Wind, wind, wind

Nederland, Den Hoorn

De nacht was onrustig, alles klapperde, het waaide zelfs in de camper, luiken wat verder dicht, de luikjaloeziën gingen op en neer met veel lawaai. Gelukkig stond er niets meer buiten behalve de prullenbak en wonder boven wonder, stond die vanochtend gewoon nog rechtop. Maar heel slecht is het hier niet geweest gelukkig, op harde wind, veel regen en een onweersklap na.
Gisterenavond een knooppuntentochtje gepland van ruim 50 km, maar met deze wind doen we dat toch maar niet. We gaan naar Den Burg en verder zien we wel, het is ieg droog!

Jullie lezen het later, fijne zaterdag.

Op weg naar het eerste knooppunt blijkt het een stuk drukker te zijn dan vandeweek op het fietspad en ja hoor daar komt ons eerste ANWB-paar, ik spring van de fiets en wacht op mijn kans, klik, op de gevoelige plaat met Vanja op de achtergrond, weer lachen dus :-). Oh ja, vandaag is het roze :-).
Een paar knoopunten verder, we rijden rondjes, iets klopt er niet, we besluiten rechtstreeks naar Den Burg te rijden. Het is best fris, het scheelt een hemd én een jas, dat hebben we gelukkig voorzien en ook aangetrokken, dus koud zullen we het niet hebben. Het scheelt een graad of 15, dat is ff wennen. We gaan dan dan ook eerst maar voor een heerlijke Chai-latte met, nee geen taartje, maar een tosti deze keer, we hadden trek, maar natuurlijk wel lekkere trek. Het is erg druk, wat een verschil, maar ja het is wel weekend, dat is goed te merken, wij hebben het toch meer op iets rustiger.
We hebben en beetje rondgelopen, een soort stadswandeling zeg maar. Mooie huizen bekeken, langs de oudheidskamer, de Texelse krant en de Burcht kerk, een bijzondere galerie bezocht (de Rat), dat staat voor Reecomposed Art Texel, in de dode materialen breng ik leven door te associëren in vorm en kleur, aldus kunstenares Maria Roelofse, die als ze op het strand loopt geen afval ziet, maar bruikbare materialen, het Jac.P. Thijsse monument bekeken, (Jan Wolkers zei in zijn hommage aan Jac. over het monument in de vijver dat hij het bloeikracht zou kunnen noemen), wat winkeltjes in gegaan, oa het vlieger huis, waar vliegers verkocht worden in alle soorten en maten, het ouderwetse Hollandse snoepwinkeltje viel wat tegen, daar staan we snel weer buiten, wat kleine dingetjes gekocht bij Kees de Waal én niet te vergeten, mijn eigen schaap voor op mijn zadel aangeschaft.

Na een paar uurtjes houden we het voor gezien, gaan weer op de terugweg, via het gemeentehuis van bijzondere architectuur en eten een (meegenomen) crackertje met een frans kaasje, bij een scholengemeenschap op het plein aan de overkant. We rijden op het gemakje terug naar Den Hoorn, willen toch nog gezellig iets drinken met...., dat doen we deze keer bij de Klif 23 met uitzicht op een groot weiland met aan de overkant de camping, we kunnen de camper net niet zien ;-). Met ....... is een heerlijk proeverijtje van kroketjes geworden.
We maken nog een rondje camping, hier is alles te vinden, tenten, caravans, campers, huisjes, glamping tenten, chalets, bungalows, een naturisten deel en zelfs yurts, de camping oogt op het eerste gezicht niet heel groot, maar is ruim opgezet en heeft geen rijtjes mentaliteit. Wij vinden het top hier.

We houden ons nog even bezig met de huishoudelijke taken, koken gewoon hollandse pot en kijken voetbal op mijn tablet. Inmiddels regent het weer, dus we blijven lekker binnen vanavond.