Dag 3

Vietnam, Hanoi

Dag in Hanoi.

7.15 uur wordt ik gewekt door de telefoon, 8.00 uur wacht een goed ontbijt en gaan we een stadstoer maken, bezoeken we de Franse wijk, het Ho Chi Minh complex en de tempel van de literatuur.

Het Ho Chi Minh complex is bijzonder, het communisme straalt er nog vanaf, soldaten in wit uniform leiden alles, letterlijk, in goede banen. Ik moest zelfs mijn handen uit mijn zakken halen brrrr, lopen moet twee aan twee en praten mogen we niet, maar zeker indrukwekkend het mausoleum te zien waar Ho Chi Minh ligt opgebaard, gebalsemd.
Geen woord wordt er gezegd. Om 08.30 uur staan er al dikke rijen om binnen te komen. HCM heeft hier ontzettend veel aanzien, nog steeds. Helaas mogen er binnen geen foto's worden gemaakt. Op het verdere complex zijn, zijn huis, kantoor en auto's te zien. In zijn kantoor staan de 3 telefoons waarmee hij alles leidde en zijn oorlogstrategie doorgaf. Prachtig park met een paar mooie, kleine tempels en de één zuilige Pagode, Chua Mot Cot.

Daarna lopen we naar de tempel van de literatuur. Gebouwd als bolwerk van de Confuciaanse scholing in Vietnam: Van Mieu (zoek maar even op Google ;-) )

Aansluitend naar een piepklein restaurantje in een smal steegje, maar écht heerlijk eten, een uitgebreide lunch, lekker, vanavond maar iets minder, 2 x warm eten per dag is voor mij iets te veel!

Na de lunch nog even tijd om over de rode brug te lopen in het oude centrum, samen met Margreet en Kitty, voordat we naar een voorstelling van het waterpoppentheater, een typische attractie uit het Noorden, gaan. Valt een beetje tegen en mijn ogen vallen bijna dicht en niet bij mij alleen blijkt. De uren verschil en de reis gaan hun tol eisen.

Even terug naar het hotel, gezellig met een aantal een biertje in de bar. Om 18.30 uur lopen we met een deel van de groep naar onze eet plek, eten met uitzicht vanaf de vijfde verdieping, op het meer, eten helaas iets minder, kan gebeuren, foute keus, noodles, die waren té gaar en de saus niet te kanen.
Lopen terug over de avondmarkt, heel Hanoi lijkt uitgelopen, wat een drukte!

Naar de kamer, koffer vast op orde, morgen weer vroeg uit de veren op naar onze volgende plek.

Vanuit Hanoi welterusten.

Hoi Yvonne, Je hebt alweer mooie plaatjes geschoten. Ben zeer benieuwd naar de rest. Geniet ervan!!! Liefs Tineke