Dag 36 Bezoek Bilbao

Spanje, Bilbao

Het is toch weer bewolkt, ondanks de voorspellingen, maar misschien juist wel fijn om door de stad te banjer
en.
Als eerste rijdt de bus ons naar een uitzichtpunt over de stad, dat is dan wel weer jammer van de bewolking.
We krijgen weer oortjes en dat is fijn, onze gids Elke (een Belgische dame) verteld prima en gelukkig niet langdradig.

Bilbao: De grootste stad van de Spaanse autonome regio Baskenland, en de hoofdstad van de provincie Biskaje. Bilbao ligt aan de rivier Nervión en aan een van de pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella. De stad is sinds 1997 een van de vijf steden op de wereld met haar eigen Guggenheimmuseum. Geschiedenis: De stad Bilbao werd gesticht op 15 juni 1300 door Diego López V de Haro, de toenmalige landheer van Biskaje. De herkomst van de naam “Bilbao” is niet duidelijk, volgens sommigen is het een verbastering van het Spaanse “bel vado” (goede oversteek), anderen beweren dat het afstamt van het Baskische: “bi albo” (twee oevers). De stad kreeg van de landheer van Biskaje meteen dezelfde rechten en privileges als de stad Logroño. De “stad” bestond in eerste instantie uit niet meer dan drie straten en de Santiagokathedraal. Bilbao groeide langzaam maar zeker, en aan het begin van de 15e eeuw had het ongeveer 3000 inwoners. In die periode ontstonden er echter spanningen en strijd tussen de belangrijkste families van de stad, waardoor er grote onrust heerste. Buiten dat kreeg Bilbao te maken met een grote brand waarbij de Santiago kathedraal bijna werd verwoest, en drie grote overstromingen. Toch overleefde de stad de vele catastrofes en groeide buiten haar stadsmuren. Vanaf het jaar 1511 begon de haven van Bilbao een belangrijke rol te spelen in de internationale handel en de haven werd later één van de belangrijkste gedurende de tijd van de Spaanse kolonisatitie Bilbao werd gedurende de 19e eeuw verschillende keren aangevallen door de carlisten, overigens zonder succes. In deze tijd kreeg de stad wederom te maken met ruimtegebrek, het bestond namelijk uit niet veel meer dan de zeven straten van het historisch centrum. Er ontstond een groot probleem, de bevolking groeide maar er was in de directe nabijheid geen geschikt terrein om de stad uit te kunnen breiden. Eigenlijk begonnen deze problemen al in de 18e eeuw, maar Bilbao had nog niet de kans gekregen om ze op te lossen door de verschillende oorlogen tussen Spanje en Frankrijk. Rondom het jaar 1900 begon men echter aan de bouw van het zogenaamde “Ensanche de Abando”, de naam van de stadsuitbreiding. Deze stadsuitbreiding heeft zich inmiddels veranderd in het centrum van Bilbao en heet het “Distrito de Abando”. Urbanistisch gezien is het een curieus bouwwerk, met het “Plaza Elíptica” en de 30 meter brede laan “Gran Vía” en vertoont een aantal gelijkenissen met de symmetrie en manzana's van het Eixample in Barcelona. De bouw van het district, gestart rond 1870, duurde vele jaren, en werd pas rond 1925 compleet afgerond. Na het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog in 1936 werd Bilbao de hoofdstad van de Baskische regering, dat in het Hotel Carlton aan het Plaza Elíptica verbleef. Het Baskenland verzette zich krampachtig tegen de Spaanse nationalistische opkomst van Francisco Franco. In opdracht van hem werd Bilbao dan ook gebombardeerd door de legers van de Duitse Adolf Hitler en de Italiaanse Benito Mussolini. Toen de Baskische provincie Álava toch in fascistische handen kwam, werd Bilbao voorzien van een enorme verdedigingsmuur, de zogenaamde “Cinturón de Hierro”. De ontwerper van deze muur verraadde de Basken echter een aantal maanden later door de bouwplannen aan het nationalistische leger te geven, waardoor de stad alsnog werd veroverd. Tijdens de burgeroorlog richtte de Baskische regering in het geheim de “Ertzaña” op, de beginselen van het huidige Baskische politieorgaan “Ertzaintza”. Hun taak was het tegengaan van het Spaanse nationalisme en het gijzelen van zo veel mogelijk tegenstanders. Uiteindelijk leidde de oorlog in Bilbao tot een wanhoopsdaad, de zogenaamde “Slag van Artxanda”, waarbij de Basken van de Spaanse troepen verloren, omdat zij minder mannen hadden. Vanaf dat moment hoorde de stad en heel Baskenland, bij de dictatuur van Francisco Franco en begon een zwarte periode van onderdrukking van de Baskische cultuur en gedwongen isolatie. De stad kreeg in de jaren 60 wederom te maken met ruimtegebrek, ditmaal echter in veel grotere mate. Dit leidde ertoe dat een groot deel van de bevolking dat (gedwongen of niet) van het platteland naar de stad trok, in razendsnel gebouwde woonblokken zonder gas, licht of water werd geplaatst. In augustus 1983 werd Bilbao geteisterd door ernstige overstromingen, waarna de rivier Nervión deels werd omgelegd. Na de ernstige economische crisis die de stad doormaakte in de jaren 90 besloot men dat het tijd werd voor een nieuwe, modernere koers en dat Bilbao leefbaarder moest worden. De hoogtepunten van deze stadsvernieuwing waren de komst van de metro van Bilbao in 1995 en de EuskoTran in 2002, het Museo Guggenheim Bilbao en het Palacio Euskalduna, een concerten evenementenhal. Buiten het centrum probeert men momenteel ook deze stadsvernieuwing voort te zetten, door het aanleggen van meer voetgangerspaden, parken, ondergrondse parkeerplaatsen en nieuwe sporthallen om zo het industriële karakter van Bilbao om te zetten in dat van een moderne stad, geschikt voor toerisme en recreatie.

