Dag 4

Sri Lanka, Negombo

Colombo ( Singalees : කොළඹ, uitgesproken [kəlɐmbɞ] ; Tamil : கொழும்பு) is de commerciële hoofdstad [3] en de grootste stad van Sri Lanka . Volgens het Brookings Institution , Colombo heeft een bevolking van 5,6 miljoen grootstedelijk gebied en 752.993 in de stad goed . Het is het financiële centrum van het eiland en een populaire toeristische bestemming. Het is gelegen aan de westkust van het eiland en grenst aan Sri Jayawardenepura Kotte , de wetgevende hoofdstad van Sri Lanka. Colombo wordt vaak aangeduid als de hoofdstad sinds Sri Jayawardenepura Kotte ligt binnen de bebouwde kom van, en een satelliet-stad, Colombo. Het is ook de administratieve hoofdstad van de Westelijke Provincie, Sri Lanka en de wijk hoofdstad Colombo District . Colombo is een drukke en levendige plek met een mix van het moderne leven en de koloniale gebouwen en ruïnes. Het was de wetgevende hoofdstad van Sri Lanka tot 1982.
Door zijn grote haven en de strategische positie langs de Oost-West zee handelsroutes , werd Colombo 2000 jaar geleden bekend bij de oude handelaren. Het werd gemaakt van de hoofdstad van het eiland toen Sri Lanka werd afgestaan ​​aan de Britse Rijk in 1815 en zijn status als hoofdstad werd behouden wanneer de natie werd onafhankelijk in 1948. In 1978, toen administratieve functies werden verplaatst naar Sri Jayawardenepura Kotte , Colombo werd aangewezen als de commerciële hoofdstad van Sri Lanka.

Wake up call en na een heerlijk ontbijtje, op naar Colombo voor de stadstoer.
De bus staat om 8.30 uur klaar voor vertrek, geen achterblijvers, alle 23 mee, leuk!
We rijden naar Colombo, de commerciële hoofdstad van Sri Lanka. De stad is volop in ontwikkeling en is een mix van koloniale en moderne gebouwen. Tijdens de rondrit zien we onder andere de drukke handelswijk Pettah met allerlei winkeltjes. Elke straat heeft zijn eigen specialiteit.
We stoppen bij een oud Nederlandse christelijke kerk. De Wolvendahlkerk uit . De grafstenen in de vloeren vertellen veel over het verleden. Hier geen pracht en praal, maar mooi van eenvoud.
We lopen een stuk door de volksbuurt, hier is het echte stadsleven te bewonderen, zondag, dus het vuil ligt op hopen te wachten om te worden opgehaald, tenminste dat verteld Nicoline, het ziet er echter naar uit dat het hier al tijden ligt. Het oude gemeentehuis ziet er vervallen uit.
Helaas ook een uitvaller, Marian krijgt een zweepslag en moet terug naar de bus met een tuktuk. Gelukkig blijkt later dat het meevalt, pijnstillers en rustig aan.
Ik heb Martijn z'n camera vergeten, dus sta ik de mijne af en toe af, wat bijzondere plaatjes oplevert, bv een tuktuk als formule1 auto van Jos Verstappen. We lopen langs een moskee in aanbouw, gewoon tussen 2 huizen ingeklemd.
We bezoeken een Hindoetempel, iets minder mooi, beetje vergane glorie, maar toch indrukwekkend, zeker vanwege de vele felle kleuren die hier gebruikt zijn. De bus wacht op ons en brengt ons naar een prachtige laan met aan de ene kant het witte Capitool en aan de overkant een prachtig buddha. We bekijken de prachtige kleurrijke lampions die gemaakt zijn voor het Wesak feest, dat dit weekend wordt gehouden, elke lampion doet mee voor een prijs. De 1e prijs is 100.000 roepie bijna een jaarsalaris, naar het minimumloon hier gerekend. We rijden een stukje verder langs het immense, uiterst moderne operagebouw en de Conference Hall, maken foto's bij de Independence Memoral Hall. We nemen een kijkje in een bijzondere buddistische tempel, deze zijn in Sri Lanka erg kleurrijk.
Voor de lunch, weer overheerlijk, gaan we naar het voormalig "Dutch Hospital" waar nu een voortreffelijk restaurant is gevestigd. Martijn schiet nog een paar "architectonische" plaatjes van het WTC, voordat we verder gaan.
Een deel van de groep gaat terug naar het hotel en wij gaan mee met de boottocht door de lagune en de mangrove, bij Colombo.
Prachtige flora en fauna, we zien ijsvogels, haviken en witte reigers, leguanen en een makaak aap.
Én natuurlijk met een gevoelstemperatuur van 44°, heerlijk op het water, zelfs wat zon vandaag, één enkele stortbui, vanochtend in de bus, dus we mogen niet klagen en dat doen we ook zeker niet!
Rond half 7 terug in het hotel, nog even in het zwembad, heerlijk eten en naar de kamer, koffer op orde, douchen, mijn volgers blij maken en lekker slapen, morgen een lange reisdag. Op naar de volgende bestemming, Anuradhapura.
Welterusten uit Negombo.

Wat geweldig om jullie te volgen via Pindat. Leuke verhalen en mooie foto's ..ziet er super uit! Lieve Yvonne en Martijn geniet van Jullie reis!