Verkassen

Duitsland, Benthem

Fiets op de drager en door!

En wel op weg naar Bad Bentheim, maar eerst weer alles rijvast maken natuurlijk. Het is maar 3 kwartier rijden, heb geen haast.

De boerin heeft me aangegeven hoe ik zonder zand- en blubberbad, het dorp uitkom, wel met een paddenstoel stopje, wat een enorm ding, ik denk wel 15cm doorsnee. Ik kom ook nog een olifant tegen, die moet er natuurlijk ook aan geloven. Zo ben ik altijd langer onderweg dan mijn navigatie zegt, ach ja ik heb tenslotte de tijd :-).
De route binnendoor is prachtig.
Had de coördinaten op camper contact gevonden, handig voor in mijn navigatie en kom dat ook precies midden op de camperplaats uit.
Een groot parkeerterrein, waar je een ticket moet kopen uit de automaat, voor 24 uur € 9,00 zonder stroom (gaat op euro's) aan de paal. Zelfs een douche en toilet gebouw is paraat, perfect geregeld.
Er staan een stuk of 10 campers en daar zullen er nog wel wat bijkomen in de loop van de middag.
Maar ik sta top langs de stoep, met afvalbak en stroompaal voor mijn deur.

Om de hoek is de Lidl, zag ik in het voorbijrijden, daar ga ik eerst even neuzen, altijd leuk in het buitenland, al zit ik maar een klein stukje over de grens, het is wel Duitsland natuurlijk én nog mondkapjes in de winkels, zouden ze bij ons ook moeten doen.

Ik sta aan de voet van de burcht en die ga ik zo maar eens bekijken. Eerst mijn broodje oppiepen in mijn camperoventje (omnia) en een heerlijk hamkaas croissantje van de Lidl nuttigen, dan kan ik er wel weer een poosje tegen.
Het weer is niet zo mooi als gisteren, maar het is ieg droog!

Jullie lezen vanavond mijn burcht bevindingen.

Het was een hele klim naar boven, maar zeker de moeite waard. Bij de toeristen info, to de burcht, krijg ik een heel boekwerk met fietsknooppuntroutes, ook gewoon gratis! Ik koop een ticket met korting, op de gasten kaart die ik bij mijn parkeerkaart kreeg, dat is nog eens gastvrijheid.

Burg Bentheim is niet zomaar een kasteel. Wat ‘Versailles’ is voor Frankrijk, dat is de reusachtige burcht in Bad Bentheim voor Nedersaksen. Geen mierzoet pronkpaleis, maar een stevig ommuurd vestingcomplex op de rotsen hoog boven het kuuroord zelf. Al bewoond in de elfde eeuw. Binnen de dikke zandstenen muren (van de beroemde Bentheimer Sandstein) ligt een compleet dorp. Met stoere vierkante kruittoren, ronde donjon, imposant poortgebouw, kerk, arsenaal, vorstelijke woonvertrekken, middeleeuwse façade met neogotische ramen, boomgaard en binnenplaats met bogengalerij, begroeid met bloeiende klimop. Het is niet helemaal duidelijk hoe oud het kasteel exact is, maar de oudste vermelding dateert uit het jaar 1020. Het kasteel is de grootste hoogteburcht van Noordwest-Duitsland. Burg Bentheim is gemaakt van Bentheimer zandsteen, wat vroeger een belangrijk exportproduct van de stad was. Al meer dan vijf eeuwen is het complex in het bezit van de graven en vorsten zu Bentheim und Steinfurt en het kasteel wordt vandaag de dag nog altijd bewoond door deze adellijke familie, maar grote gedeelten van het kasteel, waaronder de kruittoren, de donjon, de kerk en enkele woonvertrekken, zijn te bezichtigen voor het publiek.

De burcht had ik niet willen missen. Is in zeer goede staat en er is veel authentieks bewaard gebleven uit 1600, wat dus ook allemaal te bekijken is. Een rondgang over de muren geeft een mooi uitzicht op de kleurrijke bomen en mijn camperplek, mijn campertje kun je net niet zien.
Ik heb heel wat treden genomen, wilde natuurlijk elke ruimte bekijken, dus van het hoogste punt in de toren tot in het diepste van de kelder, waar de gevangenen zaten, van de eetkamer tot de alchemie ruimte en zelfs van de rentmeester uit latere tijden, die het belastinggeld inde om het kasteel te kunnen onderhouden

Het dorpje is een soort van verlaten, veel gesloten (definitief), ook hier heeft de coronacrisis zijn sporen duidelijk achtergelaten. Er staat zelfs een tent waar je een sneltest (in het weekend) kunt laten doen om een restaurant of biertuin in te mogen én een biertuin vind je hier op elke hoek. Én het is maandag waarschijnlijk is er dan ook veel dicht. Ik vond het dorp i.e.g. tegenvallen.

Het is mooi geweest en ik loop (naar beneden) terug naar de parkeerplaats, waar inmiddels aardig wat campers staan.

Lekker bakkie gezet, daar was ik aan toe én já met iets lekkers :-) :-) een minidonut, klein maar fijn, ik mag niet liegen, het waren er twee.

Zometeen mijn prakkie maken en heerlijk aan een nieuw boek beginnen.

Fijne avond en tot morgen.

Je heb je dag goed besteed Yvonne,en veel foto’s gemaakt en een paddestoel.🍄

Lenie 2021-10-25 18:42:43

Mooie dag Yvonne. Heerlijk om er toch nog opuit te gaan. Leuk uitstapje naar Duitsland. Lieve groet! Ron