Dag 12

Vietnam, Qui Nhon

Van Hoi An naar Qui Nhon, 305,21 km.

Qui Nhon is de hoofdplaats van de provincie Binh Dinh, telt naar schatting 260.000 inwoners en is een kustplaats aan de schitterende Qui Nhơnbaai.

Telefoon gaat om 6.15 uur, laatste spulletjes in de koffer en voor de deur gezet. Luxe hoor, de koffer wordt elke reisdag opgehaald en 's avonds weer tot in de kamer gebracht.
Lekker ontbijtje en om 7.30 uur de bus in voor zo'n 300 km, een aardige zit weer dus.

Onderweg bezoeken we het monument van My Lai.
Op 16 maart 1968 werd in My Lai een bloedbad aangericht. Kort nadat het 174e helikoptereskader van de in de ochtendschemer was geland begonnen Amerikaanse soldaten ouderen af te knallen, vrouwen te verkrachten en kleine kinderen als beesten af te slachten. 504 onschuldige burgers werden op brute wijze de dood ingejaagd.
Een officieel bericht meldde dat er 128 tegenstanders in de strijd waren omgekomen. Maar toen het verhaal van soldaat Ronald Ridenhour en de gruwelijke foto's van Ronald I. Haeberle in november
1969 door de journalist Seymour Hersh voor het eerst werden gepubliceerd, werd geschokt gereageerd. Het kwam tot een rechtszaak. Er werden slechts 26 van de betrokkenen aangeklaagd en maar één tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld, de verantwoordelijke luitenant William Calley. Al na 3 dagen verleende president Nixon gratie aan de luitenant, die uiteindelijk slechts 3 jaar huisarrest kreeg en geen dag in de gevangenis heeft doorgebracht. Pas in 2002 werd een 9000 bladzijden tellend verslag van deze gebeurtenis openbaar.

Dit verhaal wilde ik toch met jullie delen, hoe gruwelijk ook, het is wel de eigenlijk recente geschiedenis van dit prachtige land.

Vandaag niet veel stops, toilet en eten, thats it. Lunchen doen we bij een prachtig resort aan het strand, lekker eten, maar niet zoveel als we gewend zijn en in een sneltreinvaart komt alles op tafel.
Onderweg hebben we het al meer gezien, hier is de rijst al geoogst en ligt gewoon op de weg te drogen. De rijst moet 2 dagen drogen, voordat het opgeslagen kan worden. Hier is het zo heet dat het snel droogt.

Tegen het eind van onze reisdag maken we nog een stop bij een scheepswerf, hier worden traditionele houten vissersboten gemaakt op bestelling. Mooi gezicht in de late middagzon.

We verblijven in Saigon Qui Nhon Hotel ( 24 Nguyen Hue Street, 31 tháng 3, Lê Lợi, tp. Quy Nhơn, Bình Định) voor 1 nacht.
Een enorm hotel aan het strand, ik heb dan ook een enorme kamer met een enorm bed en dat voor mij alleen.

Ga nog even snel foto's maken voor het donker wordt. Nu de zon bijna weg is gaan de Vietnamezen zelf, pas nu het strand op, zij houden niet van de zon, zeker de vrouwen niet, zij bedekken zich van top tot teen. Lapje voor het gezicht, pet met klep op, lange broek aan, sokken met een teen voor de slipper en losse mouwen om de armen te bedekken, apart gezicht. En bijzonder, wij hebben stukken minder zon en willen juist graag een kleurtje op doen.

Met een wat kleiner groepje deze keer, diner in het hotel, schijnt niets anders te zijn in de omgeving. Het minst lekkere eten tot nu toe, koud eten, biefstuk taai, Vincent er maar bij geroepen, maar hij geeft weinig reactie.
Dick houdt de stemming er wel in, lachen met die man. Grapjes over het app gedrag van Jaap met Griet. We gaan de lift in naar boven en hij laat een klein Vietnamees vrouwtje op de verkeerde verdieping uitstappen en dat alles gewoon in het Nederlands.

Lekker slapen, morgen weer een reisdag, dus vroeg uit de veren.