Genieten in Spanje

Spanje, Zumaia

Goedemorgen zonder zorgen, wat heb ik weer heerlijk geslapen na een paar hoofdstukken uit mijn boek, zou ik thuis ook eens moeten doen :-).

Lekker een paar dagen eerder op de startcamping te zijn.
Beetje acclimatiseren voordat het programma van 38 dagen gaat beginnen, maar zeker naar het strand, wat heel bijzonder moet zijn.
Maar eerst een beetje opruimen, de bovenkastjes waren een rommeltje geworden, nu weer alles netjes en vindbaar.

Gisterenavond een heel vervelend verhaal gehoord van Rinus. Zij waren op zoek naar een camperplaats die ze op campercontact gevonden hadden, maar die was er niet (meer). Om een lang verhaal kort te houden, na lang zoeken naar een slaapplek, zijn ze toch maar langs de snelweg op een parkeerplaats gaan staan. 's ochtends bleek er ingebroken te zijn zonder dat ze er iets van gemerkt hadden. Camper overhoop en wat was er weg, een portemonnaie met kleingeld, meer niet.
Wat ben ik blij dat ik kies voor de veilige weg en mijn slaapplekken thuis al uitzoek. Maar pffff wat een verhaal.

Ik begin met een fietstochtje van 12,5 km. rond Zumaia. Reed een stuk lekker vlak, maar wel op een autoweg met mooie vergezichten én tunnels. Van de weg af ging het steeds meer bergopwaarts, zelfs zo erg dat fietsen voor mij niet meer lukte, moest met mijn fiets aan de hand een stuk van een paar honderd meter flink omhoog, de pelgrims liepen me voorbij, knap wat die wandelaars presteren!

De tweede route voor vandaag naar het flysch. Tussen de hoge kliffen ligt een strandje genaamd Itzurun Beach. Een klein strandje met een prachtig uitzicht over de kliffen en de zee. Het is echter geen ongerept strand, want de toeristen en schoolkinderen weten dit plekje echt wel te vinden. Niet zo gek, want het is een heerlijke plek voor een dagje strand. Ik zette mijn fiets neer en ging lekker klimmen en klauteren, ik wilde het wel van dichtbij bekijken. Zó indrukwekkend, ik werd er een beetje stil van. Ik was er precies op het juiste tijdstip, met eb, want dan komt het natuurverschijnsel met de verticale aardlijnen, het meest tevoorschijn en het licht zat ook nog eens mee. De foto's spreken voor zich. Ik heb al zoveel gezien, maar dit was zeker één van de hoogtepunten!

Het Flysch-landschap. Dit zijn grillige gesteenten, die door erosie verschillende lagen van kalk- en zandsteen vormen. Deze rotsformaties kunnen wel meters hoog worden en getuigen van een enorme natuurkrachten. De zwarte, witte en koperkleurige rotsen met gekartelde randen vormen een prachtig geheel wanneer het water zich terugtrekt. Wanneer ze dichter bij de kust komen, nemen de rotsen in omvang toe en veranderen ze in enorme kliffen die het strand omringen. Het heeft iets surrealistisch, alsof het van een andere planeet komt. Niet geheel onterecht gedacht, want het is blijkbaar echt een zeldzaam natuurfenomeen. Wanneer het water hoger komt, verbergt de zee bijna het hele Flysch-landschap. Het Itzurun strand en de kliffen in Zumaia zijn in het zevende seizoen gebruikt als filmlocatie voor Game of Thrones. In de seizoenen 5, 6, 7 en 8 is er door de makers van GoT vaker gekozen voor Spaanse filmlocaties (en geef ze eens ongelijk). En in seizoen 7 was het de beurt aan Itzurun Beach in Zumaia. In GoT wordt het strand Dragonstone Beach genoemd. Zo is het strand in beeld wanneer Daenerys Targaryen in Dragonstone aan komt en hebben de bijzondere rotsformaties van het strand dienst gedaan als troon van Daenerys.

Zumaia is zelf is ook leuk om in rond te lopen, zo te zien, als ik er op de terugweg doorheen rijd. Dat ga ik morgen doen.

Ik ga terug naar de camping, heb inmiddels wel trek in een broodje gekregen. Peter en Ria zijn er ook bijna leuk om er dan te zijn.
Een uurtje later arriveren zij en we drinken een biertje om te proosten op een mooie, fijne en veilige vakantie.

Heerlijk nog een poosje van de zon kunnen genieten en samen (heerlijk) gegeten in het restaurant van de camping. Het is inmiddels te fris om nog buiten te zitten en zoeken we ons eigen camper huis op. Zelfs in Coco is het frisjes.

Zo lekker liggen en de nodige letters lezen in "Atlas".

Buenos noches, tot morgen.

Ha Yvonne, Wat een mooie foto's en wat een bijzonder verschijnsel op het strand. Erg mooi! Groet Ron

Ron 2023-05-19 22:02:35

Hallo Yvonne, Super mooie foto’s. Wat een eng verhaal van je vrienden. Brr mag er niet aandenken, wij slapen altijd op de parkings tot we op bestemming zijn. Hopelijk vergeten ze dit slechte avontuur snel. Groetjes Chris