Relaxdagje

Nederland, Burgh-Haamstede

Niets moet alles mag vandaag!

Toch betijds uit mijn bedje, het weer is zo mooi, zonde om te blijven liggen.

Wil toch wel even iets nuttigs doen :-), afwas, douchen, vegen én er heeft een duif mijn camper als toilet gebruikt. Het leek wel alsof er een grote vent in de boom gezeten had :-) :-) precies op mijn voorruit, dus ja, dat maar even weggespoelt met de tuinslang van de buren (ze zijn er toch niet).
Alles weer toppie, nog een bakkie Italiaanse koffie (ik heb zo'n pruttelpotje aangeschaft), heerlijk en dan weer op mijn fiets, ga lekker naar het strand, beetje bijkleuren.

Trouwens, wonder boven wonder, totaal geen last van mijn wandeltocht van gisteren, geen spierpijn niets. Dit ouwetje doet het nog best :-) al zeg ik het zelf. Ook de bijensteek heeft geen last veroorzaakt, gelukkig.

Bye bye, zwaai zwaai, tot later vandaag!

Ik heb weer genoten vandaag, vooral van zon, zee en het strand, wat was dat lang geleden! Meer dan een jaar en het was heerlijk. Mooi plekje tegen de duinen, met zicht op de Oosterscheldekering. Eergisteren vanaf de brug kon je dit strand zien liggen.
Prachtig breed strand en zó heerlijk rustig, een paar strandtenten, een stukje verderop, maar ik ben lekker op mijn strandlaken gaan liggen bakken.
Na een paar uur stak de wind op en kreeg ik toch wel erg veel zand over me heen, tot in mijn oren zat het.

Ga nog een stukje fietsen, wil de Plompetoren nog wel zien. De Plompe Toren (ook wel Plompetoren) is een kerktoren aan de Oosterschelde. De toren (23 meter hoog) is het enige restant van Koudekerke, een inmiddels in de Oosterschelde verdwenen dorp op Schouwen-Duiveland. De toren staat nèt binnendijks en in het dijkprofiel: in de binnenglooiing van de Oosterscheldedijk is een uitholling rond de voet gemaakt.
In 1468 kocht Lodewijk van Gruuthu(u)se het ambacht "Coudekerk". Hij bouwde een nieuwe kerk, omdat de oude in verval raakte. Rond 1550 begon de Oosterschelde noordwaarts op te rukken en vrat de zeearm het Zuidland van Schouwen weg. Al in 1583 sloopten werklieden de kerk, maar de toren liet men staan. Die diende als baken voor de drukke scheepvaart op de Oosterschelde. Alle schepen die naar Antwerpen voeren, zeilden toen nog langs deze route. De Oosterschelde rukte echter verder op en nog voor 1700 was het hele dorp weggespoeld. Op initiatief van jonkheer C. A. van Citters, burgemeester van het dorp Noordgouwe, vond er in 1935 een restauratie plaats. Tijdens de Tweede Wereldoorlog liep de toren nogal wat schade op. In 1962 volgde een nieuwe restauratie. In 1974 liet de stad Zierikzee de buitenkant van de toren herstellen. Later kwam de toren in beheer van de stichting Het Zeeuwse Landschap. Sinds 1997 is de Vereniging Natuurmonumenten de exploitant. Eigenaar is Stichting Renesse, die op Schouwen-Duiveland meerdere monumenten in eigendom heeft. De Plompe Toren is een bijzondere toeristische attractie in een gebied dat uniek is voor Nederland en dat is het zeker!

Een prachtig stukje fietsen over de Zeedijk, zee aan de ene kant, vogelbroedgebied aan de andere kant.
Nog even een paar boodschappen doen bij de Appie en natuurlijk een heerlijk ijsje bij de Italiaan, hij herkent me nog van gisteren, ik zeg, tot morgen, graag zegt hij, leuk toch.

Vandaag maar eens zelf koken en het was heel lekker, Japanse roerbak met biefstukreepjes en gebakken krieltjes.
Het zand uit mijn oren gewassen en nog heerlijk buiten zitten, zo hoort vakantie te zijn!

Tot morgen, dan is het alweer woensdag en gaan we met zijn drietjes fietsen.