Dag 12 Cameron Highlands

Maleisië, Cameron Highlands

Via een prachtige bergroute rijden we, met een stop bij weer zo'n enorme foodcourt bij een benzinestation, voor een koffie cq plaspauze, naar de Lata Iskandar waterval, zeker ook stopwaardig en bekijken we meteen de kiosken langs de weg. Ik koop een aapje voor mijn plankje, maar ik krijg het van Astrid, als aandenken, zegt ze, zo lief.
De route is een lust voor het oog en geeft aan hoe veelzijdig Maleisië is. De hellingen in het landschap zijn zo groen als jonge theebladeren. En dat is niet zo gek, het is hier erg vochtig en ook vandaag regent het hier, gelukkig niet heel hard en kunnen we toch af en toe de bus uit. Maar het is ook een stuk koeler, onze eindbestemming op ongeveer vijftienhonderd meter hoogte, en dat scheelt letterlijk een jas met gisteren.

Dit gebied bestaat uit hellingen met fruit- en theeplantages en met bossen en jungle bedekte heuvels. We zien ook kassen, stadjes met in Tudor stijl gebouwde huizen en Orang Asli nederzettingen, de oorspronkelijke bewoners van Maleisië die nog een semi-nomadisch leven leiden. Tijdens ons bezoek aan zo’n dorpje zien hoe primitief deze mensen leven in houten krotjes met zink platen als dak en ze liggen niet echt recht, dus regendicht zullen ze niet zijn. Het kleine aapje (gered uit de jungle, zijn ouders zijn gedood) heeft veel bekijks, zo lief, maar zit helaas wel in een kooi, met een grote knuffelbeer.
Ook aan katten en honden geen gebrek.

Én dan, Tea time!

De Cameron Highlands waren in de koloniale tijd populair onder de Engelsen, mede door het heerlijke, koele klimaat. We zien hun invloed terug in de bouwstijl. Op een stijlvolle plek met een prachtige tuin en een geweldig uitzicht genieten we van een uitgebreide, nou ja echt uitgebreid kun je het niet noemen) high tea. Je voelt je hier een echte Britse landheer of landvrouw. De sandwiches en scones smaakten heerlijk, met een vers kopje thee.

We komen aan het eind van de middag aan in ons hotel, midden in een fraaie groene omgeving. We verblijven twee nachten in Cameron Highlands, in het Strawberry Park Hotel, Lot 195 & 196, Jalan Strawberry Park, Brinchang, 39000 Tanah Rata, Pahang, telefoon: +60 5-491 1166.
Dit hotel, gebouwd in typisch Britse koloniale sfeer, ligt op 1500 meter hoogte midden in de koele Cameron Highlands. Het hotel heeft een brasserie voor ontbijt, lunch en diner, daarnaast ook een Thais restaurant, een westers georiënteerd restaurant en een lobbybar voor een drankje rond de open haard. Verder vindt je er een zwembad, souvenirwinkeltje, jacuzzi, sauna, tennisbanen en in de omgeving een golfbaan.

Weinig van ons hebben nog trek en ook ik blijf in mijn kamer, met mijn pootje omhoog. Morgen een wandeling, dus goed uitrusten is wel even nodig.
Astrid appt nog wel of ik mee ga een hapje eten, maar toch maar niet, wel lief. Zo'n leuk mens, komt uit Zaandam en werkt in de catering op Schiphol, echt een "ruwe bolster, blanke pit" no nonsense type, ik hou er van. Én wat hebben we veel lol samen!
Dame 5x XXXL zit inmiddels dik (hoe toepasselijk) in mijn allergie-zone en niet alleen in de mijne, bijna niemand wil inmiddels meer naast haar zitten, of zelfs maar in de buurt. Even een voorbeeld:
We gaan de bus uit, terwijl ik langs haar loop, draait ze ineens en zegt oh sorry hoor, ik geef je een kontje, ik vloog bijna door de bus, een kontje, een driedubbele kont zul je bedoelen. Ik heb wijselijk mijn mond gehouden hoor ;-).
Astrid zegt, ga je nou niet ergeren, niet doen! En ze heeft gelijk, zonde van de energie.

De koele hooglandvlakte is vernoemd naar William Cameron, een Britse expeditieleider die de locatie in 1885 ontdekte. Door het perfecte klimaat kon men er goed thee verbouwen en de Cameron Highlands groeide al snel uit tot hét theegebied van Maleisië. Daarnaast was het een populaire regio voor de Britse kolonisten om de hitte uit het laagland te ontvluchten.
Goed om te weten Het ruim 130 miljoen jaar oude regenwoud van de Cameron Highlands heeft een intrigerend ecosysteem. Met een eerste blik zie je vooral veel ‘groen’. Dankzij de ervaren natuurgids van de optionele Hill & Forest Walk zie je het oerwoud met andere ogen.
De Cameron Highlands zijn hoger gelegen dan de rest van Maleisië. Het hoogste deel van de Highlands is meer dan 2000 meter hoog. Daarom is het verstandig om een vest of trui mee te nemen voor in de avond. De koelte zal als een aangename afwisseling voelen met het warme weer wat we de rest van de reis bent gewend zijn. 'Steamboat' is een bekende manier van eten in de Cameron Highlands. Er wordt een grote pan op tafel gezet met twee soorten bouillon. Hierin kun je allerlei groenten, vlees en vis koken. In het hotel waar we tijdens de rondreis verblijven kun je deze bijzondere manier van eten ervaren.

Reisafstand ca 253 km.

Wat een prachtig landschap! Fijn dat je ondanks de knieklachten toch kunt doen wat je wil! Geniet er van!

Wendy van Dijk 2022-10-31 10:57:38

Thankxx Wen

ivie74 2022-10-31 12:43:33

Schitterend daar! Enne, niet teveel ergeren, is zonde van je vakantie 🤪

Marion 2022-10-31 14:55:23

Heel mooi Yvonne, hoe mooi is Maleisië 🇲🇾 Geniet er lekker van en inderdaad laat je niet op stang jagen, gewoon negeren 🥰

Chris melis 2022-10-31 18:10:06

Jullie hebben gelijk, ik ga er met een (grote) boog omheen :-)