Dag 11 Onderweg naar Cusco

Peru, Pucara

Vandaag zat het stekkertje van de telefoon weer niet goed, gelukkig liep mijn stuiterballetje Vanja al door de kamer te huppelen voor de nieuwe dag. We zijn klaar om te gaan ontbijten en ja hoor alsnog de wake-up, ik zeg Buenos dias en te laat! Verstaat hij toch niet šŸ• .

Vanochtend gaan we vroeg op pad. Onze Annie oh nee Diny is weer bezig, nu is ze haar leesbril weer kwijt en later haar foto's, het geheugen vol. Iedereen in de weer, niet normaal. Vanja gaat haar aan het eind vertellen dat ze in het vervolg met een seniorenreis mee moet gaan. We gaan naar de indrukwekkende graftorens van het archeologische Sillustani, zo'n 35 km van Puno. In deze torens van soms wel 12 meter hoog werden de edelen begraven en werd in sommige gevallen na het overlijden van de heer des huizes zijn familie gedood en eveneens begraven. Een plek vol duistere verhalen en mysteries.
En een waanzinnige plek, stil heel stil. Een prachtig meer met de weerspiegeling van de tafelberg, i.e.g. lijkt deze er veel op! Op de terugweg bezoeken we authentiek boerderijtje, waar de boerin iets laat zien van het dagelijks leven. Ze kookt op een primitief kookstel, wat brand op gedroogde poep van de lama's, brand goed trouwens. Aardappels en eigengemaakte kaas met een sausje van klei in water, daar wagen we ons maar niet aan, trouwens Gertso raadt het ons ook af. Ze laat ons haar huisje zien, waarin eigenlijk niets meer in staat dan een bed, waar ze met man en de kleinkinderen in slaapt en er hangt kleding aan stokken, wat kleine spulletjes that's it. Ze laat ons nog even haar slingerkunsten zien, cool, ze moet er verlegen bij lachen. Erg leuk om mee te maken.
Een aantal van de groep zijn in het hotel gebleven, zonde ze hebben echt iets gemist! Maar ja, ieder zijn ding. Ze voegen zich straks weer bij ons, een busje brengt ze op het afgesproken punt en we gaan met zijn allen weer verder.

Een mooie route brengt ons van Puno naar de voormalige Incahoofdstad Cusco, zonder meer één van de mooiste steden van Peru. Onderweg maken we verschillende stops, onder meer bij Pukara waar we lunchen en we twee beeldjes van een koe en een stier kopen, deze brengen eenheid en kracht.
We rijden over de hoge Raya pas en zien een gletsjer, waar we even stoppen, de verkoopstalletjes zijn natuurlijk weer volop aanwezig, ik koop een mooie sjaal, even lekker onderhandelen, trouwens best koud daar.
Ook pauzeren we bij de kerk van Andahuaylillas, was een beetje haasten om op tijd te zijn, maar precies gehaald. De sobere buitenkant verraadt niets van de weelderige versieringen die ons bij binnenkomst verrassen. Fraaie muur- en plafondschilderingen, bladgoud-versieringen en een kolossaal orgel… niet voor niets wordt deze kerk, gebouwd op de resten van Inca-structuren, ‘de Sixtijnse kapel van Amerika’ genoemd. Geweldig! We mogen niet fotograferen, maar krijgen bij binnenkomst een CD met alle plaatjes, nou ja dat was het idee, maar thuis blijkt er alleen wat reclame op te staan, dus maar wat plaatjes van internet geleased.

We bereiken uiteindelijk Cusco; hier verblijven we de komende twee nachten in Hotel Terra Andina, Calle Union 184

Het koloniale hotel is gelegen in het centrum van Cusco nabij het San Pedro plein. Op loopafstand (ca. 4 blokken) is het centrale Plaza de Armas te vinden. Het hotel heeft een 24-uursreceptie, een patio restaurant, bar en gratis wifi in het gehele hotel. De kamers zijn kleurrijk ingericht en hebben een eigen badkamer voorzien van douche/bad en föhn.