Dag 1

Nederland, Gouda

Niet zoals jullie van mij gewend zijn een verslag van een verre reis. Ja helaas gaat dat hem niet worden dit jaar, door idd de coronaperikelen :(.
Ik heb nog een leuke voucher voor mijn Maleisiëreis, als die ooit nog mag doorgaan.
De camperaanschaf is ook daardoor wat naar voren geschoven. Ik heb een mooie bus gevonden, na veel zoeken en speuren op internet, in Geleen. Wat je ver haalt is lekker! Al 2 eerdere korte tripjes gemaakt en hij bevalt uitstekend.

Camper in de loop van de afgelopen week voorzien van eten, drinken en kleding.
Kleren, ja wat neem je mee in deze tijd van het jaar, wordt het warm, koud of nat, krijg ik nog een stormpje , of valt het mee? Ik ga maar voor het laatste en wat ik niet nodig hebt, blijft lekker in de kast. Het eet geen brood tenslotte.

Na nog een bakkie samen, water tanken en mijn fiets erop gezet te hebben, ga ik op rit, helaas met een (klein) hobbeltje. Volgende week gaan ze de boomstronken verwijderen uit de grond van de parkeerplaats. Ik rijd weg, een hoop kabaal, dacht oh jee mijn fietsendrager valt eraf, maar nee, ik had de bocht iets te krap genomen en probeerde vast een stronkje te verwijderen, wat een hoop herrie gaf, Vanja verschiet ervan en schrikt zich dood. Met het rook van de banden rijd ik er ook weer af en zo te zien geen schade, pffff.

Nog even tanken en op naar de afsluitdijk.
Niet via Ina en Frans zoals eerder bedacht, zij waren zelf nog kamperen en het pastte helaas niet.
Vanja zwaait me uit tot ze me niet meer kan zien, ergens later op mijn tripje komt ze gezellig een paar daagjes voorbij.

Helaas is het weer slecht, naarmate ik verder naar het noorden rijd, gaat het steeds harder plensen. Mijn eerste stop is bij het monument van Cornelis Lely op de afsluitdijk.
Eet lekker eerst iets in mijn campertje en ga dan met mijn zuidwester jas naar buiten, probeer tussen de buien door wat foto's te maken. Het blijft toch een imposant gezicht, zo'n 32 km lange dijk over de waddenzee.
Een stuk verder op de afsluitdijk is het wadden- en het kazemattenmuseum. Het waddenmuseumbezoek sla ik over, maar de kazematten zijn bijzonder. Al die bunkers, indrukwekkend als bescherming voor de afsluitdijk tegen de aanval van de Duitsers in 1940. 225 Nederlandse soldaten wisten zo'n 17000 Duitsers tegen te houden.

Verder naar Harlingen waar ik een plekje hoop te hebben aan de nieuwe vissershaven. Helaas ook door Corona mogen er minder campers staan en de beschikbare plekken zijn dan ook bezet, ik parkeer aan de andere kant van de weg, mag niet (staat een bord) maar ja ik ga het wel merken, een Duitser heeft hetzelfde bedacht en vraagt of ik blijf staan om te overnachten, ik zeg ach ja, we kunnen hoogstens weggestuurd worden.

En helaas is er toch wel iets geraakt met de boomstammaneuver, het opstapje gaat niet meer uit of in, klein beetje ontzet, maar dat is te verhelpen en je ziet er niets van, wel een beetje onhandig, maar ja als dat het ergste is.

De plaatselijke visboer komt voorbij met gerookte vis, ik dacht de opzichter van de camperplaats haha, maar hij zei, blijf maar lekker staan, ze controleren toch niet.
Een heerlijk maaltje paling gescoord, dat wordt smullen.

Even rondgelopen in de vissershaven, wat een schepen zijn dat, een kleurrijk geheel en er liggen er heel wat. Ik kan gewoon tussen de boten doorlopen, zelfs op de steiger, gaaf.

Beetje kletsen met de andere camperaars en lekker slapen, voor het eerst op een camperplaats, maar wel met zicht op de haven en de enorme Tsjerk Hiddesluizen.
Hier vertrekken de veerboten naar Texel en Terschelling en dat laten ze horen ook.

"Oant moarn" ofwel tot morgen.