Dag 12 Via Uxmal naar Mérida

Mexico, Uxmal

Na het ontbijt gaan we op weg naar koloniale parel Mérida. Met de bus volgen we de heuvelachtige Puuc Route, die langs meerdere oude Maya-ruïnes loopt. Deze behoorden tot een groot Maya-rijk dat hier floreerde tussen de 7e en 9e eeuw. Alle architectuur heeft dezelfde kenmerkende Puuc-stijl – één van de vijf Maya-bouwstijlen, herkenbaar aan de harmonie, reliëfzuilen en afbeeldingen van Chac-maskers.
We bekijken de meest bijzondere archeologische site: voormalige Puuc-hoofdstad Uxmal. Hier krijgen we een goed beeld van hoe een Maya-stad er vroeger uitzag: de overblijfselen vormen nog duidelijk een stad. Grote blikvanger is de bijna 40 meter hoge ovale Piramide van de Tovenaar. Volgens de legende is deze in 1 nacht gebouwd door de uit een ei gekropen dwergzoon van een tovenaar. In feite is het bouwwerk een samenvoeging van vijf tempels en duurde de constructie waarschijnlijk eeuwen. Bekijk ook de goddelijke symbolen en fraaie decoraties van slangen, uilen en regengod Chac in het ‘nonnenklooster’, dat vermoedelijk een religieuze functie had.
Wat indrukwekkend weer! Direct als je de site opkomt zeg je wauw! Weer totaal verschillend dan de eerdere tempels die we de afgelopen 10 dagen hebben gezien.
Het weer is een stuk minder, wat minder warm en geen zon. Vannacht heeft het gehoost en was er flink onweer.
Maar gelukkig is het droog als we de tempels bekijken. Niet teveel trappen dus dat is wel fijn. Rafael geeft ons weer uitleg, daar wordt inmiddels wat minder naar geluisterd, maar het grootste deel van de groep hoort zijn verhaal aan.

Centra als Uxmal, Kabah, Labná, Sayil en Chacmultún kwamen tot bloei toen machtige stadstaten zoals Palenque, Tikal en Copán langzaam, om onbekende redenen, werden verlaten en begraven onder oprukkende, tropische vegetatie. Die centra bestonden al in de preklassieke periode (ca. 2000 v. Chr. - 500 n. Chr.), maar ze ontwikkelden zich tussen 800 en 1000 tot belangrijke centra. Uxmal werd rond het jaar 500 door Hun Uitzil Chac Tutul Xiu gesticht. De macht bleef voor eeuwen in de handen van de familie Xiu. Het grootste gedeelte van de stad werd tussen 700 en 1000 gebouwd. De heerser Chac regeerde de stad rond 900. Op het hoogtepunt leefden er zo'n 25.000 mensen. Rond 1200 verloor de stad aan betekenis en verplaatsten de Xiu hun hoofdstad naar Maní. Beschrijvingen van Spaanse conquistadores duiden er echter op dat Uxmal in de 16e eeuw nog bewoond was. Uxmal werd uitgebreid besproken in John Lloyd Stephens' Incidents of Travel in Yucatan (Vol. I en II). Hij was ontdekkingsreiziger in de 19e eeuw (1839-1843). Frederick Catherwood reisde samen met hem en maakte er tekeningen. Graaf Waldeck was hen in 1834 voorgegaan, in opdracht van Lord Kingsborough. Ook Uxmal staat op de lijst van Werelderfgoed van de UNESCO.

Een paar uur later, als we alles bekeken hebben gaan we heerlijk lunchen bij een bijzonder restaurant. Hier wordt in een kuil met hete kolen een stalen bak met kip, varkensvlees, groente en aardappelen gezet. De kuil wordt afgedekt en de bak blijft daar een paar uur in staan om alles heel zachtjes te laten garen. (Daar heb ik de slowcooker voor). Het was super lekker. Soepje vooraf en fruit toe en als slot spektakel, tequila met koffielikeur en bruiswater. Je krijgt een sombrero op, het shotje wordt 3x hard op tafel geslagen en dan sla je het in 1x achterover, geweldig :-).

De bus in voor het laatste stuk naar Merida. Danique en Thomas zijn er klaar voor, zij hebben een (bus)pubquiz voor ons bedacht, vragen over de afgelopen week, bezochte plaatsen en over de mede reisgenoten. Wat een lol en wat gaaf dat de jongsten onder ons dit organiseren.
Petje af!!

We slapen hier twee nachten, in het koloniale Hotel Caribe, 500, 60, Calle 59 Centro Histórico, Calle 59 500, Centro, 97000 Mérida, Yuc., Telefoon: +52 999 924 9022, wat gunstig gelegen is in het historische centrum van Mérida, op ca. 3 minuten lopen van het grote plein. Het hotel biedt een rustige tuin en zwembad om uit de drukte van de stad te kunnen ontsnappen. Het hotel ligt op steenworp afstand van de winkels en restaurants, maar je kunt er ook voor kiezen om een hapje te eten of een drankje te drinken in het hotel (niet dus, er is niets te krijgen). Het bijbehorende restaurant El Rincon is blijkbaar gesloten. De receptie is 24 uur per dag geopend. De kamers zijn voorzien van gratis Wifi, airconditioning, een kluisje, gratis toiletartikelen en een haardroger.

In de middag arriveren we in het historische Mérida. Spullen op de kamer en ik ga met José wandelen door het historische centrum van de hoofdstad van Yucatán. We vinden het hier erg tegenvallen, wat een sfeervolle stad moest zijn, ‘Ciudad Blanca’ (Witte Stad), zoals het in de reisbeschrijving staat, is vooral erg verpauperd.
En het is ook nog eens gaan regenen, dat helpt niet echt mee natuurlijk, na een chai latte bij de Starbucks naast ons hotel, hebben we het wel gezien.

's Avonds haal ik een stokbroodje bij de Starbucks, na al het eten van vanmiddag is dat meer dan genoeg, maar wel met cheesecake als dessert ;-).

Jullie slapen al lekker en dat ga ik straks ook doen 💤💤💤