Dag 12 terug naar Pokhara

Nepal, Pokhara

De wekker loopt af, snel aankleden, de eerste zonnestralen schijnen op de besneeuwde toppen van de Annapurna.
Het is niet helemaal helder helaas, maar het is toch een prachtig gezicht. Wat later ontbijten, boekweitpannenkoeken en een omelet, zonder brood, wel een lekker kopje kruidenthee, het blijft bijzonder hier.

Han zegt we lijken wel uit een boek van Agatha Christie te zijn gelopen zo'n gemêleerd gezelschap zijn we. Ja dat zei ik gisteren ook al :-) gelukkig zonder moord!

Het tweede deel van de trekking wacht op ons. In ca. 2 uur dalen we af naar Banskot, het eindpunt van de wandeling.
Waarvan 1 uur via treden, bedekt met bladeren en schots en scheve stenen, bochtje naar links bochtje naar rechts. We zijn er bijna, verstap nog net even en mijn achillespees krijgt een behoorlijke klap, krijg even bibberbenen, zie me hier al in het ziekenhuis met een gescheurde pees, nou nee dat is niet wat ik wil. De gids helpt me weer een stukje op weg en krijg weer vertrouwen. Marije en Ellen hebben heel lief op me gewacht.
5 minuten later wordt er op me gewacht met een koud blikje om ertegenaan gehouden en een cola van Ellen. Jan komt heel lief vragen of het gaat.

Via het Tibetaanse dorp (refugee camp) Hyanja, waar vele Tibetaanse vluchtelingen werden opgevangen toen ze bij de annexatie van hun land door China op de vlucht gingen, waar een prachtige tempel staat én hier mogen we wel foto's maken gelukkig, rijden we terug naar Pokhara.
Hier bezoeken we het Gurkha museum, waar de soldaten uit Nepal, die voor het Engelse leger hebben gevochten, centraal staan, uniformen, foto's en wapens uit vele oorlogen zijn hier tentoongesteld. Ik wist niets af van de Gurkhasoldaten.

Tegen 2 uur zijn we in het hotel, inchecken, even wachten tot de koffer op de kamer is, snel weer naar beneden, waar Linda op ons wacht om met een deel van de groep te gaan lunchen bij een soort hippyrestaurant, prachtig gelegen met uitzicht op het meer.
Heerlijk gegeten, beetje laat en beetje veel, dus vanavond even iets bij de supermarkt halen.

Ik vraag aan Ellen en Marije of ze ook nog willen varen over het meer en zo gaan we gedrieën nog met een soort dubbele roeikano naar een eilandje met een tempel erop en weer terug.
En dat voor 100 roepie (0,80€) oh ja moet nog wel 10 roepie betalen voor het gebruik van een zwemvest :-) reken maar uit hoeveel dat is.

We lopen nog even langs de leuke winkeltjes en zoek mijn kamer op, even bijkomen. Het was een enerverend, sportief dagje.

Eet een kopje soep, loop nog even naar de hoofdstraat en ga lekker slapen. Morgen om 5 uur loopt de wekker.

Overnachting in Pokhara in hetzelfde hotel als eergisteren.