en Vanja zegt, ik zou wel een sttukje net willen hebben voor bij het meerpaaltje, oh dat gaan we toch vragen, doe jij maar :-) had ik kunnen weten. Bij een van de vissersboten, waar ze aan het boeten zijn, vraag ik het en krijg meteen een heel stuk. De vis zit er nog in, zegt de visser :-)
En dan is het tijd om weer naar de camper te gaan, boeltje weer reisvaardig maken, luifel in, kleedje van de grond, wc schoon en de rest komt morgenvroeg.

We rijden terug en ik zie iets geels op het fietspad liggen, zeg tegen Vanja "zag jij het ook" "pak het maar", dus ik rijd een paar meter terug, blijkt het 2 vaccinatie paspoorten te zijn, met corona bewijs en rijbewijs erin. We zoeken de naam en postcode op en besluiten het maar even bij de rechtmatige eigenaar af te gaan geven.
De Stolpeweg, daar moeten we zijn. We dachten daar vragen het wel, het is hier "ons kent ons" dus komen we er vast snel achter waar deze mensen wonen.
Al snel staat er een dame in haar tuintje te werken, daar vragen we het maar even aan "kent u Mw. Nauhuis" zegt ze "ja hoor dat ben ik", nou ja hoe is het mogelijk, toch? We vertellen wat we hebben gevonden, ze had het nog niet eens gemist.
Ze wil ons kost wat kost iets geven en dat laten we ook maar gebeuren, geld voor een kopje koffie. Ze was zó blij! Én wij hebben we een goede daad verricht!

We hebben besloten onze laatste avond heerlijk te gaan eten bij de dames van Inn de Knip, dus we reserveren meteen een tafeltje.
Even wat spullen naar de camper brengen, de fietsaccu's een beetje bijladen en dan weer terug naar de Knip, waar we weer heerlijk gegeten hebben en het natuurlijk heel gezellig was!

Het is nog steeds prachtig weer en we gaan dan ook nog naar het strand om van de zonsondergang te genieten en kijken of we nog iets mee kunnen krijgen van "de Klifhanger" de kunstmanifestatie. We willen het uiterste eruit halen :-)
De zonsondergang was prachtig, meeuwen die lekker op het strand rond huppelden en in de branding dobberden en een verrassing, Vanja had ons laatste Skuumkoppe en het vandaag gekregen glas meegenomen, om te samen drinken op onze mooie vakantie hier op Texel. We gaan Texel missen en gaan zeker weer terug, in het voorjaar met de bloembollenvelden, in de herfst met de kleurende bomen, of in de winter, met misschien wel sneeuw, elk jaargetijde heeft iets moois hier.
We rijden terug en het is inmiddels behoorlijk afgekoeld, dat is ook te zien, in de duin ontstaat er grondmist en de maan komt op.
Van de kunst is niet veel te zien, dus we gaan lekker naar de camper, even de kachel aan en nog gezellig even de puzzel afmaken, dan kan die ook in de doos terug naar huis, het wordt ik schrijven en Vanja de puzzel, dit stukje moest er toch nog even bij natuurlijk.

Dit was het voor vandaag, morgen of zaterdag sluit ik mijn verhaal af met onze laatste belevenissen.
Fijne avond lieve volgers en voor straks welterusten!