Dag 13

Vietnam, Nha Trang

Van Qui Nhon naar Nha Trang, 223,60 km.

Nha Trang is de hoofdplaats van de provincie Khánh Hòa, Nha Trang telt ongeveer 520.000 inwoners. De belangrijkste bronnen van bestaan zijn de visserij en het toerisme. En is ook bekend als een van de beste plaatsen in Vietnam voor snorkelen en duiken. Aan het begin van de 19e eeuw leefde er in Nha Trang dr. Alexandre Yersin, een belangrijk bioloog die in 1894 het pathogeen ontdekte dat de Pest veroorzaakte, later kon met behulp van dit pathogeen een vaccin gemaakt worden tegen de Pest. Het Pasteur Instituut, het onderzoekscentrum waar dr. Yersin leiding over had bestaat nog steeds. Een deel van dit instituut is nu het Musée Pasteur, gewijd aan het leven van deze bijzondere man die veel heeft betekend. Het grootste deel van de bevolking hangt een boeddhistische stroming aan. In de stad vindt u daarom de nodige boeddhistische bouwwerken zoals de Thap Ba Cham Tempel, gewijd aan de boeddhistische priester Ponagar. Of de Long Son Pagode met de prachtige 14 meter hoge witte Boeddha. Dit is deels een monument opgericht voor een aantal monniken die zichzelf verbrand hebben als protest tegen het Diem regime. Ook zijn er sporen van het Koninkrijk Champa te vinden. Dit volk dat zich vanaf het jaar 200 in centraal Vietnam vestigde, beheerste dit gebied tot de 10e eeuw. De roots van dit volk zijn Indonesisch, de Cham waren deels boeddhistisch en deels hindoeïstisch. Nha Trang was de laatste stad die nog lang in handen bleef van de Cham, daarom zijn er met name in deze omgeving nog veel gebouwen uit deze periode. De Po Nagar, een hindoeïstisch bouwwerk iets ten Noorden van Nha Trang is misschien wel de meest indrukwekkende met vele torens, zalen en beelden.

Na het ontbijt vertrekken we om 7.00 uur richting Nha Trang. Onderweg bezoeken we het prachtige strand, Dai Lanh Beach, fameus vanwege het schitterende landschap en de heldere zee, hier drinken we een kopje koffie en hebben even de tijd om over dit mooie strand te lopen.

We maken een aantal fotostops onderweg op verzoek van Monique en die leveren prachtige plaatjes op, het is weer geweldig weer, met een paar witte wolkjes, iets minder benauwd gelukkig. We stoppen bij een uitzichtpunt op een haventje, een lagune, een viskwekerij en een plek waar het authentieke mandbootje (de Thuyen Thung) wordt gemaakt. Een gevlochten rieten mat, een kuil, als mal in het zand, hars om het waterdicht te maken en een houten rand en je hebt een visbootje, zo simpel kan het zijn. Maak ook nog wat foto's door het raam van de bus, het is hier zo mooi en we kunnen natuurlijk niet elke 5 minuten stoppen.

Tegen lunchtijd komen we aan in Nha Trang, waar we lekker lunchen in een Vietnamees restaurantje met een Franse naam, die ik even kwijt ben. Na de lunch bezoeken we de Cham tempel "Po Nagar", een prachtig exemplaar, ik moet een soort jurk aan om in de tempel te mogen, korte broek mag niet, of eigenlijk blote benen natuurlijk. Aansluitend maken we een leuke excursie per boot naar het vissersdorpje Lang Chai. Hier zien we de traditionele vissersboten, die met felle kleuren zijn beschilderd en uiteraard zien we hier ook de traditionele 'Thuyen Thung', de beroemde ronde vissersbootjes van Vietnam. We lopen door het leuke dorpje en lijken jaren terug in de tijd te zijn gegaan, we mogen een stuk meevaren met een Thuyen Thung, ik met Margreet samen, geweldig! Wat is het leuk hier. Neem voor de zekerheid mijn camera maar niet mee, Imco maakt er foto's mee, sta ik er zelf ook nog eens op.

Om ongeveer 17.00 uur zijn we in ons hotel Asia Paradise Hotel (6 Biệt Thự, Lộc Thọ, tp. Nha Trang, Khánh Hòa) voor 1 nacht.

Even opfrissen op mijn kamer en ik loop nog even lekker naar het strand, waar ik op een ligbedje de Vietnamezen bekijk. Vietnamezen gaan pas in de late middag naar het strand, ze zonnen niet, ze vliegeren, zwemmen, of sporten.

Op de terugweg een paar boodschappen gedaan bij de supermarkt, eet lekker een broodje (met Eru smeerkaas :-)) met een biertje en natuurlijk een banaan, op mijn kamer, prima na de uitgebreide lunch van vanmiddag.

Dat was het weer voor vandaag, fijne dag verder en tot morgen in Phan Thiet.
Morgen al dag 14, over een week ben ik alweer thuis, de tijd vliegt in dit prachtige, indrukwekkende land.

Leuk hoor, die verhalen! Vanaf Da Nang heb ik het ook allemaal gezien, herkenbaar Geniet nog maar even door :-)

Loes 2015-04-06 23:15:56

Thanks Loes, dat komt helemaal goed!!