Fietsen naar Sirmione

Italië, Peschiera del Garda

Ik stap vroeg op mijn fiets, misschien ben ik dan de drukte iets voor. Een prima fietspad, wel op zijn Italiaans natuurlijk, er staan tig hekjes, waarom? Ik heb geen idee. Dan houdt het pad ineens op en gaat het aan de overkant verder, of over een voetpad, zelfs af en toe over de autoweg, er is geen chocolade van te maken ieg :-) voor 10 km is het prima te doen én redelijk veilig. In Sirmione zijn net voor je de toegangspoort doorgaat, mooie fietsenrekken, waar je een ketting aan kunt vastmaken, zet hem dan ook met een gerust hart neer. Maar aan de volle rekken en geparkeerde auto's te zien is het al goed druk. Verkeerde inschatting dus.

Sirmione is een gemeente in de Italiaanse provincie Brescia, in de regio Lombardije. Het historische centrum bevindt zich op het schiereiland van Sirmione in het Gardameer. Deze toeristische trekpleister is gebouwd rond het kasteel Rocca Scaligera, een voorbeeld van 15de-eeuwse Italiaanse bouwkunst.

Ik loop door de stadspoort en kom bij een kleine haventje waar boottochtjes vandaan vertrekken, dat ga ik doen!
Langs het kasteel, de grotten, het huis van Maria Callas, thermale baden, gewoon in zee, onder het kasteel door weer terug, een leuk tochtje van een half uurtje.
Wil eigenlijk het kasteel bezoeken, maar er staat een enorme keu. Eerst de straatjes en winkeltjes verkennen dan maar, erg leuk en gezellig!
Tijd voor een cappuccino op een terras met wéér een zeer onvriendelijke ober, ik mag de €4,50 (hoe duur hier) niet pinnen.
Kees en Lieselotte zijn ook hier, grappig, zij zijn met de boot gekomen. Ik sta inmiddels, na een heerlijk broodje gehaald te hebben, weer voor het kasteel, waar de rij in het niets is verdwenen, komt Kees nog even snel iets vertellen over de kantelen en de leeuw, hij blijft de reisleider :-) ;-).
Veel bewaard gebleven en prachtig te zien hoe de mensen toen leefden, helaas is door corona niet alles geopend, maar toch nog genoeg te zien.
De ijssalons zijn heel goed vertegenwoordigd hier en daar kan ik natuurlijk niet aan voorbij lopen, een heerlijk cheesecake ijsje gaat er zeker nog in.
Ik heb elk hoekje en gaatje wel gezien en ga mijn fiets naar weer eens opzoeken, dezelfde 10 km weer terug.

Lekker de steiger weer opgezocht en heerlijk in de zon bijgekomen van alle indrukken.
De aperol spritz lokt toch nog en het terras is deze keer niet vol, dus ik zoek een mooi plekje met uitzicht op het meer en laat het me smaken onderwijl gezellig bellende met Vanja, is ze er toch een beetje bij :-).
Neem iets te eten mee, nee géén frikandel, naar een schnitzel met frietjes :-), ook lekker Italiaans, maar niet heus, maar het smaakte prima.

Het was weer een mooie dag! Ik ga heerlijk nog wat lezen tot mijn ogen dicht vallen.
Tot morgen allemaal.

Wat ziet dat er leuk uit. Prima uitje volgens mij!

Ron 2021-09-13 23:31:20

Lekkere dag weer! Wat een mooi plekje om te bezoeken. Ben benieuwd naar de van morgen. Je bent er al. Groet, Ron

Ron 2021-09-15 00:00:14

Dit ziet er leuk uit zeg!