Op naar Trier van, Meuse (Maas) naar Moezel

Frankrijk, Verdun

Slecht geslapen, de hele nacht gieten, gieten, gieten en nu giet het nog!
Máár als het goed is wordt het morgen beter, eerst zien en dan geloven.

Ik ga gewoon doen wat ik het gepland, nog 2 oorlogs plekken bezoeken, hier in de buurt en dan verder naar Trier.
Zuidwester aan, pet op, ik kan er tegen!

Tot later.

Mijn eerste stop is bij het Falouse Fort.

Gebouwd tussen 1906 en 1908, beschermde dit kleine fort het zuiden van het bolwerk van Verdun. Van 1914 tot 1918 bleef het gebouw buiten de gevechtszone en werd het niet gebombardeerd. Tijdens de Slag om Verdun werd het gebruikt als uitvalsbasis voor een garnizoen van ongeveer 100 man. Dit is uitzonderlijk in beeld gebracht met 30 wassen beelden, die in de galerijen en de verschillende gerenoveerde ruimten zijn opgesteld. in 1942 werd het geroofd door de bezetter en blijft het tot 2010 verlaten onder dichte begroeiing. Het werd vervolgens gekocht door een team van vrienden die het in zijn geheel restaureerden.

Het was een echte onderdompeling in het dagelijkse leven van de soldaat aan het front. Ik bezoek binnen en buiten: loop al glibberend door de loopgraven (het staat blank hier), zie slang -en kantonnement (bivak), schuilplaatsen, barakken, latrines, officiersmess, soldatenhuis....
Bijzonder uitgevoerd, je hoort bijna wat er toen gebeurde.

Op weg naar het tweede Fort Douaumont, kom ik het Leeuwenmonument voor degenen die zijn gesneuveld in de Slag om Verdun tegen, een enorm gevaarte, komt niet zo goed over op de foto, maar vond het prachtig.

Ook van dit enorme fort wil ik jullie het verhaal niet onthouden.

Het Fort werd gebouwd tussen 1884 en 1886 en was een uiterst strategische plaats bij de Slag om Verdun. Het is trouwens aan deze strijd dat het Fort zijn roem te danken heeft. Het fort is een geklasseerd historisch monument sedert 1970 en op een hoogte van 400 meter, biedt het een uitzicht op de vallei ten zuidwesten van Douaumont. Als gebouw nauwelijks voltooid, is het bijna onmiddellijk achterhaald vanwege de metselwerkconstructie. Inderdaad, op dat ogenblik waren nieuwe obussen (,projectiel van een kanon) in staat metselwerkstructuren te vernietigen. Daarom werd op het Fort Douaumont een dikke laag beton aangebracht op die plaatsen die het meest gevoelig en blootgesteld waren. De doeltreffendheid en de weerstand van de wapens maken van dit fort één van de machtigste gebouwen in het verschanste kamp van Verdun. Vanaf het begin van de Eerste Wereldoorlog werd het dorp Douaumont en omgeving in staat van verdediging gebracht: men graaft loopgraven, men bouwt barricades, men hangt prikkeldraad. In het begin slaagt het dorp erin zich te verdedigen. Maar, vanaf 1915, kan het dorp het niet meer houden. De stabilisatie van de frontlinie wijzigt vervolgens het type gevecht. Op 21 februari 1916 vielen de Duitsers Verdun aan. Het Fort Douaumont is een bevoorrecht doel: in twee dagen tijd krijgt het 800 granaten over zich heen. In enkele dagen, nadert de frontlinie gevaarlijk dicht het fort. Vier dagen na het begin van de slag, is het al in handen van het Duitse leger. Gedurende acht maanden vecht het Franse leger om het fort weer in te nemen met gebruik van vele granaten. Pas in oktober 1916, na 6 dagen voorbereiding en het inzetten van een bijzonder dichte artillerie, dat een zoveelste aanval erin slaagt het fort te heroveren.

Het was weer indrukwekkend. Veel schooljeugd aanwezig, zij vinden het vast niet interessant, ze waren er ieg weer snel uit. Ik heb bijna elke ruimte gezien.

Nog 148 km naar Trier, waarvan het grootste deel over de snelweg, ineens weer een stuk drukker, maar wel lekker opschieten.
De weg af, meteen de Mac, daar ga ik even een heerlijke dubbele cheeseburger halen, maar ook de Lidl, Action en de Aldi, ik ben weer in het stadse ;-).

Ik kom terecht op een enorme, maar dan echt een enorm enorme camperplaats, aan de Moezel, dicht bij de stad.

Je krijgt als je binnen rijd een pasje wat je moet opwaarderen, dat is dan voor de stroom, water, ingaan wc en de douches, je overschot kun je dan weer verrekenen met het verschuldigde cp tarief.
Hoe ingewikkeld kun je het maken. En ik dacht nog wel dat gratis stroom had, niet dus. Ik heb paal 8 blijkt, het verbruik kun je op de hoofdpaal zien als je knopje 8 indrukt. Laten de vorige bewoners nu het overschot niet verrekend hebben. Heb ik weer mazzel, weet niet voor hoelang, maar toch. Geen simpel systeem ieg een soort hogere wiskunde, maar met goed lezen kom je er wel.
De eigenaar van de minstens 3 ton kostende camper snapt er al helemaal niets van????
Mijn buurvrouw weet later te vertellen dat het ding 6,3 ton kost.
Hij krijgt ook al een aantal camperaars over zich heen, waarom hij de motor laat draaien, dat kan niet anders, anders krijgt hij hem niet uitgebouwd. Jaja, zo'n uitschuif ding.
Nou, geef mij Coco maar. Zo'n ding kun je nergens kwijt. Hij heeft ook al een (heel duur) deukje, hij zag een steentje niet toen hij de bocht nam, zeg maar gewoon een rotsblok :-). Haha dat deukje kost net zoveel als Coco denk ik.

Inmiddels is het echt droog geworden, jullie zullen het niet geloven, maar het is toch echt zo. Hieperdepiep hoera!!

Jullie hadden weer iets te lezen en te zien, tot morgen in Trier.
Ik heb nog iets te drogen, natte sokken en schoenen.