Dag 17 Amazone

Peru, Puerto Maldonado

We hebben de tijd, Percy haalt ons pas om 10u op uit het hotel Cabana Quinta in Puerto Maldonado. Uitslapen, dat lukt ons niet na al die vroege dagen, we zijn gewoon om 5.45u wakker. Je zou het niet verwachten, maar het ontbijt is erg goed en uitgebreid. We komen allemaal zo'n beetje gelijk en kletsen er gezellig op los.

We gaan een lokale markt bekijken, we dachten pff wéér een markt, maar deze was toch weer echt leuk. Viktor, onze nieuwe gids legt het eea uit wat de markt laat leven.
We rijden terug naar de "vrouwengevangenis" zoals Vanja het noemt. De bus rijdt door een hek naar binnen en het het gaat ook direct weer dicht. Onze tassen blijven hier achter tot we over een paar dagen weer terugkomen. We hebben alleen onze rugzak en één tas voor zijn twee met de noodzakelijke spullen.
De bus brengt ons naar de rivier waar we per kano in ca 1u over de Madre de Dios rivier naar de Eco Amazonia Lodge varen, onze thuisbasis voor de komende 3 nachten. Een mooie tocht over chocoladebruin water, met natuurlijk een fikse regenbui, we zijn tenslotte beland in het tropisch regenwoud! Esther mag helpen een zeiltje omhoog te houden tegen de ergste regen, haar zuidwester heeft ze al op, oh nee, het is haar zonnehoed. Direct de eerste kennismaking met de kakkerlakken die in het zeil zitten, ze schrikt zich dood.

Een welkomstdrankje en de lunch wachten op ons.
De lunch is lekker, gevulde avocado (sla ik over) een pakketje van een blad gevuld met heerlijke rijst, kip en groenten. En een stuk 🍉 als dessert (sla ik ook over).

Zo grappig er zit op de veranda een vogel, een soort toekan, Wappo is zijn naam. Hij laat zich lekker kriebelen en hapt een beetje in je vingers. Hij vliegt niet, maar hipt heen en weer, zo'n grappig beestje, ik zou hem zo mee willen nemen.

We vertrekken later in de middag voor een eerste korte kennismakingswandeling met de jungle, in de buurt van de lodge.

Tijdens de wandeling zien we verschillende exotische vogels, kaaimannen en een gevarieerde flora. Langzaam valt de avond, de zon gaat onder en de geluiden van de jungle veranderen. Dagdieren verdwijnen, maken plaats voor de dieren die hier in de nacht de dienst uitmaken. Even heerlijk douchen na alle liters zweet, die nu in ons T-shirt zitten.
We hangen onze spullen te drogen kris kras door de lodge, grappig gezicht.

Ineens zie ik iets voorbij schieten, een kakkerlak, Vanja vindt het maar niets. Ik zoek het beest op en ga er maar even goed op staan, deponeer hem buiten en klaar is Kees.
Rond 7u staat het diner voor ons klaar, het is weer heel lekker. Na het diner wacht ook nog een ander toetje, we gaan kaaimannen spotten. In het donker vaart de boot zo'n 10 min. stroomafwaarts zonder motor. Viktor schijnt met een reuze schijnwerper op de oever. De ogen van een kaaiman lichten rood op en al snel zien we er een. In een minuut of 20 zien we er wel een stuk of tien, gaaf!! Wat een ervaring.
De sterrenhemel is prachtig, dit evenaart de sterrenhemel in de woestijn van Egypte. We varen op de motor terug en na een eerste dag vol Amazone-ervaringen sluit we onze ogen, het licht gaat vanzelf uit, om 22.00u geen stroom meer.