Saint Valery en Caux

Frankrijk, Boulogne sur mere

Vandaag weer tijd een stukje verder zuidwaarts te gaan rijden, wel met een paar tussenstops, er valt genoeg te zien en wie weet wat ik nog op mijn pad tegenkom. Het is weer prachtig weer een graad of 24 met een heerlijk windje, ik mag niet klagen.

Ik ben nog maar net Boulogne uit of ik kom alweer voorbij aan een mooie muurschildering én een authentieke bakkerswinkel, daar zet ik Coco even voor aan de kant.

Een km of wat verder stop ik voor een Chinese begraafplaats, ook uit wo 1, niet erg bijzonder, 2 foto's verder heb ik het wel gezien. Maar dan zie ik aan de overkant weer zo'n echt Frans bakkertje en daar ga ik maar even naar binnen, kijken of ze iets lekkers hebben. In mijn beste Frans bestel ik een broodje, een croissant en een citroen meringue gebakje, zo dat is binnen, ze vraagt zelfs of ze mijn brood moet snijden. Met een beetje Frans en handen en voeten kom ik toch een heel eind ;-).

Wil nog even tanken, maar waar ik stop staan ze in rijen opgesteld, de brandstof prijzen zijn per 1 september met bijna €0,50 p/l naar beneden gegaan en ik denk dat iedereen bang is dat het morgen weer teruggedraaid wordt, gelukkig zie ik op tijd dat ze ook hier geen gewone diesel hebben, slim hoor, wel de dure, dus dan neem je die wel, denken ze, scheelt weer. Nou, niet dus, jullie kennen me "ons bent zeunig" dus rijd ik door tot een volgende tankstation, bij zo'n enorme Carrefour hebben ze het wel.

Verder door naar Etaples, waar de grootste (Canadese) militaire begraafplaats van Normandië ligt, zeer indrukwekkend en prachtig sereen. Je word er stil van.

Touquet Paris Plage stond ook op mijn te bezoeken lijstje, maar daar ben ik alleen doorheen gereden, een mondaine, enorm grote, niet gezellige badplaats. Vroeger een uitvalsbasis voor de Parijzenaars. Mij deed het niets.

Mijn laatste tussenstop van vandaag is Montreuil sur Mere, bijzonder genoeg ligt dit pittoreske dorpje niet aan de zee. Een historisch vestingstadje met kleine stenen huisjes, waar je nog over de kasseien loopt, mooie kerken, kapellen en een stadswal, waar ik een stuk overheen loop. Je voelt je hier terug in de middeleeuwen en het is niet gek dat Victor Hugo hier zijn inspiratie vond voor het schrijven van "Les Miserables". Een deel van het verhaal speelt zich hier af.

Op voor de laatste 100 km naar mijn onderkomen voor 2 nachten. In St. Valery aangekomen staat de camperplaats keurig aangeven, maar ja, dan sta ik ineens voor een afgesloten straat, wegopbreking, omrijden dus, Miep weet er weinig raad mee en laat me 2 x in de rondte rijden, balen en ik denk doei, ik rij wel verder en pak een camping op de route, daar staan er tig van aangegeven langs de weg, maar dan kom ik ineens een bord tegen "deviation" omleiding naar de camperplaats, top, ik ben er gekomen en heb het 2 na laatste plekje, dus wat een mazzel heb ik toch weer en wat een prachtige locatie. Aan de haven, naast het strand en dit keer onderaan de kliffen. Prachtig!!

Als ik geïnstalleerd ben, wandel ik naar het stadje langs de kade waar de vissers in kraampjes, zo van de boot hun vangst verkopen, hoe vers kun je het hebben. Ik koop 2 tongetjes om zelf te bakken, wat zullen die heerlijk smaken straks.

En ze waren zalig, beetje sla en aardappelsalade erbij en natuurlijk een heerlijk glaasje witte wijn.
Na een bakkie koffie met hét taartje en een mooie zonsondergang is het bedtijd, lekker nog even lezen.

Mijn dagen gaan te snel :-) :-)
Tot morgen, dan blijf ik nog hier.