Dag 6 Batang AI stuwmeer naar Damai Beach

Maleisië,

Vandaag weer een vroeg begin van de dag. Gisterenavond in slaap gevallen met de karaoke en vanochtend wel heel vroeg wakker geworden (4u) van de moskee, de imam had er zin in en heeft wel een uur zijn gebed rond gezongen, maar daarna toch nog even lekker geslapen. Het blijkt dat ik vannacht bezoek heb gehad, de muggen hebben me weer gevonden en ik ben talloze heuveltjes rijker.
Mijn knie voelt weer een stuk beter, houden zo vandaag.

De bus brengt ons naar het Batang Ai stuwmeer.
Het Batang Ai National Park bestaat voornamelijk uit tropisch regenwoud en er leven orang-oetans, gibbons en diverse bijzondere vogels, waaronder de neushoornvogel, waar we er geen een van hebben gespot helaas.
Over de Batang Ai rivier varen we in ruim een half uur per longtailboot naar de traditionele Iban, die in paalwoningen diep in de jungle woont.
Het instappen in de boot is niet heel fijn voor mijn pootje en het zitten op de bodem ook niet echt, maar hulp is weer in de buurt en kom ieg goed aan, dan een helling en wat trappen trotseren, maar ook hier armen genoeg :-) heel fijn de lieve reisgenoten.

De families leven gezamenlijk onder één groot dak: het longhouse. Waar elk gezin een eigen huisje met voordeur en een stukje buiten heeft. Vrouwen vlechten matten en manden, kinderen spelen in de rivier en de mannen jagen met blaaspijpen en tegenwoordig ook met geweren (de moderne tijd, heeft ook hier toegeslagen) op apen en vogels. Er is stroom op zonnepanelen en een inventief watersysteem.
De oudere mannen hebben indrukwekkende tatoeages en de vrouwen zijn kleurrijk gekleed.

De Iban hadden vroeger een beruchte reputatie als koppensnellers. Nu is het een vreedzaam en gastvrij volk. Het stamhoofd vertelt ons over de traditionele leefwijze van de Iban en nodigt ons uit voor een glaasje zelfgebrouwen rijstwijn: ‘tuak’. We genieten van een eenvoudige en gezonde lunch die de vrouwen ter plaatse voor ons bereiden. We mogen zelfs in de keuken kijken. Er branden 2 vuren waarop gekookt wordt en dat met deze hitte. Het is mooi weer en een graad of 32.

Na een leuke dag met muziek en dans en een lunch varen we vervolgens weer terug en gaan we met de bus naar het Damai Beach Resort, Teluk Bandung, 93756 Kuching, Sarawak, telefoon: +60 82-846 999.

1,5 uur per bus, 80 minuten per boot en 6 uur per bus.

Het prachtige Damai Beach Resort ligt op slechts 300 meter van een prachtig parelwit zandstrand. Het resort heeft een aantal restaurants, twee zwembaden met een poolbar, sauna en jacuzzi, een mooie tropische tuin, een restaurant en een gezellige bar én verschillende fitnessfaciliteiten. De kamers hebben airconditioning, een kluisje, telefoon, een koelkast, flatscreen, waterkoker, minibar (leeg), een badkamer met bad. De verzorgde kamers met prachtige muurschilderingen (vergeten in mijn kamer). Het comfortabele resort, ligt pal aan de Zuid-Chinese Zee, omringd door jungle. Het hotel heeft een zwembad,

Het was een hele lange dag, we komen pas om kwart over 9 aan, inchecken, met een waslijst aan voorwaarden, lijkt wel een strafkamp hier, je mag niets meenemen naar je kamer van eten of drinken, geen vlekken maken en nog veel meer en dat alles onder voorwaarden van een boete pffff. We doen toch nog maar een drankje, willen bij het zwembad gaan zitten, ook dat mag niet, is afgehuurd door één bezet tafeltje. Dus in het restaurant dan maar, we schrikken ons een hartverzakking, één biertje is 39,20 ringit, €8,50, de eerste en laatste keer dus en heel snel vergeten. We worden met een shuttlebusje naar onze kamer gebracht, zo groot is het hier. Helaas pindakaas daar sta ik dan, het kaartje werkt niet en ik kan mijn kamer niet in. Gelukkig kan ik even aankloppen bij Caroline, 2 deuren verder, zij belt de receptie en er wordt een nieuw kaartje gebracht. De kamer is gigantisch en mooi, zelfs met balkon, dan vergeet ik het biertje snel :-), maar morgen drinken we het ieg niet hier!

Mijn knie heeft de dag goed doorstaan, moe maar voldaan rol ik mijn enorme bed in.
Wifi is teveel luxe, dus jullie moeten tot morgen wachten voor de foto's.

Ik ga genieten van zee en strand morgen en overmorgen, heerlijk!!

Hallo Yvonne De neushoornvogel vind je op Langkawi , no stress 😎

Chris melis 2022-10-25 18:20:05

Ha Yvonne, Klinkt idd als een volle lange dag, maar wel met mooie belevenissen. Mooie foto's weer. Voortaan maar wat blikjes bier mee in je tas, en dan in de koelkast :-) Tot morgen! Groet, Ron