Giffaumont-Champaubert

België, Herbeumont

Te laat, :-) :-).
Ik werd gewoon pas om half 9 wakker, ach wat maakt het uit.
Half 10 rijd ik weg, naar de volgende camperplaats in een plaats die niet uit te spreken is, 183 km verderop.

Ben nog niet het dorp uit of ik zie alweer iets moois, een prachtige boogbrug, daar stop ik wel even voor. Het is een prachtige route door kleine dorpjes, landerijen, bossen en in bloei staande koolzaadvelden. Km's lang kom ik geen auto, mens of hond tegen, laat staan een kip. Lekker doorrijden met 80 km per uur, vele rotondes en een paar stops.

Mijn 2e stop, helaas in de regen, is het in de heuvels gelegen bunker complex, met monument. Je zou het daar niet verwachten, bijzonder en toch weer indrukwekkend.

De ouvrage de La Ferté of Villy-La Ferté was het enige grotere vestingwerk van de Maginotlinie dat tijdens de Slag om Frankrijk direct werd aangevallen door Duitse troepen. Het fort was onderdeel van de Versterkte Sector van Montmédy. Het bevindt zich op het grondgebied van de gemeenten La Ferté-sur-Chiers en Villy, vlak bij de Belgische grens, aan het einde van het hoofddeel van de linie, dat de grens met Duitsland moest verdedigen. Verder naar het westen liggen de Ardennen, die door het Franse leger als ondoordringbaar voor grote hoeveelheden troepen, met name tanks, beschouwd werden. Het grootste deel van het Duitse leger brak echter toch door in dit gebied en hierbij kwam de ouvrage de La Ferté op de oostelijke flank te liggen, waarna werd besloten dat het neutraliseren van het fort noodzakelijk was. Op 15 mei 1940 kwamen de Duitsers aan bij het plaatsje Villy-La-Ferté, een sector die werd verdedigd door de 3e division d'infanterie coloniale (de 3de koloniale infanteriedivisie). De Duitsers omsingelden het fort en de 104 soldaten en 3 officieren waren afgesloten van de rest van de eenheid, met uitzondering van telefoon en radioverkeer. Op 18 mei werd Blok I van het fort zwaar onder vuur genomen en na middernacht kwam ook Blok II onder zwaar vuur te liggen. De bevelhebber luitenant Bourguignon, uit het naburige Montmédy, vroeg toestemming om een uitbraakpoging te mogen doen, wat werd geweigerd. Het laatste contact vond plaats op 19 mei om 5:30, waarna de soldaten in het fort omkwamen bij explosies, door verstikking en zuurstofgebrek.

Met z...natte schoenen stap ik Coco weer in, op naar de volgende bezienswaardigheid, de Abdij van Lachalade, zomaar midden in een piepklein dorpje, zo'n enorme kerk.
Inmiddels is het weer aan het opklaren, nog een paar druppels, de temperatuur steigt elke keer een graadje en de lucht wordt zelfs blauw.

Weer een nette camperplek, niet vol, ondanks de mooie locatie naast het Lac du Der.
Ik fiets een stukje, even de omgeving verkennen, geen winkels, maar genoeg restaurantjes, daar ga ik straks maar eens van genieten. Ook de Office de Tourisme aangedaan, die hier wel open is. Kaart gekregen met fietsroutes, morgen ga ik dat doen. Nu nog lekker beentjes omhoog genieten van het mooie weer.

Uiteten werd het niet, ik ging op mijn gemak om half 6 die kant op, maar nergens warm eten, pas na 7 uur. Dat stond nergens aangegeven, maar dat is gewoon Frankrijk, blijkbaar. Het werd Cesar salade uit eigen keuken :-), ook lekker, morgen een herkansing.

Er is onweer op komst, alles naar binnen, fiets vast aan 2 bomen met 3 sloten, dat moet wel genoeg zijn.

Tot morgen maar weer :-).