KitzPanorama

Oostenrijk, Kaprun

Pffff wat vroeg, schrik me dood van de wekker, half 6, géén tijd voor mij, maar om 6 uur sta ik spik en span voor het hotel, net zoals al mijn reisgenoten (3) :-)

Een half uur later, file en een flinke sneeuwbui, gelukkig valt het beide mee en rijden we snel weer lekker door.

GJ komt er ineens achter dat hij zijn (nieuw gekochte) wintersportbroek maar even vergeten heeft, ohoh die ligt dus nog thuis. Dan maar zonder en met koude benen :-)

Tanken is hier een knap stuk goedkoper, bijna €0,55 per liter, dus we gooien de Lynk&co nog maar even vol.
De routeplanner geeft een tussendoor weg op, wat een leuk ritje door wat dorpjes oplevert.

Kaprun is een gemeente en plaats in het district Zell am See, in de Oostenrijkse deelstaat Salzburg. Het ligt niet ver van de stad Zell am See. Het is zowel in de zomer als in de winter een toeristische plaats. Kaprun heeft ca 2945 inwoners. Dichtstbijzijnde grote plaats is Salzburg. Het skigebied behoort tot de Europa Sportregion samen met Zell am See. Kaprun heeft een gletsjer waarop men tot laat in het seizoen kan skiën. De Gletscherbahnen van Kaprun (zie Kitzsteinhorn) en de Burcht Kaprun is een uit de 12e eeuw stammende burcht, welke in de nabijheid van Kaprun gelegen is, zijn het bekijken waard. Er is ook een waterkrachtcentrale die bezocht kan worden. In 931 wordt Kaprun voor het eerst vermeld met de keltische naam Chataprunnin (wild water). Het dorp stond vroeger bekend om de mijnbouw. Sinds de keltische tijd tot laat in de 17e eeuw werd in Kaprun kaptan gewonnen in de Kaptan Brunne. Deze grondstof werd in de omliggende gebieden verwerkt tot kapton, dat gebruikt werd als pantsering voor harnassen en maliënkolders. De Kapruner harnassen stonden in heel Europa dan ook bekend als onverwoestbaar. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden in Kaprun zowat 1,5 miljoen krijgsgevangen ingezet om kabelbanen aan te leggen en de stuwdam Kaprun Hochgebirgstauseen te bouwen. Op 11 november 2000 vond in een steile tunnel een kabeltreinramp in Kaprun plaats. Bij de brand, die in de kabeltrein uitbrak, kwamen 155 mensen om het leven.

Tegen 9 uur arriveren we bij ons appartement "Kitzpanorama", helaas nog steeds niemand kunnen bereiken, dus dat betekent op de sleutel wachten tot vanmiddag. Martijn kleed zich gewoon buiten voor het appartement om in zijn board tenue en gaat al lekker naar boven. Hij heeft de skipas ook al voor vandaag, wij pas vanaf morgen.
Ik kijk nog even de reispapieren van R&M door en vind nog een ander telefoonnummer, wat ik dan ook meteen maar bel, spreek de voicemail in en wonder boven wonder, word ik direct teruggebeld, de dame komt naar ons toe, maar heeft blijkbaar intussen haar moeder gebeld, die in het huis aanwezig is. We mogen onze spullen vast binnen zetten en na anderhalf uur terugkomen, wat een mazzel!
Wij gaan lekker een bakkie doen, natuurlijk met een heerlijk stuk taart.
Lopen wat rond en doen wat boodschappen. GJ is al teruggegaan, lopen is voor hem toch iets lastiger.

We komen langs een leuk winkeltje, echt Oostenrijks, wij bekijken de etalage en zien leuke mini slofjes, ik zeg tegen Ruby, kom we gaan slofjes kopen. Maatje 20, mini Uggs, zo leuk!

We kijken meteen rond naar een leuk plekje om vanavond te gaan eten en dat vinden we, het blijkt een schot in de roos, wel een klein uurtje op een tafeltje moeten wachten, maar dat was het meer dan waard. Het eten was heerlijk! De volgende keer toch maar 's middags gaan reserveren. Na een kopje koffie lopen we op ons gemak terug, het is alweer lekker koud aan het worden.

Het is mooi geweest voor vandaag en we gaan allemaal lekker ons bedje in.
Welterusten, morgenochtend de berg op.

Heerlijk Yvonne, lekker genieten met zijn allen. En zo leuk dat je oma wordt en die mini uggs zijn zo super!

Fleur 2022-02-06 07:52:47

Fijn dat jullie er zijn!! En ..... wie schön is het er, viel Spaß!