Milaan

Italië, Milaan

Vandaag begint het echt, Milaan, per openbaar vervoer (bus en metro) (kaartjes zijn geregeld) naar het centrum voor de stadswandeling met een Duitstalige gids. Maar ga niet weg zonder alles goed dicht te hebben gedaan, fiets aan een boom en geen losse spullen rond de camper, maar volgens mij valt het allemaal best mee, ja het is een grote camping, maar overlast nee en er is me niets vreemds opgevallen, vannacht ook heerlijk rustig geweest.

We gaan gezamenlijk naar de bushalte tot de metro en verder naar het plein bij de Dom. In zo'n 45 minuten zijn we er.
Er valt natuurlijk veel meer te zien als wat we vandaag kunnen gaan zien, maar wat verwacht je in 1 dag in zo'n grote stad.

Wat we allemaal gezien hebben lezen jullie aan het eind van de middag. Tot later vandaag.

De Duitse gids(e) wacht al op ons als we aankomen bij De dom van Milaan (Il Duomo) en krijgen we oortjes uitgereikt, fijn dan heb ik meer bewegingsvrijheid en hoor je haar nog steeds, fijn voor mij om foto's te kunnen maken.

De Dom behoort tot één van de grootste en mooiste rooms-katholieke kathedralen in de wereld en is het symbool van Milaan". Van de 14e eeuw tot de 20e eeuw is er aan gewerkt om te worden wat het nu is. Het is een laatgotisch meesterwerk, nog interessanter gemaakt door het feit dat deze stijl nergens anders in Italië te zien is. Het marmeren gebouw torent hoog boven de Piazza del Duomo uit en wordt gekenmerkt door 135 torenspitsen en talloze standbeelden*.

We vervolgen onze weg en lopen door De Galleria Vittorio Emanuele II

Een van 's werelds oudste winkelcentra, gehuisvest in een prachtige dubbele arcade van vier verdiepingen in het stadscentrum van Milaan, gebouwd als verbinding tussen het Domplein en de Piazza della Scala. De marmeren mozaïekvloer en grote glazen dakkoepel geven het een bijzondere sfeer. Vele grote modemerken zijn hier vertegenwoordigd.

Ik maak drie rondjes op één van de mozaïeken, volgens zeggen brengt dat geluk. In het midden van de mozaïek zit een kuil van alle mensen die hier al rondjes gedraaid hebben.

In de 'gouden vierhoek' zijn de duurste modemerken te vinden, dit ligt in de wijk Monte Napoleone. Het bestaat uit de straten Via Manzoni, Via Monte Napoleone, Corso Venezia en Via della Spiga. Alle namen van grote ontwerpers komen voorbij. De exclusiviteit straalt uit de etalages. Niet voor niets komen dames (en heren) uit heel Europa ingevlogen om in Milaan te shoppen.

Een koffiestop bij Starbucks en wat voor een. In het oude postkantoor gebouw is een complete branderij verrezen. Eigenlijk best jammer van het inwendige van het postkantoor is niets terug te zien. We zitten gezamenlijk op het terras voor het gebouw, geregeld door onze begeleiders.
Het bestellen en afrekenen gaat iets minder soepel. Een gedeelte van de bestelling komt niet, wordt geregeld hoor, maar toch en ook het afrekenen gaat niet over rozen, zelfs met z'n drieën komen ze er niet uit.

We lopen een stuk verder naar het kasteel Sforzesco.

Het kasteel van Milaan (Castello Sforzesco), met zijn mooie fontein, behoort tot één van de beroemdste monumenten van Milaan. Het bevat een archeologisch museum, meesterwerken van beroemde schilders en meubilair uit de 15e tot 21e eeuw. Regelmatig vinden er concerten en tentoonstellingen plaats.

Inmiddels zijn we aan het eind van de tour gekomen en nemen we afscheid van onze gids. Ik zie in de verte een arc en wil daar natuurlijk nog even naar toe, zie ik meteen een leuk kioskje in de schaduw, waar we lekker kunnen lunchen en lekker was het!

Ik ga met een aantal de Duomo bezoeken, eerst het dakterras, wel met de lift naar boven hoor, dan worden we beloond met een echt waanzinnige bouwkunst. Het is bloedjeheet maar dat mag de pret niet drukken.
Daarna weer naar beneden gaande, komen we uit in de Dom zelf, eigenlijk vind ik de binnenkant wat tegenvallen, sober en heel donker, van de prachtige buitenkant is binnen niets terug te vinden.
Verzamelen voor de H&M, ja ook die is hier, Marianne en Henny gaan even shoppen, ik blijf lekker buiten, Marianne dacht dat al :-) ze kent me nu al.
Iets na vijven zijn we terug op de camping. Koken hoef ik niet, ben uitgenodigd bij Marianne en Rien, ze hadden toch teveel voor z'n tweetjes, heb ik even mazzel!
Vanja belt en wil alles horen over de eerste echte dag van de reis.
Dit beloofd al heel veel ieg!

Ik ga een beetje bijkomen, uit eten en straks de foto's, tot morgen in de bergen van Zwitserland, oh nee Italië.

Wat geweldig allemaal je verhaal en je foto's, ben nu al weer benieuwd naar morgen.

Margreet 2021-08-23 22:29:05

Wat een mooie zonnige dag. Prachtige foto's van een mooie stad. Volgens mij ben je in het straatje geweest waar Karlijn haar uitverkoopjes ging shoppen. Hoe is de camping? Valt het mee? Je bent er bijna! Groet, Ron

Ron 2021-08-23 22:32:30

Wat een prachtige foto's weer! Je ziet er heel gelukkig uit dus duidelijk aan het genieten! Veel plezier!