Blaye

Frankrijk, Blaye

Blaye is een plaatsje dat aan de Gironde ligt. Blaye staat bekend om de zeventiende-eeuwse vestingwerken die de militaire architect François Ferry ontworpen heeft. De citadel was onderdeel van de verdedigingslinie die Bordeaux moest beschermen tegen vijandelijke schepen. De Citadel van Blaye is het resultaat van een samenwerking tussen François Ferry, de toenmalige directeur-generaal van de fortificaties in Guyenne en Sébastien de Vauban, die gezien wordt als de grote Franse bouwmeester van verdedigingswerken. Ferry liet zich adviseren door Vauban. De rol van Vauban in het hele proces heeft ertoe geleid dat de Citadel van Blaye tot de twaalf vestingwerken van Vauban staan die sinds 2008 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO prijken. De Citadel van Blaye is gebouwd tussen 1680 en 1689. Binnen het complex kun je de ruïne van een veel ouder bouwwerk zien: het Kasteel van Rudel dat in de zevende of achtste eeuw gebouwd zou zijn.

Het is nog geen 400 m fietsen vanaf mijn camperplekje, zet hem aan een lantarenpaal vast en loop op mijn gemak door en over de citadel. Er is best nog veel over van de oorspronkelijke gebouwen, waarvan er zelfs een aantal in gebruik zijn voor de huidige moderne zaken, zoals horeca en leuke winkeltjes. Op het trottoir voor het toerismekantoor zie je de namen van de andere vestingplaatsen van Vauban, met daarbij de afstand in kilometers tot de betreffende plaatsen. Jullie herkennen de naam vast van mijn Franse kust camperrit vorig jaar, toen ben ik al 3 van die vestingwerken tegengekomen. Vanaf de citadel heb je een mooi uitzicht op het dorp, de Gironde en de omgeving. Het plaatsje Blaye zelf is ook erg leuk, je bent er wel zo doorheen, het is duidelijk dat het toerisme vooral om de citadel draait. Er is vandaag een leuke lokale markt, daar loop ik natuurlijk ook even overheen. Bekijk de oude haven waar de getijden nog duidelijk hun invloed uitoefenen, de bootjes liggen op het droge. Al met al heeft Blaye alles in zich om mijn bezoek de moeite waard te maken.

Ik fiets nog een km of 5 verder door naar Villa Gallo Romaine de Plassac, waar Romeinse opgravingen zijn, een tegenvaller, maar dat moet ook kunnen.

Terug naar Coco om lekker een broodje gebakken ei te eten en fiets naar het Chateau om te kijken of ik vanavond wel een diner kan krijgen en het komt goed, erg vriendelijk, het wordt zelfs bij de camper afgeleverd, maar ik ga het zelf wel ophalen, 2x vallen :-).
Na wat boodschappen bij de Aldi, ja, ook die is hier te vinden, fiets ik terug langs het hospitaal, het kerkhof ligt tegen de achterkant aangeplakt, vonden ze zeker makkelijk, zo dichtbij. Wel prachtig, zo anders dan bij ons.
Ik kan nog lekker van de zon genieten. Er zijn wat wolken verschenen, maar het is heerlijk en wel ineens iets boven de 20°, maar het is maar voor even want het wordt snel wel heel erg bewolkt, jammer. De camperplaats loopt aardig vol, het is natuurlijk Hemelvaart, ik weet niet of ze dat hier ook vieren, maar qua drukte lijkt het er wel op.

Straks alles weer reisvaardig maken, eten ophalen en lekker slapen, morgen op pad voor het laatste stuk naar Spanje.

Ha Yvonne, wel grappig dat je af en toe op bekend terrein komt. Dat is een teken dat je een reiziger bent. Foto's geven weer een mooie indruk van je dag. Op naar morgen. Groet, Ron

Ron 2023-05-17 20:44:59

Mooie omgeving en foto's!

Thea 2023-05-17 20:59:00

Genieten, heerlijk ;)

Chris melis 2023-05-17 21:14:19

Fijne Hemelvaartsdag, en de foto's zien er weer top uit, maaltijd ook niet verkeerd. X

Margreet 2023-05-18 09:11:09

het is toch telkens weer of ik daar zelf aanwezig ben het is echt genieten