Dag 5

Zuid-Afrika, Kruger National Park

Het Krugerpark is 380 km lang, 60 km breed en heeft een totale oppervlakte van ongeveer 20.000 km². En beslaat ca. de helft van Nederland. Het park bevat 25 kampen, waarvan 12 grote kampen zoals Skukuza, Lower Sabie en Satara. Alle kampen zijn omheind. Alleen in deze kampen, en op aangewezen plaatsen zoals picknickplaatsen als Tshokwane, is het toegestaan voor bezoekers om uit de auto te stappen.
Naast de grootte is dit park ook bekend om de grote variatie aan diersoorten. Hiervan zijn de zogenaamde 'Big Five' het meest bekend: de leeuw, de buffel, de luipaard, de neushoorn en de Afrikaanse olifant. Van deze laatste leeft in het Krugerpark de grootste populatie ter wereld. In 2003 telde het park 11.700 Afrikaanse olifanten. Naast deze vijf dieren zijn er ook nog vele andere, zoals de giraffe, het nijlpaard, de koedoe, de impala, de wilde hond, de zebra, de jachtluipaard, de hyena, de krokodillen, de bavianen en diverse vogelsoorten. Het park is uitgegroeid tot het beroemdste wildreservaat van Zuid-Afrika. Jaarlijks verkennen vele toeristen dit schitterende stukje Moeder Natuur, het ligt op de grens met Zimbabwe en Mozambique. Tegenwoordig maakt het Kruger National Park deel uit van het Groter Limpopo Oorgrenspark, waartoe ook parken in deze buurlanden behoren. De grenzen zijn open, dus het wild kan zich vrij bewegen.
Er zijn ook ruim 300 archeologische vindplaatsen, die stammen uit de steentijd, de ijzertijd en uit de tijd van de San Bosjesmannen.

Mijn lief god, zoals ze dat hier zeggen, wat is dat vroeg 4.15 uur opstaan! Met een ontbijttasje vertrekken we om 4.45 uur met de bus voor de ultieme wildbelevenis.
Per jeep maken we een tocht door het Paul Kruger National Park, onze verrekijkers en camera’s zijn in de aanslag! Op zoek naar de wilde dieren dus!!

Het begin is al te gek, we rijden nog niet 5 minuten in het park en Smart, onze driver, roept look! Een jachtluipaard steekt voor ons de weg over de bosjes in, onze camera nog niet in de aanslag helaas, maar het zou ook nog te donker geweest zijn. Te gek!

Het is nog erg koud, vest aan, capuchon over mijn pet en sjaal om. Het zal snel wat opwarmen als de zon opkomt.

In de eerste rit van zo'n 3 uur komen we al heel veel dieren tegen, wilde honden, zebra's, giraffen en, ja écht, een leeuw en leeuwin lopen zomaar voor ons op de weg, een wow momentje!!
De impala heeft een grote populatie in het park en we komen ze heel vaak tegen, deze nieuwsgierige beesten. Op hun kont maken ze reclame voor de Mac. Hun tekening lijkt echt op een M. En het is met recht de MacDonald voor de leeuwen
Heel in de verte spotten we een kudde olifanten, wat blijven dat toch een bijzondere dieren.

We maken een stop voor het ontbijt, inmiddels schijnt de zon en kunnen we even heerlijk opwarmen.

Op voor het 2e deel van de rit. Een stuk minder dieren, maar nog steeds veel te zien.
Een krokodil, gier, uil, arend, velvet aapjes en veel impala's laten zich zien.

Na de lunchstop is het behoorlijk warm geworden en mogen we nog voor het 3e deel de jeep in.
Spotten we de koedoe, een hyena, nijlpaarden de neushoorn, meer olifanten, bavianen en de buffel,de buffelen het nijlpaard helaas nog op te grote afstand,maar volgens Ben gaat dat helemaal goed komen!
De "Big 5" hebben dus allemaal mogen zien vandaag én nog veel meer prachtige dieren. WAT EEN DAG!!!

We moeten een uurtje opvullen, voor het avondeten bij de Italiaan, waar we naar toe gaan en we worden gedropt bij een grote shoppingmall, geen zin in shoppen, we drinken, met een aantal van de groep, een heerlijk cappuccino op een terrasje.

Gezellig en lekker gegeten met een heerlijk biertje erbij. Onze medereizigers kletsen steeds meer en we leren elkaar al aardig kennen. Het grootste deel van de groep is echt gezellig. Op tijd terug bij ons hotel. Lekker douchen en ons bed in, de wekker loopt morgen weer om 4.15 uur.

Truste en tot morgen.

Dat is een vroegertje op de wekker slapen,dan heb je ook wat.veel genieten vandaag Yvonne.......Groetjes Lenie.........

Lenie 2017-04-22 08:42:53

Hoi Yvonne en Margreet, Wat maken jullie weer een prachtige reis. Geniet er maar van!!! Ik geniet van jullie verhalen en foto's op pindat. Veel plezier