Dag 13

Zuid-Afrika, Drakensbergen

De bus brengt ons naar Unterberg, een plaatsje onder aan de berg, grappig niet waar.
Daar stappen we in de 4x4 tereinwagens. Wij hebben de meest coole en Margreetje mag lekker voorin, beter voor haar evenwicht.

We maken een excursie over de Sani Pass die ons naar het bergkoninkrijk Lesotho brengt.
We rijden door een dorpje, Himeville, langs de toeristenroute waar veel B&B's te vinden zijn.
Gek genoeg zien we hier echte Friese koeien, net Nederland, tenminste, onze driver zegt dat het Frieslanders zijn, bij ons zijn dat aardappels .
Aan het eind van het dorp is een prachtig resort in aanbouw, wat volgens onze chauffeur, volgende week open zou moeten gaan, daar ziet het echter niet naar uit, dat gaat nog wel een tijdje duren, op zijn Zuid Afrikaans dus.

We beginnen onze klim naar boven bij een handelspost voor o.a. wol uit ca. 1800. Een aantal overblijfselen van gebouwen herinneren nog daaraan. Een smal ezelsweggetje is nog steeds zichtbaar en pas in 1984 gesloten, met de komst een autoweg naar Lesotho, al is die vol stenen en kuilen en zeer hobbelig. Vanaf dit punt is het gebied een natuurreservaat en zorgen ook hier rangers ervoor dat er niet wordt gestroopt.
Onze driver stopt op de mooiste uitzichtpunten.

Wat indrukwekkend mooi is het hier! Jullie gaan mijn foto's pas zien als we weer thuis zijn. Door de slechte wifi is het bijna onmogelijk te uploaden. Maar ze zijn het wachten waard!
Na de 2000 m zijn we boven de boomgrens en wordt het een stuk frisser.
Op naar ruim 2800 meter boven zeeniveau.

Grapje van Ben, waar komt de naam Lesotho vandaan? De vrouwen zijn erg dik en slapen samen met hun man in te kleine bedden, dus zegt de man tegen zijn vrouw Le so tho, of te wel, ga daar maar liggen Tho.

In Lesotho zelf is de weg ineens veranderd in een mooie asfaltweg, gemaakt door de Chinezen in ruil voor de diamantmijnen.
Geen slechte ruil bleek, voor de chinezen dan.
Ook zijn de bergen uit het landschap verdwenen en is het land hier erg vlak.

We bezoeken een authentiek dorp.
Een dame vertelt iets over de lokale gewoontes en laat ons een zelf gebakken breekbrood proeven zo van het vuur, wat trouwens brand op gedroogde koeienpoep.
Ook hier wordt alles hergebruikt.
De werkende mensen in de heuvels kunnen aan een kleur vlag zien wat er in welk huisje te krijgen is. Rode vlag is vlees, groene vlag is groenten en een witte vlag is bier.
Vlees wordt alleen gegeten bij speciale gelegenheden, anders zou de kudde snel uitsterven, de geiten moeten wol opleveren voor de verkoop, wat de belangrijkste bron van inkomsten is voor de inwoners.
Er worden hier angora geiten gehouden én goor zijn 😀, de wol kan wel een sopje gebruiken als de geit geschoren is.

In Lesotho heeft koning Letsie III maar 1 vrouw, heel anders dan in Swaziland, hij heeft er tenslotte nu al 13.

Op de grens van Zuid-Afrika en Lesotho bevindt zich het hoogst gelegen café van Afrika op 2878 m. Hier stoppen we voor de lunch, heerlijke lasagne en salade staan voor ons klaar. Vanaf het terras kunnen we genieten van de natuurpracht van Afrika aan onze voeten.

De terugrit verloopt net zo hobbelig als de heenrit, een aantal van ons doen de ogen maar dicht om de afgronden niet te hoeven zien.
Ik zou het met een goede 4x4 zo willen rijden, gaaf!!
We stoppen nog even voor een groepsfoto, toch altijd een leuk aandenken aan de reis.
Lachwekkend, onze chauffeur David maakt de foto, maar weet niet op welk knopje hij moet drukken, wat maakt dat we er allemaal erg vrolijk opstaan.

Terug bij ons hotel, lekker naar de kamer, even gestrekt. Ik haal een biertje bij de bar, moeilijk, lastig, maar gelukt, ik krijg het toch mee.

Vanavond al la carte gegeten in het andere restaurant Bergview, het was echt heerlijk.
We hebben weer zo vreselijk gelachen, Margreet zegt iets over Hluluwe, wat je slissend moet uitspreken. Zij blaast meteen het kaarsje uit op tafel en ja hoor de slappe lach, niemand begrijpt natuurlijk waarom en kijken ons een beetje verdwaast aan.

Eindelijk wifi, bellen, appen en pindat van 2 dagen bijwerken! Niet dus, na 2 minuten ligt de boel alweer plat, krijg mijn geld netjes terug. Maar er is redding nabij, er staat een pc met internet ergens in een hokje verstopt, snel gebruik van gemaakt en heerlijk even uitgebreid met Vanja kunnen kletsen via messenger, een boze meneer wil ook internetten, ff wachten haha.

Morgen even lekker niets.