Dag 1

Nederland, Schiphol

Als eerste natuurlijk wat informatie over Sri Lanka

Sri Lanka heeft een oppervlakte van 65.610 km² (1,5 maal Nederland, 2 maal België). Op het eiland wonen bijna 22 miljoen mensen. De bevolking van Sri Lanka is ongelijk verdeeld, het grootste deel van de bevolking woont in de westelijke kuststreek ten noorden en zuiden van de hoofdstad Colombo. Met uitzondering van Colombo, dat anderhalf miljoen inwoners heeft, zijn de steden van Sri Lanka verhoudingsgewijs klein. De meeste mensen wonen op het platteland waar ze werkzaam zijn in de landbouw en visserij. Thee is verreweg het belangrijkste exportproduct van Sri Lanka. Er werken driekwart miljoen mensen op de plantages en in de thee verwerkende industrie en Sri Lanka is het vierde thee producerende land ter wereld.
Ongeveer 75 procent van de bevolking van Sri Lanka zijn Singalezen, die boeddhist zijn. De grootste minderheid van Sri Lanka zijn de Tamils, die hindoe zijn. Ze maken ongeveer 18 procent van de totale bevolking uit en hebben meestal een donkerder huidskleur dan de Singalezen. Ze zijn verdeeld in de Lanka-Tamils en India-Tamils. De Lanka-Tamils wonen in het noorden en oosten. De India-Tamils wonen vooral in het centrale bergland, en werken daar op de thee- en rubberplantages. Vandaar ook dat ze thee-Tamils genoemd worden. Ze leven vaak op de plantages zelf, ver van dorpen en steden. Een andere bevolkingsgroep in Sri Lanka zijn de islamitische ‘Moren’ van Arabisch-Singalese herkomst die 7 procent van de bevolking van Sri Lanka uitmaken. De meeste Moren wonen in het oosten. Tot slot zijn er de Burghers (van het Nederlandse ‘vrijburgers’) die amper 1 procent van bevolking van Sri Lanka uitmaken. Ze zijn de afstammelingen van Portugese, Engelse en Nederlandse kolonisten. Sri Lanka en haar cultuur leer je pas écht kennen door het contact met de lokale bevolking.

Sri Lanka heeft de vorm van een parel. Het noordelijke gedeelte van het eiland is een laagvlakte, die het grootste deel van het jaar een dor aanzien heeft en bevloeid moet worden uit de duizenden kunstmatige meertjes die hier sinds mensenheugenis in stand worden gehouden. Naarmate je zuidelijker komt, wordt de laagvlakte regelmatig onderbroken door gigantische granietklompen. In het binnenland verandert het landschap van Sri Lanka in een heuvelachtig gebied, waarin de rijstvelden afgewisseld worden door tropische bosaanplant. Hier worden specerijen gekweekt in daarvoor aangelegde tuinen. Voorbij Kandy gaan de heuvels over in bergen. Naald- en eucalyptusbomen, rododendrons en coniferen hebben de tropische begroeiing van de lagere gebieden vervangen. De hellingen zijn bedekt met enorme theeplantages, die hier en daar worden afgewisseld door veel kleinere plantages voor koffie, bananen en kardemom.
Uit de bergen afdalend naar het westen komt men terecht in het meest groene én het dichtstbevolkte deel van het eiland. Hier overheerst de kokospalm. De vlakke kuststrook wordt op veel plaatsen onderbroken door brede, ondiepe rivieren die overgaan in lagunes. Aan de zuidoostkant liggen uitgestrekte savannes die schaars bevolkt zijn. Er liggen hier verscheidene reservaten met een rijke fauna, waar beren, panters, olifanten, wilde buffels, herten en krokodillen tot de grootste dieren behoren. Er zijn naar schatting 450 soorten vogels op het eiland, waaronder zeer kleurrijke. Opvallend zijn ook de vele fel gekleurde vlinders.

Gouda-Schiphol 42,71 km.
We vliegen vanaf Schiphol naar Colombo met een tussenstop in Dubai.
Dat is de totale vlucht, incl. overstap, zo'n kleine 12 uur, 8387,40 km en 3,5 uur (tijdsverschil, later) verder.

De rode stippen op het kaartje zijn onze overnachtingsplekken.
De witte stippen, de plaatsen die we onderweg aandoen.

Vandaag nog contact gehad met FOX, i.v.m. de situatie m.b.t. de wateroverlast en aardverschuivingen in Sri Lanka! De reis gaat gewoon door zonder aanpassingen. Toch wel wat stress pff, ook nog een vliegtuig uit de lucht gisteren, tussen Parijs en Egypte.

We vertrekken pas laat, 21.50 uur, dus we hoeven ons niet te haasten, Vanja brengt mij weg en Martijn wordt door Ruby weggebracht. GJ komt ook nog even uitzwaaien en we drinken na het inchecken met z'n allen wat.
Gelukkig geen afscheid op het perron, was lastig de vorige keer, maar ja afscheid is ook nu lastig :(
Wel wat stress, natuurlijk gedoe vooraf, Martijn en Ruby zijn wat aan de late kant, ook nog een staking bij de douane, gelukkig hebben we daar weinig last van en zijn we ruim op tijd bij de gate.

De airbus 380 (dubbeldekker) staat al op ons te wachten. Helaas vertraging, iets met een wiel brr, jaja kan er nog wel bij. Ruim 2 uur later vertrekken we met een hopelijk, top vliegtuig! De reis wordt dus ineens een dikke 14 uur. Krijgen bij de gate drinken, chips en chocolade ter compensatie voor het wachten.
We hebben 3 plekken voor ons samen, lekker dus, kunnen we ruim zitten en zelfs misschien wat slapen.

Gaan we de transfer in Dubai halen???