Naar Petra via de KING's HIGHWAY 317 km

Jordanië, Amman

Een vroege start vandaag! Na het ontbijt vertrekken we om 8 uur voor een flinke rit.

We beginnen met een bezoek aan Madaba, door de hele stad zijn namelijk heel veel mozaïeken goed bewaard gebleven die zelfs honderden tot duizenden jaren oud zijn.

Het oudste mozaïek ligt in de Grieks Orthodoxe kerk Saint George. In 1884 werden de overblijfselen van een kerk uit de Byzantijnse tijd gevonden. Onder alle overblijfselen kwam de mozaïekvloer uit de zesde eeuw naar voren. De mozaïekvloer van de kerk toont een landkaart uit de zesde eeuw na Christus van miljoenen gekleurde steentjes, die samen een antieke plattegrond van alle bekende Bijbelse plaatsen in het Midden-Oosten voorstellen. Je ziet er steden afgebeeld die nu nog steeds bestaan zoals Jeruzalem en Bethlehem, maar ook Palestina en andere landen zijn er te zien. Gebruikten pelgrims deze kaart vroeger misschien om heilige plaatsen te vinden? Het interieur is schitterend.

Maar we komen hier vooral om de bijzondere 6e-eeuwse mozaïekvloer te bekijken.

Hierna rijden we naar Mount Nebo, de berg waar Mozes uitkeek over het 'Beloofde Land'. De Neboberg ligt zo’n 817 meter boven zeeniveau en bevindt zich in het westen van het land, op enkele kilometers van Madaba. Vanaf de honderden meters hoge top kijken we uit over het Heilige Land. Zelfs Jerusalem is vandaag te zien op 46 km afstand.Een prachtig plaatje.
We zitten weer in de buurt van Wanda en haar moeder Tineke en het is gezellig met elkaar, lekker kletsen over van alles en nog wat en natuurlijk veel lachen.
Onze reisleider verteld er ook weer op los, zoveel dat we het af en toe wel genoeg vinden, maar we steken er wel veel van op.

Volgens de Bijbel is dit dé plaats waar Mozes, voor hij op 120 jarige leeftijd stierf, uitkeek over het Beloofde Land. Dit deed hij nadat hij zijn volk 40 jaar lang door de wildernis had geleid. Zoals al gezegd is deze religieuze plek belangrijk voor zowel Christenen als Joden en Moslims. Echter, volgens de joodse traditie bevindt het graf van Mozes zich op de berg. De Christenen en Moslims menen dat het lichaam van Mozes aan de andere zijde van de Jordaan is begraven.

Helaas zijn er hier ook busladingen Filipinos uitgeladen, die overal op en voor staan en niet uit de weg gaan, Tineke baant zich met twee ellebogen een weg door de groep, zodat ik een foto kan maken, wat een heerlijk mens is het!
Op naar een weer heerlijke lunch en verder
via de 2000 jaar oude King’s Highway (wegnummer 35). Het is de eeuwenoude handelsroute en heilige weg naar Mekka. De weg verbindt prehistorische dorpen uit het Stenen Tijdperk met Bijbelse steden. Wat een mooie route, de vergezichten zijn beeldschoon. We maken een stop bij Shobak om het kasteel te bezichtigen uit de 12e eeuw, wel alleen om uit de verte te fotograferen, dit om tijd uit te sparen, zodat we little Petra nog kunnen bekijken.

Klein Petra is een verborgen juweel. Prachtige rotsformaties en schatkamers. We lopen door de kloof tot aan de trap, waar ik niet opga, mijn knie gaat goed, maar wil ik wel sparen voor morgen.
Ezels, kamelen, heel veel poezen en bedoeïnenvrouwen zijn hier te vinden. Een belevenis!

Men vermoedt dat Siq al-Barid, beter bekend als Little Petra, een soort “buitenwijk” van Petra was. Er zouden hier vooral religieuze activiteiten hebben plaatsgevonden en archeologen denken dat het een tijdelijke verblijfplaats was voor mensen op doorreis. Gezien het aantal feest- en eetzalen lijkt het erop dat gasten hier goed in de watten werden gelegd. De kloof is ongeveer 350 meter lang en de wanden zijn zo hoog dat er weinig zonlicht naar beneden komt. Siq al-Barid doet zijn naam dus eer aan, het betekent namelijk cold canyon. Ook hier kom je in de kloof terecht nadat je een heel smalle siq bent doorgelopen. Qua grootte en lengte niet in verhouding met de siq die naar de Treasury leidt, maar het geeft wel een beetje hetzelfde gevoel. Grotere, meer open plekken worden in de kloof met elkaar verbonden door smallere doorgangen. Net als in Petra vind je in klein Petra graven en tempels, afgewisseld door “simpeler” aandoende grotten. Ook resten van waterkanalen zijn goed zichtbaar, evenals in de rots uitgehouwen water reservoirs. Hier verbleven handelskaravanen die Petra niet in mochten. Weinig toeristen bezoeken deze belangrijke voorstad. Als u via een kleine kloof de rotswoningen en graftombes bereikt, merkt u dat dit onterecht is. Indrukwekkend dat de oeroude fresco-fragmenten van vogels, druiven en bloemen zo goed bewaard zijn gebleven.

Hierna rijden we door naar Petra, waar we aan het einde van de dag arriveren. Fijn dat we hier twee nachten logeren in Petra Elite hotel. Zo bewonderen we morgen ongehaast de nabijgelegen rotsstad van Petra – voor veel reizigers het hoogtepunt van de reis.

We maken ons klaar voor het diner beneden in het stadje, Margreet trekt haar spijkerbroek aan, shit die past niet, blijkt ze de broek van Kees meegenomen te hebben, nee, dat gaat niet passen :-).
Weer heel lekker gegeten, de drankjes moet we zoals gewoonlijk zelf betalen, maar we blijken allemaal net even iets teveel te hebben betaald, ohoh ook hier worden we afgezet. Ik ga het wel even rechtzetten natuurlijk.

We sluiten de dag af met een drankje op het dakterras ter ere van de verjaardag van Ineke.

Welterusten, wij gaan tukken, tot morgen.

Mooie foto's en prachtig weer, genieten maar jullie!

Thea Hendriks 2024-03-13 15:30:18

Hallo Yvonne Wat prachtig, ik geniet met je mee Groetjes

Chris melis 2024-03-13 23:21:34

Weer n heerlijk reisverslag. En dan die spijkerbroek 😂 Wel Jammer van je knie Yvon . Veel plezier nog . Gr José w