Hemelvaartsdag

Duitsland, Trier

Vandaag mijn derde volle dag hier, het is echt wel een stedentripje te noemen. Er is zo veel te zien hier, maar dat hebben jullie wel aan de foto's gezien en dat is natuurlijk maar een kleine impressie en lang niet allemaal.

Bijtijds op pad, ik wil de drukte een beetje voor zijn, als dat al zou lukken:-).
En dat is zeker gelukt, fiets naar de Kaisersthermen. Ik ben de eerste fiets in het rek!

De keizerlijke baden zijn de monumentale overblijfselen van een grootschalig laat-antiek Romeins badcomplex en latere hippische kazernes, die bewaard zijn gebleven. Het gebouw, met zijn muren, waarvan sommige nog steeds 19 meter hoog zijn, is een van de grootste Romeinse thermen ten noorden van de Alpen en maakt sinds 1986 deel uit van het UNESCO-werelderfgoed in Trier. Als cultuurmonument valt het gebouw sinds 1989 onder monumentenbescherming en wordt het volgens het Haags Verdrag beschouwd als een cultureel goed. Ondanks hun beoogde omvang zouden de nooit voltooide Kaiserthermen niet de grootste badgebouwen van Trier zijn geweest, aangezien ze werden overtroffen door de veel oudere Barbarathermen. Tegenwoordig is het gebied van de thermale baden aangewezen als archeologisch park. Andere thermale baden in Trier waren de thermale baden op de Viehmarkt.

Bovenstaande 2 heb ik, zoals jullie gelezen hebben, gisteren al bekeken, maar deze vond ik het toch wel het meest indrukwekkend, hoe bijzonder, ook onder de grond, die ruitjes zijn de lichtgevend aan de ondergrondse gangen. En de entree van het complex zó modern.
Er wordt nog steeds volop aan de restauraties gewerkt.

Stella staat geparkeerd aan een nietje, naast inmiddels heel veel fietsers, goed bedacht dus om vroeg op pad te gaan.

Ik wandel naar het "Rheinischen Landesmuseum" en laat haar lekker staan daar.

Het museum is een van de belangrijkste archeologische musea in Duitsland en documenteert 200.000 jaar geschiedenis en culturele ontwikkeling van de hele regio, vanaf de prehistorie tot het einde van de 18e eeuw. Op 3.500 vierkante meter worden in het museum ongeveer 4.500 objecten getoond, waaronder de grootste mozaïekcollectie ten noorden van de Alpen, de gigantische grafmonumenten uit Neumagen met levendige alledaagse taferelen en de grootste Romeinse gouden muntenschat ter wereld met ruim 2.600 gouden munten en een gewicht van 18,5 kg.

Een leuk weetje: in 196 n.Chr. in de onrust van de burgeroorlog onder keizer Septimius Severus verbergt een onbekende persoon een enorme som geld in de vorm van ongeveer 2.650 Romeinse gouden munten in een kelder in Trier - hij kan het niet meer terughalen. De schat blijft in de aarde; 9 september 1993: Na 1800 jaar wordt de schat herontdekt - een sensatie. In Trier breekt goudkoorts uit, maar de munten belanden in het Rheinisches Landesmuseum.

Ik heb alles bekeken, geweldig! Ik wil het museum verlaten en wordt nog teruggeroepen door een suppoost, mevrouw, heeft u de munten kamer wel bezocht? Ja hoor, zeg ik en dan mag ik naar buiten.

Ik fiets nog een stukje door het centrum, maar behalve de terrassen is er niet veel te beleven, het is natuurlijk zondag
Ik fiets op mijn gemak terug naar de camping via de buren :-) de Mac , lunch en avondeten, ik bestel een bigmac menu, zeg maar nee, dan krijg je er twee. In het menu zitten 2 bigmacs, nou die krijg ik zelfs echt niet op als lunch.

Vanmiddag voor het eerst genieten van de zon, heerlijk in mijn stoel onderuit, wat heb ik daar naar verlangd, dat hou ik wel een paar uurtjes vol, af en toe smeren en hydrateren, lekker hoor.

Na de opgewarmd bigmac (was nog goed te kanen) is het alweer te fris om buiten te zitten helaas, maar ik mag niet klagen, ik heb weer genoten vandaag. Boeltje reis klaar en morgen weer een stukje rijden.
Weet nog niet precies waar ik terecht ga komen met deze drukte, maar ik ga het zien, ik ga ieg richting Beilheim/Cochem.
Hier is het nog steeds bomvol, naar ondanks dat, super rustig.

Fijn avond maar weer, tot morgen.
Ik ga het songfestival (halve finale) proberen te kijken.