Dag 21 Vrije dag

Italië, Avola

Ga ik naar Noto, of ga ik niet naar Noto, het is te fietsen. Ik laat het maar een beetje van het weer afhangen, een dagje strand is natuurlijk ook wel heel erg lekker en een dag niets kan ook geen kwaad. Ik ga het zien :-). Noto kan ook worden bezocht op de reisdag naar San Leone.

Noto is een soort openluchtmuseum, dat op de Unesco Werelderfgoedlijst is geplaatst. Het barokke stadscentrum bestaat uit drie parallel lopende straten met daarop haaks kruisende zijstraten. De belangrijkste van de drie straten is de Via Vittorio Emanuele, die je kunt bereiken via de stadspoort, de Porto Reale. Langs deze brede straat vind je mooie voorbeelden van barok architectuur, met diverse kerken en palazzi. Er staan prachtige kathedralen en kerken. In de Via Nicolaci bevindt zich het Palazzo Nicolea del Principe di Villadorata. De zes balkons worden ondersteund door kariatiden (draagstenen) gedecoreerd met mythologische smeedijzeren figuren. De Duomo di San Giorgio aan een bordes met 50 treden is vrij te bezoeken. Op de wandelroute liggen enkele voortreffelijke ijswinkels. Mandarijnenijs is de specialiteit van Costanzo Corrado: Via Silvio Spaventa 9, citroenijs is de topper bij Caffe Sicilia: Corso Vittorio Emanuele 25. Tip voor degenen die in de stad willen lunchen: restaurant Trattoria Fontana d'Ercole. Specialiteiten: risotto en verse vis.