Dag 8 Reisdag 235 km Casfreires - Golegã

Portugal, Golegã

Vandaag rijden we verder door Portugal. In dit deel van Portugal is men volop met de wegen bezig. Je komt op diverse plaatsen nieuwe snelwegen tegen, vaak met elektronische tol! Maar voorlopig maken wij daar geen gebruik van, wij gebruiken de snelwegen of de lokale wegen, of eigenlijk weggetjes, want door veel dorpen liggen nog gewoon keitjes in het smalle straatjes, dat hobbelt zo lekker ;-).

We staan op met veel regen en het is zó grijs, dat het er niet naar uitziet dat het vandaag nog droog gaat worden.

Mangualde, deze Middeleeuwse plaats is nu een bedrijvig landbouw- en handelscentrum. Het bezoeken waard is de historische wijk met zijn kronkelige straatjes en dicht opeengepakte granieten huizen rond een belfort (wachttoren met stormklok). Zuidwester en regenjas aan, zo trotseren wij de regen, die gelukkig iets minder is geworden. Het is een leuk, petieterig plaatsje.

De andere poi's slaan we over. We stoppen wel in Penela, maar het regent inmiddels weer zo hard, dat we het bij een boterham in de camper houden. Ria had haar regenjas al aan, maar ik zeg "je denkt toch niet dat we hier doorheen gaan" oké zegt ze en gaat snel weer de camper in.

In Tomar is het inmiddels een stuk droger geworden en gaan we aan de wandel, maar het wordt eerst een koffie bij een café, Peter zorgt ervoor dat hij de Grand Prix, met Max kan kijken, dus gaan we samen op pad. Het is een middeleeuws stadje en een bezoek meer dan waard. We gaan met een tuktuk (hoe leuk is dat) naar het kasteel van de Tempeliers, wat werd gebouwd door Gualdim Pais in het midden van de 12de eeuw, op een strategische locatie hoog op een heuvel dicht bij de rivier Nabão. Ook dit kasteel staat op de Werelderfgoedlijst.

Het kasteel is een mooi voorbeeld van de architectuur van de Tempeliers en is van grote historische en culturele betekenis. Het kasteel maakte deel uit van het verdedigingssysteem van de christenen tegen de Moren en het bleef in de Middeleeuwen twee eeuwen een belangrijke bolwerk. Later speelde het een belangrijke rol in de verkenningen van de nieuwe wereld van de 15e eeuw, geleid door een van de meest bekende grootmeesters van de orde, Henry de Navigator. Het complex bestaat uit een buitenste verdedigingsmuur en een citadel. De Charola is het oudste deel. Dit priesterkoor van de Tempeliers dateert uit de 12e eeuw, net zoals het is het oudste deel. Dit priesterkoor van de Tempeliers dateert uit de 12e eeuw, net zoals het kasteel, dat indertijd het meest moderne en vooruitstrevende militaire bolwerk van het koninkrijk was en is geïnspireerd op de versterkingen van het Heilig Land. Het priesterkoor werd in de 16e eeuw omgebouwd tot hoofdkapel in opdracht van koning D. Manuel I. Toen kreeg het geheel zijn schitterende pracht die tot op de dag van vandaag bewaard is. Onder de stad Tomar liggen de resten van de twee Romeinse steden Nabantia en Sellium. In maart 1147 viel de stad toe aan Alfons I van Portugal, die het op de moslims van Al-Andalus veroverde. In 1159 werd het aan de Tempeliers onder grootmeester Gualdim Pais geschonken. De Tempeliers maakten van Tomar hun hoofdkwartier en bouwden er een kasteel. Het lukte de emir Aboe Joesoef Jakoeb al-Mansoer in 1190 niet de stad en het kasteel op deze Tempeliers onder grootmeester Gualdim Pais te heroveren.

Wat een leuke plaats, veel smalle straatjes met de zo typerende gekleurde huizen.
Je kunt er wel een dag zoetbrengen, maar wij hebben een paar uurtjes en hebben het mooiste gezien. Ik heb meteen een lokale data telefoonsimkaart gescoord, kan ik ook tv kijken als ik wil. We zoeken Peter weer op en zien nog net Max winnen.

Municipal da Golega, Largo do Parque de Campismo, 2150-269 Golega, tel: +351249979003

Golegã, deze plaats op de rechteroever van de Taag is het centrum van de veehouderij. In Golegã is een modern centrum voor de paardensport gevestigd. Het portaal in Manuelstijl van de Parochiekerk uit de 16e eeuw is ook leuk om te bekijken. Het wordt toegeschreven aan de architect van het klooster van Jeronimos in Lissabon.

Nel en Freek vragen me voor een glaasje wijn, heel gezellig.
Zij zijn buren in Rozenburg, beide hun partner verloren en steun bij elkaar gezocht. Freek heeft volgens hem, veel werk van Nel gemaakt :-) én dat snap ik wel :-). Ze heeft wel haar kinderen moeten overtuigen dat ze niet meer zwanger zou worden (ze is 74) en toen vonden ze het goed :-) :-). Freek heeft een spierziekte, maar piepen doet hij niet, met zijn stok en braces om beide enkels komt hij heel ver, soms met een beetje hulp, maar dat doet iedereen, stuk voor stuk, met plezier. Ze zijn zo leuk samen.

Het is snel laat, ik moet nog eten, komt Annette vragen of ik koffie kom drinken, pffff ik heb het nog druk, maar oh zo gezellig. Én het is al droog sinds we op de camping zijn, zelfs een nog waterig zonnetje is te bespeuren, dus we heerlijk buiten zitten.

Ik heb nog wat taken te doen, wc legen, water halen, gas uit, stoel erin enz, dus na de koffie 2x vallen naar Coco.
En even de rust opzoeken van mijn eigen plekje, lekker hoor. Pastell de nata erbij Mmmm! En natuurlijk mijn verhaal opschrijven, zodat jullie weer op de hoogte zijn ;-).

Welterusten!

Spijtig van het weer, gelukkig maken jullie veel plezier. Groetjes Chris

Chris melis 2023-05-29 00:18:42

Ondanks de regen en bewolking ziet Portugal er nog prachtig uit. Zo mooi al die verschillende tegeltjes