We worden in de stad gedropt en lopen door de leuke straatjes met prachtige gebouwen en mooie pleinen, tegen lunchtijd brengt zij ons naar een leuk restaurant, waar we koffie en een (pinchos) lunch in een keer krijgen, lekker hoor.
In onze vrije looptijd zetten we ons op een terras met een Aperol Spritz, daar komen we de tijd wel mee door. 2 uurtjes later komt onze gids terug en gaan we naar het moderne deel van de stad, daar pikt de bus ons weer op en rijden we rond langs prachtige gebouwen, heel fijn dat we dat niet hoeven te lopen, als sluitstuk kunnen we het Guggenheim museum bekijken, binnen en buiten, hoe indrukwekkend is dat, daar haalt de bus ons ook weer op om ons naar de camping terug te brengen.

Om 6 uur is het restjes avond, bijzonder, want we hebben nog een dag en nog een thuisreis te gaan, maar het is goed bedoeld.
Ik neem een halve tortilla en een pak drinken mee. Ach, het is toch ook weer gezellig.
Nadien eet ik, mijn in de stad gekochte stokbrood mét Iberico ham (dé ham van deze streek), met de beentjes omhoog, even bijkomen, niet meer ergens aanschuiven, maar Coco gezelschap houden. Hat is mooi geweest voor vandaag.

Nog even een update betreffende de auto van Ria en Peter, die doet het weer. Staat er gewoon een anwb wegenwacht mannetje ook hier vakantie te houden en hij wil wel even kijken, hij had de ellende van gisteren meegekregen en zijn wegenwacht hart sprak :-). Blijkt er een slangetje kapot te zijn van de versnellingsbakolie, dat repareert hij wel, gewoon met een tyrapje, provisorisch natuurlijk, de garage zal er nog wel aan te pas moeten komen, maar ze gaan ieg proberen zo thuis te komen.
Zij liever dan ik, maar zij hebben er vertrouwen in, daar gaat het om natuurlijk.

Morgen onze laatste dag met elkaar, tot dan.

Ha Yvonne, Wat een mooie stad en een bijzonder museum. Prachtige plaatjes. Wat is de reis snel gegaan. Hoe gaat de reis naar huis? Heb je daar al plannen voor? Groet, Ron

Ron 2023-06-25 22:08:26

Lieve Yvon, wat een avontuur is dit weer zeg, met fijn gezelschap, heel veel gezien, gelachen, gegeten , biertjes enz. Jammer niet zo vaak stralend weer, volgens mij geb je genoten! Geniet ook nog van de laaste dagen en van de terug reis. Fijn om weer naar huis te gaan? Wij beginnen met aftellen voor onze rondreis door Canada.... nog 10 weken, eerst nog heerlijke zomer hier vieren.

Thea 2023-06-26 06:35:07

Nog niet Ron, morgen blijf ik nog hier en ga ik er eens voor zitten

ivie74 2023-06-26 08:05:22

Ja Thea, ik heb genoten en het is nu ook weer fijn naar huis te gaan :-) maar wel rustig aan