Dag 20

Vietnam, Ho Chi Minh City

Van Can Tho terug naar Ho Chi Minh City, 169,02 km.

Het is vroeg, heel vroeg, niet eerder last van gehad, maar nu loop ik als een soort zombie door de ontbijtzaal. Heerlijk ontbijtje trouwens.

We stappen aan de kade bij ons hotel, op de boot en bezoeken de Cai Rang drijvende markt, waar vooral 's ochtends druk gehandeld wordt, vandaar het vroege opstaan :-). Na het bezoek aan de drijvende markt hebben we nog anderhalf uur op de hotelkamer om de koffer te pakken en ons op te frissen voor de terugreis, dat is wel even lekker.

Om 10.00 uur staat onze bus voor de laatste keer klaar om te vertrekken naar HCMC. Onderweg lunchen we nog heerlijk en gezellig met elkaar voor de laatste keer, weer op een prachtige plek. We maken toch nog een groepsfoto (niet iedereen wilde het, maar staan er toch op) leuk toch voor in het album ;-)!

Voor de laatste keer nog een wetenswaardigheidje: Vietnamezen worden "koud onder de grond" begraven, dit betekent, in doeken zonder kist onder de grond. Na ca. 3 jaar worden de botten opgegraven en herbegraven in een granieten kist, waar een monument omheen wordt gebouwd. Deze monumenten worden gewoon op het eigen land geplaatst, zodat je altijd je familie kunt herdenken. Dit heeft wel tot gevolg dat de huizen/boerderijen, lastig verkocht worden met al die zerken erop, alléén verplaatsen en herbegraven is dan mogelijk, maar dat wordt eigenlijk nooit gedaan. De zerken blijven over het algemeen eeuwig staan.
Familie is het belangrijkste voor de Vietnamezen, kinderen blijven dan ook zeker tot hun 18e bij de ouders wonen. Als de ouders met pensioen gaan, moeten de kinderen voor hen zorgen.

Bij het hotel in HCMC zetten we Jolanda en Edwin af (zij gaan nog een paar dagen terug naar het resort, de boffers) wij gaan verder naar de luchthaven van Ho Chi Minh City voor de terugvlucht naar Amsterdam.
Zal afkicken worden al dat heerlijk eten, straks weer gewoon een boterham met kaas tussen de middag, maar dat is ook lekker, kijk er naar uit.

We zijn rond 16.00 uur op het vliegveld en hebben nog ruim de tijd, we vertrekken pas om 19.00 uur. Tax free shoppen is hier niet echt voordelig, zelfs duurder dan thuis, slaan we dus maar even over, beetje rondkijken is ook leuk.

Kijk met Jaap nog even Google maps om te zien waar zij precies wonen t.o.v. Corjo en Ilonka, schuin tegen over blijkt, grappig!
Beetje hangen en kletsen en dan is het zover,19.00 uur boarden, iets te laat. Klaar voor de lange terugreis, met weer een tussenstop in Hong Kong!