Stadsbezoek Venetië

Italië, Venice

Geen haast! Vertrek om 10.00 uur met de boot voor de gezamenlijke stadswandeling, deze duurt ongeveer 3 tot 3,5u, met een koffiestop.

De stad Venetië ligt in het noordoosten van Italië aan de Golf van Venetië, een onderdeel van de Adriatische Zee. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Venetië en de regio Veneto. Wat wij vaak Venetië noemen, is het historische stadscentrum, het centro storico. Dit centrum behoort tot het stadsdeel dat in 1987 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO is geplaatst. Het centro storico is onderverdeeld in 6 stadswijken, de sestieti. San Marco met de Basilico San Marco, de Piazza San Marco en het Palazzo Ducale, is een van deze 6 stadswijken, maar wel de bekendste. Ook de andere wijken hebben echter hun eigen bezienswaardigheden. Venetië ligt aan een ondiepe lagune met meer dan 100 eilandjes en zandbanken. Tussen de lagune en de Adriatische Zee ligt een ring van eilanden en schiereilanden met daar tussen enkele natuurlijke openingen die de stad vanuit zee bereikbaar maken en ervoor zorgen dat eb en vloed nog doorwerken in de lagune. De lagune heeft Venetie niet alleen eeuwenlang beschermd tegen het water maar was ook een belangrijke verdediging tegen de vijanden. Venetië ontstond in de 5de eeuw. Door het binnen trekken van vreemde volken zochten de oorspronkelijke bewoners hun toevlucht op het Lido. Geleidelijk groeide de stad. Ze werd steeds machtiger op zee en als handelsstad. Ze profiteerde van haar ligging. Over zee had het toegang tot de Middellandse Zee en over land verbinding met het Europese vasteland. Het hoogtepunt van de macht van Venetië lag in de 13e tot de 16e eeuw. Tijdens en na de Napoleontische tijd hoorde Venetië tijdelijk bij Oostenrijk. Sinds 1866 hoort Venetië bij Italië. De stad kent vele bruggen en kanalen. Het belangrijkste kanaal, een oude rivierbedding, is het “Canal Grande”. De bekendste brug de “Ponte di Rialto”. De evangelist Marcus is de beschermheilige van Venetië. Zijn beenderen zouden in de 9e eeuw vanuit Alexandrië naar Venetië zijn overgebracht. Het symbool van Marcus, een gevleugelde leeuw, is het embleem van de stad. Het spreekt voor zich dat zowel de Basiliek als het plein de naam van de evangelist hebben gekregen. Hoe lang Venetië, zoals we dat nu kennen, nog blijft bestaan is onzeker. De plaats waar de oude stad is gebouwd heeft te maken met bodemdaling en zeespiegelrijzing. De afgelopen eeuw steeg de zeespiegel hier met 11cm en daalde de stad met 12cm. De overstromingen, die hiervan het gevolg zijn, tasten de historische gebouwen aan en zorgen ervoor dat de bewoners voorzorgsmaatregelen treffen, zoals het tijdelijk verhogen van de trottoirs met plankieren. De zakking van 25cm in een eeuw was reden om drie balgstuwen te bouwen in de lagune openingen. Deze balgstuwen moeten bij hoog water worden opgepompt en zo de lagune openingen afsluiten. Aan dit project, “Mose” genaamd, wordt sinds 1966 gewerkt en gediscussieerd. Het staat 15 jaar na de start van de bouw nog steeds in de steigers. In 2014 bleek dat het project onderwerp was van corruptie, afpersing en witwassen. Door de klimaatveranderingen is de enige optie echter het project af te maken.

Wat een mooie dag! Heerlijk weer, niet té warm, goed gezelschap en naar een geweldige stad!

Ine, is onze gids voor vandaag, ik heb acuut een hekel aan haar, ik stel een vraag en krijg een snauwent antwoord van het citroentje. Ik heb de anderen uitleg gegeven over wat dát betekent :-) ;-).
Ze verteld het leuk en laat ons Venetië zien buiten de gebaande paden, maar dan wel in marathontempo, tot er commentaar komt van de begeleiders en ze toch maar iets langzamer gaat lopen.
Ook bijzonder, we zijn net een half uurtje onderweg en de koffiestop is een feit, lekker hoor, maar wel een beetje snel.
Mooie gebouwen, kerken en grachten met een diversiteit aan bruggen volgen elkaar in rap tempo op. In de straten zie je verschillende kleine tegeltjes met letters, deze geven aan wat er op die plaats in de grond ligt, gas elektriciteit, waterleiding of telefoon.
We eindigen de rondleiding op het San Marco plein, waar we onze eigen weg vervolgen.
Hier kun je duidelijk zien als het water hoog staat. Op het plein zijn een aantal plaatsen waar grote plassen staan en je ziet het water borrelen. Een dreiging voor de bewoners, er wordt hoog water gewacht en overal liggen de vlonders al klaar, om droge voeten te houden. Zonde, zonde, zonde van deze mooie stad!
Hennie, Theo, Marianne en Rien, mijn groepje, besluit als eerste een gondel tocht te maken, ik zoek een mannetje en we gaan 45 minuten gondelen door de grachten. Wát een belevenis en rust op het water, Marco, zo heet onze gondelier, waagt zich zelfs aan gezang. Én hoe knap dat manoeuvreren door de smalle kanalen en grachten, op de cm langs een muur of andere boot. Hij roept voor een bocht als waarschuwing voor een eventuele tegenligger.
We genieten!!!
Onze magen zijn ervan gaan knorren en we zoeken een leuk plekje in een van de zijstraatjes. Heerlijk gegeten en gedronken, we kunnen er weer tegen.
Ik maak nog een praatje met de ober, hij is een Egyptenaar en dat geeft stof tot praten en koop aan de overkant een broodje voor vanavond.
We lopen nog wat rond en gaan op ons gemak terug naar de ferry, die ons terugbrengt naar Zattere, de halte vlak bij de camping.

We hebben genoten en de meeste van ons zijn wel aan uitrusten toe, ik maak nog een rondje over de camping en ga mijn campertje weer reisklaar maken voor de laatste etappe van morgen.

Slaap lekker!

Wat een prachtige dag. Ik hoorde van de week dat de topdrukte niet weer op niveau is gekomen door Corona. Dat doet Venetië goed. Leuk om dit met een gids te doen ipv met een boekje. Mooie foto's weer. Je bent er bijna. Groet Ron