Dag 9 Chivay via Cruz del Condor naar Puno

Peru, Arequipa

Vroeg op en gelukkig bijna gezond weer op, rijden we in een uurtje naar de Colca Canyon. Maken 2 stops op een prachtig uitzichtspunt. Op de laatste stop vraagt een oud vrouwtje of ze mee mag rijden met de bus, ze heeft een verstopping in de watertoevoer op haar landje, het is te ver om te lopen en niemand wil haar meenemen, wij wel hoor.
Bij de 3500 meter hoge Cruz del Condor, waar de Cañón del Colca het diepst is, genieten we gewoon van het magnifieke uitzicht. We zien de condors, welliswaar niet heel dichtbij, maar toch. Ze zweven sierlijk op de warme thermiek. Een stukje natuur waar we ons maar met moeite van los kunnen maken. Maar we moeten toch écht verder, via het dorpje Chivay waar we koffie drinken en de bus naar het hotel gaat om de koffers op te halen. We rijden verder naar de rustige havenstad Puno. Het laatste stuk leggen we af over de Anti Platto, in tegenstelling tot de Andes een, vlak gebied wat op 3800m hoogte ligt.
Het Titicacameer komt in zicht. Dit is het hoogstgelegen bevaarbare meer ter wereld, op een fascinerende hoogte van 3812m. De plek waar volgens de Inca’s de zonnegod ontstond. In de universiteitsstad Puno, waar riksja’s en karren het straatbeeld bepalen, brengen we de komende twee nachten door in Casona Plaza Hotel, Jr. Arequipa 655

Puno, ook San Carlos de Puno is een stad in de gelijknamige provincia en de gelijknamige regio van Peru. Puno ligt op 3.860 meter boven zeeniveau aan de oevers van het Titicacameer en telt 141.000 inwoners. Puno heeft een haven van waaruit men naar Bolivia kan varen of naar de eilanden Taquile, Amantaní en het schiereiland Capachica.

Het hotel ligt in het centrum van Puno en in de omgeving van het Titicacameer. Op steenworp afstand vindt u het centrale Plaza da Armas en de kathedraal. Het hotel beschikt over een receptie, restaurant, bar, snackbar en een lift, gelukkig maar want we zitten op de 3e verdieping. De kamer is voorzien van een telefoon, airconditioning, gratis wifi, koffie- en theefaciliteiten, minibar en kluisje. Er is een badkamer met bad/douche, toilet en föhn.

De tip voor vanavond is: eet ‘pollo a la plancha’ in een van de vele kiprestaurantjes van de stad en meng je onder de locals op de Jiron Lima straat, met muziek, bars en restaurants. Een gezellig trefpunt. Dat gaat hem dus niet worden, deze lange dag heeft er toch wel weer ingehakt, eten een broodje en gaan lekker liggen, hopen dat we morgen echt gewend zijn aan de hoogte.

De vrouwen met traditionele kleding, 7 lagen dragen ze en in de derde zitten zakjes voor het (illegale geld) en het bolhoedje zie je hier hier veel, hier bijzondere is dat de Italianen het bolhoedje hier hebben geïntroduceerd.
Net zoals het ijs en de pizza.