Dag 18 Reisdag 150 Monsanto/Lissabon - Nazaré

Portugal, Nazaré

We verlaten de hectiek van de grote stad en trekken verder in noordelijke richting waar we kunnen genieten van de mooie plekken van Portugal. Helaas wel met regen.

Vandaag rijd ik in mijn uppie, ik wil graag naar het klooster en Peter en Ria niet, prima hoor, ieder zijn eigen ding.

Net op weg rijd ik door een klein plaatsje, Queluz, met prachtige blauwe gebouwen, fotostop :-). Snel weer op weg naar mijn eerste POI voor vandaag, Mafra, parkeren op de gratis camperplaats achter het klooster, top geregeld!
Hier staat een imposant barok paleis annex klooster. Kosten noch moeite zijn gespaard en heeft onderdak geboden aan 330 monniken, een koninklijk paleis en een van de mooiste bibliotheken van Europa. Er is rijk gedecoreerd met marmer, exotisch hout en verschillende kunstwerken. Voor het "ouden van dagen" prijsje van €3,00 mag ik zolang rondstruinen als ik wil. Van binnen is het al net zo indrukwekkend als van buiten. Na een kleine anderhalf uur stap in weer binnen in Coco, doe even later de Lidl aan voor het dagelijkse brood. Telefoon, Ria "kijk eens in je spiegel" rijden ze gewoon weer achter me, dacht ik ze een dagje kwijt te zijn ;-), mooi niet :-), nee hoor, heel gezellig, we lunchen op de parkeerplaats van de Intermache, waar ik meteen Coco weer van drinken heb voorzien, met Peter als reddende financiële engel, digitale betaalmiddelen werden niet geaccepteerd en zoveel contant geld had ik net niet bij me. Én het weer is opgeklaard het is zelfs best weer warm, lekker hoor.

Samen rijden we naar Obidos. De mooiste, geheel intact gebleven, middeleeuwse stad van Portugal. Er zijn vele indrukwekkende gebouwen uit de 15e eeuw. Daarom valt de stad onder monumentenzorg. Vroeger was Óbidos een belangrijke haven, maar in de 16e eeuw was de rivier verzand en verminderde het strategische belang van het stadje". Het is nu gerestaureerd en geliefd bij toeristen. Op de Praça de Santa Maria staat een pelourinho (schandpaal) in Manuelstijl. Tegenover de schandpaal staat de Kerk Santa Maria. De toekomstige koning Alfonso V trouwde hier in 1441 met zijn nichtje Isabel. Hij was tien jaar oud, zij acht. Je kunt het Castelo met zijn enorme 13 m hoge ringmuur bezoeken en de kleine renaissancekerk Igreja de Santa Maria*.

We doen eens gek en nemen de paardenkoets voor een siteseeīng door het stadje, wat is dat leuk, met zijn drietjes in een koets. Hobbeldehobbel over de keitjes. Als we weer terugkomen op het vertrekpunt, besluiten we te voet het stadje nogmaals te bekijken en zonder gehobbel foto's te maken. Het is mogelijk om te wandelen op de stadswal met kantelen en van hieruit te genieten van het uitzicht op de daken, het stratenlabyrint en het landschap.
Ik heb me daaraan niet gewaagd, over een smal pad, hoog op de muur, zonder leuning, nee, doe maar niet, dacht ik.
Wat een leuk dorp was dit! Na een koel drankje rijden we de laatste 40km naar de camping in Nazaré het is de vissers- en badplaats van de Costa de Prata, die tot ver buiten de grenzen bekendheid geniet, al is de roem deels gebaseerd op vervlogen tijden. Het dorp is in de zomermaanden vol met toeristen. Men leeft hier van visvangst. De visserij brengt nog wel brood op de plank, maar niet meer zo veel als vroeger. Het toerisme heeft nu de overhand en je kunt genieten van de vele restaurantjes, winkeltjes en het strandleven. De dagelijkse klederdracht van de vissers en vrouwen in Nazaré is een bijzondere bezienswaardigheid. De mannen dragen een wollen geruite kniebroek met een hemd. Op zijn hoofd draagt hij een zwarte muts, waarvan de punt opzij afhangt. Een ideale bewaarplaats voor tabaksgeld en andere kleine spullen. De vrouwen gaan gekleed in zwarte bovenkleding met daaronder wijde onderrokken met verschillende kleuren, verder een bonte blouse waar overheen een zwarte omslagdoek hangt. Hou ouder de vrouwen worden, hoe minder onderrokken zij dragen. De tijd ontbrak om Nazaré nog te bekijken, misschien morgen vroeg als het weer het toelaat, want inmiddels regent het weer lekker.
Vandaag maar weer eens gekookt voor mezelf, de macaroni smaakte heerlijk.

Camping Orbitur Valado, Rua dos Combatentes do Ultramar 2, 2450-148, Nazaré, tel: +351226561111.

Prima vakantiedag weer zo te zien en " koninklijk vervoer" !