Dag 28 Excursie Bistrica

Montenegro, Mojkovac Municipality

Wat een weer vannacht, heel veel regen en best koud.
We zitten nu vooral in de wolken, máár ook met blauwe lucht. Dus toch maar een paar plaatjes van de camping gemaakt.
Er is voor vanmiddag wel weer regen voorspeld, we gaan het zien.

In het begin stroomt de Tara naar het noorden, rustig door de vruchtbare vallei gelegen tussen de Sinjajevina bergen in het westen en het Bjelasica gebergte in het oosten. Het loopt door steden van Kolasin en Mojkovac, waar het zich plotseling draait naar het noordwesten. Enkele kilometers na Mojkovac, waar het wordt vergezeld door de rivier Bistrica, begint de uitslijping van het ravijn dat als een diep litteken tussen Sinjajevina, Durmitor en Piva Planina gebergten heen loopt. Tara, aan zijn einde samenvloeiend met de Piva, creërend de geboorte van de Drina, is zo’n honderd en vierenveertig kilometer lang, en is de langste Montenegrijnse rivier.
In het deel door het Durmitor nationaal park, heeft de Tara een gemiddelde daling van 3,6 meter per kilometer, waardoor een groot aantal watervallen en stroomversnellingen zijn ontstaan, waardoor het door zijn uniekheid ook wel als het “Montenegrijnse Colorado” wordt gezien. Langs zijn gehele stroom, krijgt de Tara krijgt grote hoeveelheden water uit verschillende bronnen, en een flink aantal zijrivieren.
Bjelasica ( Servisch Cyrillisch: Бјеласица, uitgesproken als [bjɛlǎsitsa] ) is een bergketen gelegen in het Biogradska Gora nationaal park in de buurt van Kolašin, Montenegro. Het hoogste punt van Bjelasica is Crna Glava ("Black Head"), dat 2139 m hoog is. Het gebied van de bergketen is 630 km2, met een gelijke breedte en lengte van 30 km. De hele bergketen is verdeeld in vier vlakten, die zich uitstrekken van het NW tot het ZO. De geologische kenmerken zijn van vulkanische oorsprong, met gladde ronde vormen en een licht glooiend landschap, dat verschilt van de meeste andere bergen van Montenegro met een kalkrijke samenstelling die rijk is aan karstvormen, met talrijke spleten en spleten. Het gebied wordt begrensd door de rivieren Lim en Tara. Het is gelegen in 5 van de 21 gemeenten van Montenegro: Kolašin (voor het grootste deel), Mojkovac, Bijelo Polje, Berane en Andrijevica.

Vandaag is er een excursie met gids naar Bistrica gepland, we vertrekken om 9.00u per bus voor het eerste stuk en eenmaal uit de heuvels, worden we verder per jeep vervoerd, wel hele krakkemikkige. We rijden langs het riviertje de Bistrica en maken twee fotostops op mooie uitzichtepunten.
We maken kennis met het platteland van het noorden van Montenegro, waar we een familie bezoeken met een pruimenboomgaard, drinken een eigen gestookte raki (brrrr) en maken kennis met de lokale gewoonten.
Vervolgens bezoeken we een mini kloostertje, best bijzonder, het ziet eruit als een gewoon huis, maar wel gesloten, de enige monnik die er woont is door ziekte afwezig helaas, dus we luiden zelf maar de klok. Het is een aardig stukje naar beneden lopen en een aantal worden met de jeep opgehaald om weer naar de andere jeeps terug te gaan, ik vraag of ik in de kofferbak mag, geen probleem, dus ik rijd als een soort verstekeling mee terug naar boven en dat scheelt me een hele klim.
Ook wordt op deze plek hard gebouwd aan de opzet van een skigebied, de palen staan er, de kabel ligt op een katrol klaar, maar er is géén bouwbeweging te zien en of het er ooit echt van gaat komen, is een grote vraag. En dat gebeurt op meer plaatsen hier, net zoals gisteren bij de nieuwe grote weg gebouwd door de Chinezen, maar hier kunnen ze de kosten niet meer terugbetalen en de weg is onafgemaakt en dus nog dicht, maar hij staat wel op de kaart én in Miep :-) :-). Ze wachten de inflatie af, nou dat kan nog wel even duren dus.
We lunchen in de open lucht, onder tentdoek. De lunch is weer heel uitgebreid en veel te veel, maar anders dan de andere lunches tot nu toe. Brood, vleeswaren, burak, kaas, salade en vlees met aardappelen en niet in een restaurant, maar bij particulieren, die de benen uit hun k... lopen, om het ons naar de zin te maken en we niets te kort komen, bordje leeg, bordje weer vol :-).
De bus laat even op zich wachten, voor de terugweg, maar brengt ons via een zeer slechte weg, via een supermarkt, waar we boodschappen kunnen doen, terug naar de camping, met een klein schapenoponthoud.
De excursie viel wmb een beetje tegen, het programma liep niet helemaal zoals in het boekje maar het weer is ieg weer prima.

Het wordt een biertje bij de buren en later een kopje soep als avondeten, meer dan genoeg :-). Het koelt weer snel af hier in de bergen, dus lekker binnen lezen en genieten van mijn minihuis op wielen.

Welterusten voor straks allemaal!

Zo leuk, ik zat net met een glaasje en een chippie te lezen, wordt er geklopt op mijn deur, komen Peter en Ria me halen om vuurvliegjes te kijken. Prachtig en heel bijzonder!! Dat heb ik 1x in mijn leven eerder gezien toen ik een jaar of 6, 7 was.